Akaalaisen Markus Mannisen ja hänen kartturinsa Arto Rannan Kakariston erikoiskoe katkesi viime vuonna hurjaan ilmalentoon Jyväskylän Neste Rallissa. Kaksikon Ford Fiesta syöksyi 30 metrin matkan ulos tieltä 65 kilometrin tuntivauhdissa. Auto kieppui ympäri sekä nokan, perän että kylkien kautta pysähtyen lopulta isoon kiveen, joka työntyi tuulilasista läpi kuskin ja kartturin väliin.
– Hammastanko meni poikki kesken mutkan. Datasta näkyi, että olin kääntänyt rattia vasemmalle 180 astetta, mutta auto päätti mennä suoraan, Markus kertoo.
Kuljettajan ja kartanlukijan roikkuessa rysäyksen jälkeen ylösalaisin turvavöiden varassa, ehtivät he analysoimaan oliko nuotti ollut kohdallaan. Aivan ensimmäinen ajatus, joka Markukselle vauhdin pysähdyttyä juolahti mieleen koski autoa.
– Mietin, että voi piru. Auto on rikki metsässä, Markus muistelee.
Vaikka auton keula meni tohjoksi ja turvakaaretkin mutkalle, ei kuskille ja kartturille koitunut rysäyksestä suurempia vaurioita. Matka tosin jatkui ambulanssikyydillä sairaalaan. Traumojakaan ei jäänyt, sillä Markus on lähdössä jälleen tänä vuonna kokeilemaan onneaan elokuun alussa järjestettävään Neste Ralliin.
Pienillä jutuilla lisää vauhtia
Tänä vuonna Neste Rallissa RC4-luokassa ajavan Markuksen ykköstavoite on tuoda Ford Fiesta R2T ehjänä maaliin. Reitti kulkee läheltä viime vuoden kolarikohtaa.
– Olisihan sen mörön voinut peitota tänä vuonna, mutta ”Mannisen paikka” saa jäädä sinne metsään. Niitä paikkoja ei tarvitsisi tulla enempää, ne ovat kalliita. Sinne hupsahtaa helposti kymppitonni, mies tuumii.
Kuperkeikkansa jälkeen Markus Manninen ja Arto Ranta nimitettiin Ylen Neste Rallin Ralliradion kummikuljettajiksi tälle vuodelle, joten tiimin valmistautuminen vuoden 2019 kisaan alkoi lähes heti.
Vuosimallin 2015 Ford Fiesta hankittiin loppuvuodesta 2018 ja Markuksen mukaan sitä sai rassata päivin ja öin. Alle litraisessa turbomoottorissa on hevosvoimia 185 ja vääntöä reilu pari sataa Newtonmetriä. Tällä hetkellä auto tuntuu olevan iskussa, vielä tosin täytyy tehdä huoltoja, tilata osia ja varmistella, että kaikki on hyvin.
– Henkisesti valmistaudun lähtemällä ennen Jyväskylää mökille Savoon. Aion ajatella kaikkea muuta kuin rallia. Lisäksi alan tankata nestettä, sillä kilpailu on pitkä, Markus toteaa.
Eräs osa Markuksen valmistautumista ovat valmentajan opastuksella tehdyt fyysiset sensomotoriset harjoitteet, joilla pyritään karsimaan nopeaa suoritusta haittaavia tai estäviä lapsuudesta peräisin olevia refleksejä.
– Paineen alla saattaa tehdä joitakin asioita, joita ei itse edes huomaa. Nämä harjoitteet ovat pieniä juttuja, mutta niiden avulla löytyy lisää vauhtia, Markus kertoo.
Tiimi jaksaa rakkaudesta lajiin
Markuksen ja pari kisaa sitten kyytiin hypänneen kartanlukija Teemu Sillanpään lisäksi tiimiin kuuluvat muun muassa kuskin isä Jouni Manninen, äiti Marja-Leena Manninen, avopuoliso, sisko ja kavereita, jotka talkoohengessä muun muassa laittavat autoa ja huolehtivat tiimin muonituksesta. Jyväskylään on lähdössä 11-henkinen porukka. Mukaan lähtee myös englantilainen mekaanikko, joka on työkseen tehnyt WRC-autoja.
Viime vuonna auton saaminen kisakuntoon jäi tiimiltä viime tippaan, ja koko kilpailuun osallistuminen oli vaakalaudalla. Viimeiset pari viikkoa ennen Jyväskylää porukka paiski töitä hullun lailla. Rallia edeltäneellä viikolla Jouni Manninen kertoo nukkuneensa yhteensä kymmenen tuntia.
– Sellaista jaksaa rakkaudesta lajiin. Ja on se kiva nähdä miten poika pärjää, Jouni miettii.
– Ralli kokoaa meidän perheen yhteen. Meillä on samat tavoitteet ja yhteinen suunta koko porukalla. Kisoissa myös eri tiimien välillä on reilu meininki, Marja-Leena jatkaa.
Automies kapaloista asti
Elokuussa 25 vuotta täyttävä Markus on seurannut F1-kilpailuja ja rallia pienestä pitäen. 15-vuotiaana hän pääsi Urjalassa pidetyssä rallissa vip-auton kyytiin, mutta toden teolla kiinnostus moottoriurheiluun kasvoi historic-sarjaa harrastavan tutun kautta. Rallin Markus aloitti lähempänä 19 ikävuotta. Autot kuuluvat tiiviisti miehen elämään, sillä tätä nykyä hän opiskelee töiden ohessa autokoulun opettajaksi.
– Markus on ollut henkeen ja vereen automies melkein kapaloista asti. Hän oppi sanomaan r-kirjaimen matkimalla moottorin ääntä ”drnn-drnn”. Puhelimeenkin hän vastasi pienenä samalla tavalla, Marja-Leena nauraa.
Markus on kiertänyt SM-sarjaa luokassa SM3 vuosina 2016– 2017 sekä tänä vuonna. Lisäksi hän on ajanut F-cupia. Rallissa miestä viehättää sen kokonaisvaltaisuus.
– Siinä jäävät kaikki muut ajatukset ihan muualle. Ajaessa keskittyy siihen mitä on tekemässä. Toivon, että saisin ajaa rallia ammatikseni, mutta se vaatii paljon ponnisteluja, hyviä yhteyksiä ja suhteita isompiin talleihin, Markus sanoo.
Ralli vaatii myös rahaa. Markuksen auton kustannukset ovat noin 25 euroa ajettua kilometriä kohti, ja Neste Ralliin uppoaa noin 16 000 euroa. Sponsoreiden hankinnasta vastaava Jouni kertoo rahoituksen haalimisen olevan kova homma.
– Silloin kun Markus ei ollut vielä ajanut yhtään rallia, sponsoreille piti vakuutella, että kyllä hän osaa ajaa. Näyttöjä ei vielä ollut. Isojen sponsorien saaminen on vielä nykyäänkin vaikeaa, Jouni huokaa.
– Mutta eihän se ole harrastus eikä mikään, jos siihen ei mene kaikki rahat, Marja-Leena nauraa.
FIA:n rallin MM-sarjan Suomen osakilpailu Neste Ralli järjestetään Jyväskylässä 1.–4.8.