Viialalainen Valkokangas kasvaa etenkin nettikaupan ansiosta

Miika Utoslahden mukaan tavallisen kotiteatterilaitteiston valkokankaineen saa nykyään alle tuhannella eurolla, mutta tosiharrastajat ovat valmiita sijoittamaan laatuun enemmänkin rahaa.
Miika Utoslahden mukaan tavallisen kotiteatterilaitteiston valkokankaineen saa nykyään alle tuhannella eurolla, mutta tosiharrastajat ovat valmiita sijoittamaan laatuun enemmänkin rahaa.

Internet on ihmeellinen maailma, toteaa yrittäjä Miika Utoslahti. Viialassa sijaitsevan Valkokankaan myynnistä valtaosa menee muualle Suomeen kuin Akaaseen. Valkokangas myy nimensä mukaisesti erityisesti valkokankaita sekä muita kotiteatterilaitteistoon kuuluvia tarvikkeita.

Tyypillinen asiakas ostaa kerralla koko kotiteatterilaitteiston.

Valkokankaassa on nykyään omistajat mukaan lukien nykyään kuusi työntekijää. Palveluun on panostettu voimakkaasti. Tämä on Utoslahden mukaan yksi yrityksen kasvun salaisuuksista.

– Meillä on Viialassa hyvä logistinen sijainti, mutta näitä tuotteita ajetaan ostamaan kauempaakin. Valkokankaat ja videotykit ovat ostetuimpia tuotteitamme. Toisaalta aktiiviharrastajat ostavat meiltä yhä enemmän myös esimerkiksi vahvistimia ja soittimia, Utoslahti sanoo.

Ala on aika marginaalinen, ja Utoslahden mukaan moni saman alan liike Suomessa on mennyt konkurssiin. Viialan Keskuskadulla sijaitsevan myymälän yhteyteen siirrettiin varasto entiseltä Nahkatehtaalta, jotta toiminta olisi mahdollisimman jouhevaa. Myymälän tilat Keskuskadulla tuplaantuivat uudistuksen myötä.

– Varastossamme oleva tuote on verkkoasiakkaalla vuorokauden sisällä tilauksesta. Varastossa olevan tuotteen saa tietenkin heti mukaansa, kun tulee paikan päälle, Utoslahti toteaa.

Chat-asiakaspalvelussa asiakas kirjoittaa chat-ruutuun tuotteet, jotka hän haluaa, ja Valkokangas kerää ne hänelle valmiiksi ostoskoriin. Ostaminen on haluttu tehdä mahdollisimman vaivattomaksi.

Varastosta heti mukaan

Alalla täytyy täydentää valikoimaa jatkuvasti. Perusvalkokankaat tulevat esimerkiksi Kiinasta tai Saksasta, mutta myös erikoisemmille valkokankaille on kysyntää. Niitä ei myy jokainen liike.

– Yksi pärjäämisemme edellytys on JOT-toiminta eli Juuri oikeaan tarpeeseen -ajattelu. Päätimme jatkaa toimintaamme kompakteissa varastotiloissa ja kasvattaa myyntiämme tehostamalla entisestään varaston toimintoja, ei niinkään kasvattamalla niitä. Näin toimimalla myös esittelytilassamme vierailevat asiakkaat saavat jatkossa lähes kaikki tuotteet heti mukaansa.

Liikkeen esittelytila saadaan muutoksien ansiosta entistä paremmin esittelykäyttöön laajempien aukioloaikojen myötä. Myymälä tarjoaa myös asennus- ja suunnittelupalvelua.

– Palvelu on se, jolla nykymaailman liikemaailmassa pärjää, Miika Utoslahti kiteyttää.

 

Miika Utoslahden mukaan tavallisen kotiteatterilaitteiston valkokankaineen saa nykyään alle tuhannella eurolla, mutta tosiharrastajat ovat valmiita sijoittamaan laatuun enemmänkin rahaa.
Miika Utoslahden mukaan tavallisen kotiteatterilaitteiston valkokankaineen saa nykyään alle tuhannella eurolla, mutta tosiharrastajat ovat valmiita sijoittamaan laatuun enemmänkin rahaa.