Valkokangas.net vaihtoi omistajaa

82Valkokangas 1
Valkokankaan tiloissa on kolme erilaista esittelytilaa, joissa voi tutustua laitteisiin.

Vuonna 2009 Viialaan perustettu Valkokangas.net vaihtoi omistajaa loka–marraskuun vaihteessa.

Miika Utoslahti ja Jarkko Kaatonen myivät audiovisuaalisia tuotteita myyvän liikkeensä Lovena oy:lle, joka on Tapio Tourun ja tämän vaimon Katariina Kähkölän yritys.

Utoslahti keskittyy jatkossa myyntipäällikön tehtäviin FC Hakan palveluksessa, eikä aika riitä sen lisäksi yrityksen pyörittämiseen. Myös Kaatosta työllistävät muut projektit, mutta hän sanoo aikovansa osallistua jatkossakin Valkokankaan kehittämiseen.

Lempäälästä lähtöisin oleva Touru on asunut perheineen Viialassa vuoden päivät. Hän on koulutukseltaan automaatioinsinööri YAMK alanaan teknologiaosaamisen johtaminen. Hän työskenteli viimeksi Hämeen ammattikorkeakoulussa määräaikaisena opettajana.

– Työn jatkuminen syksyllä oli epävarmaa, ja kesällä katselin muita työpaikkoja. Halusin töihin pienehköön työyhteisöön, ja myös oma yritys oli yksi vaihtoehdoista. Näin ilmoituksen, että Valkokangas.net on myynnissä. Pohdin asiaa vaimoni kanssa, ja tämä tuntui hyvältä ratkaisulta, Touru taustoittaa.

Mielenkiintoinen toimiala ja 300 metrin työmatka painoivat vaakakupissa. Tapio Touru asuu vanhassa pappilassa Viialan keskustassa. Hänen opintonsa sivusivat osaltaan alaa, ja hänellä on itsellään kotiteatterilaitteisto, mutta opittavaa  alasta riittää silti. Yrittäjyys ei ole perheessä uusi asia, sillä Tourun vaimo työskentelee yrittäjänä sosiaalialalla. Mies itse on parhaillaan yrittäjäkoulutuksessa.

– Valkokankaassa on erittäin pätevä henkilökunta, jonka avulla perehdyn nyt alaan. Täällä on hyvä yrityskulttuuri, juuri sellainen jollaista kaipasin. Suuret linjat ovat mallillaan, mutta kehityssuunnitelmia ja -pyrkimyksiäkin on, kunhan pääsen kunnolla yrityksen toimintaan sisälle.

Kehitystyötä tullaan tekemään yhdessä yrityksen kolmen työntekijän kanssa. Tarkoitus olisi panostaa jatkossa enemmän yritys- ja projektitoimituksiin. Tällä hetkellä suurin osa Valkokankaan myynnistä menee yksityisille kuluttajille.

Taantuman lapsi

Viime tilikaudella yritys saavutti 1,1 miljoonan euron liikevaihdon. Tuore yrittäjä pohtii taantuman vaikutuksia myyntiin.

– Yrityshän on taantuman lapsi. Se on taantuman aikana perustettu ja kasvatettu  selviytyjä. Taantuma voi toisaalta vaikuttaa myyntiä vähentävästi, mutta voi olla niinkin, että jos ei ole varaa lähteä lomalle ulkomaille, niin halutaan panostaa elektroniikkaan. Sehän on pidemmän tähtäimen sijoitus. Yritykset taas pystyvät pienentämään matkustuskustannuksia satsaamalla videoneuvottelutekniikkaan.

Varasto sitoo osan yrityksen rahoista. Tapio Touru haluaisi jouduttaa laitteiden kiertoa varastosta asiakkaalle, mutta toisaalta varastossa olevien tavaroiden määrää ei oikein ole varaa pienentää.

– Jos asiakas ei saa heti haluamaansa, hän suuntaa helposti ostoksille muualle.

Touru haluaa myös kehittää Valkokankaan esittelytiloja niin, että yksi kolmesta huoneesta olisi selkeästi suunniteltu videoneuvottelutilaksi palvelemaan yritysten tarpeita.

– Haluan tarjota tuotteistettuja palveluita, jotka vastaavat asiakkaiden todellisiin tarpeisiin. Tässä on paljon kehitysmahdollisuuksia, Touru suunnittelee.

Hän ei halua myydä mitään turhaa tai turhan kallista vaan sellaista, joka tuo asiakkaalle aidosti lisäarvoa.

Touru sanoo olevansa jännittyneissä ja innokkaissa tunnelmissa Valkokankaan suhteen.

– Uskon, että tästä tulee paras työpaikka, joka minulla on ollut.

Tourun perheeseen kuuluu vaimon lisäksi kolmevuotias poika sekä koira. Vapaa-ajallaan hän harrastaa zumbaa, ja tarkoitus on alkaa käydä taas myös kuntosalilla.

 

82Valkokangas 2
Tapio Tourulla on suuret odotukset Valkokankaan tulevaisuudesta.