Wagnerseuralaiset ihastuivat Budapestin Wagner-päiviin – Valkyyrian Sieglindena loistanut Camilla Nylund sai suomalaisvieraiden ihot kananlihalle

25.06.2019 11:38

Esittävien taiteiden teatteli Müpa kiinnosti kovasti Suomen Wagner-seuran jäseniä. He osallistuivat 13.-16. kesäkuuta Budapestissä Wagner-päiville. MarcellNemeth esitteli pian 15 vuotta täyttävää taloa.
Esittävien taiteiden teatteli Müpa kiinnosti kovasti Suomen Wagner-seuran jäseniä. He osallistuivat 13.-16. kesäkuuta Budapestissä Wagner-päiville. MarcellNemeth esitteli pian 15 vuotta täyttävää taloa.

Suomen Wagner-seura löytää tiensä kaikkialle maailmassa, jossa oopperan omintakeisella tyylillään uudistaneen säveltäjän ja libretistin Richard Wagnerin (1813-1883) teoksia esitetään. 28-vuotiaan Suomen Wagner-seuran vaasalainen toiminnanjohtaja Peter Häggblom luotsasi peräti 27 suomalaista Wagner-fania Budapestin Wagner-päiville Müpaan. Seuran jäsen, toimittaja Paula Nurmentaus sanoi Valkyyrian nähtyään, että Sieglinden roolin laulaneen tähtisopraanomme Camilla Nylundin tulkinta sai hänen ihonsa kananlihalle.

Müpan viestintämanageri Marcell Nemeth ihastui suuresti, kun hän kuuli, että tämänkertainen Wagner-tapahtuma on houkuttanut Budapestiin peräti 27-jäsenisen Suomen Wagner-seuran vierailijajoukon.

Nemeth palkitsi suomalaisvieraat esittelemällä heille jo maailmankuuluksi kohonneen esittävien taiteiden teatterin Müpan. 92-äänikertaisista loistouruistaan kuuluun saliin mahtuu 1200 hengen yleisö. Ensi vuonna 15 vuotta täyttävän taidekeitaan on suunnitellut unkarilainen nykyarkkitehti Gábor Zoboki. Huippuakustiikastaan arvostettu sali on jo edesmenneen amerikkalaisen Russell Johnsonin (Artec) käsialaa.

Suomalaisvieraat vaikuttuivat Müpan pääsalin värimaailmasta, jonka on toteuttanut unkarilainen taidemaalari György Jovánovics.

Suomalaisten silmiä hiveli runsas puunkäyttö. Rakennuksen suunnittelijat suosivat luonnon raaka-aineita.

Huomionarvoista on se, että saksalainen säveltäjä, kapellimestari, musiikkiteoreetikko ja esseisti Richard Wagner rakennutti oman oopperatalonsa, jotta jälkipolvetkin esittivät miehen teoksia hänen haluamallaan tavalla.

Müpan Wagner-päivien taiteellisena johtajana alusta asti toiminut kapellimestari Ádám Fischer sanoi aikanaan Müpan arkkitehdille: ”luo talo musiikille, niin minä toteutan sinne sellaisen Wagner-tapahtuman, ettei mestarin musiikki soi missään muualla maailmassa niin kuin se soi Budapestissä.”

Fisher ja hänen johtamansa Unkarin Radion Sinfonia Orkesteri lunastikin lupauksensa myös tämänkertaisilla festivaaleilla. Näin kiteyttivät lukuisat tapahtuman kestovieraat.

Wagner suosi ja rakasti näyttävää ooperoidensa esillepanoa raskaine lavasteineen sekä sarvikypärineen että haarniskoineen. Müpan oopperaesitykset turvautuivat ja turvaantuvat moderniin tekniikkaan, jossa lavatunnelma synnytetään valoin ja videoin.

Wagner kantaa oopperan uudistajan kruunua. Hän loihti kirjalliset, musiikilliset ja näytelmälliset taiteet yhdeksi kokonaisuudeksi. Wagnerhan muistetaan myös siitä, että hän kirjoitti libretot ja sävelet papereihinsa yhtä aikaa.

Toiseksi suurin Wagner-seura maailmassa

Suomen Wagner-seura tunnetaan maailmalla.

Vuonna 1991 perustettu yhdistys toimii aktiivisesti.

Seuran toiminnanjohtaja Peter Höggblom iloitsee suomalaisyhdistyksen olevan jäsenmäärältään toiseksi suurin koko maailmassa.

– Meillä on 856 jäsentä!

– Mikä on ihmeellistä, jäsenistämme liki puolet on miehiä.

Höggblom toivottaa kaikki Wagnerista kiinnostuneet ihmiset tervetulleiksi seuraan.

Maailmassa on 131 Wagner-seuraa, ja niissä on noin 22 000 jäsentä. Maailmanlaajuinen kattojärjestö on Richard Wagner Versand International eV.

Höggblomin johtaman seuran toiminta on vireää.

– Järjestämme luentoja ja hyvin paljon erilaisia muita tilaisuuksia. Teemme oopperamatkoja niin kotimaahan kuin ulkomaille.

– Julkaisemme omaa Wagneriaani-lehteä, joka ilmestyy kaksi kertaa vuodessa. Aviisissa on jäsentemme kirjoituksia, artikkeleita Wagnerin tuotannosta, matkakertomuksia…

–  Myymme Wagner-aineistoa: äänitteitä ja kirjoja.

Suomen Wagner-seuran jäsenet tamperelaiset Aarne ja Anne Jännes (vas.), turkulainen Milla Aalto, naantalilainen Irja Vähäpassi (toinen oikealta) sekä tamperelaiset Kati (kolmas oikealta)ja Pentti Pöyhönen ovat ahkeria Wagner-reissaajia. Kesäkuussa he nauttivat Müpan Nibelungin Sormus -tetralogiasta.
Suomen Wagner-seuran jäsenet tamperelaiset Aarne ja Anne Jännes (vas.), turkulainen Milla Aalto, naantalilainen Irja Vähäpassi (toinen oikealta) sekä tamperelaiset Kati (kolmas oikealta)ja Pentti Pöyhönen ovat ahkeria Wagner-reissaajia. Kesäkuussa he nauttivat Müpan Nibelungin Sormus -tetralogiasta.

Liput liehuivat Nylundille

Wagner-maraton Nibelungin sormus -ooperasarjan seuraamisessa kestää runsaat 15 tuntia.

Wagnerseuralaiset istuivat tiukasti Müpan katsomossa torstaista sunnuntaihin.

Wagner-päivät alkoivat torstaina Reininkullalla. Perjantaina oli vuorossa Valkyyria, jonka toisessa pääroolissa Sieglindena nähtiin suomalaissopraano Camilla Nylund. Perjantaina nautittiin Siegfried-teoksesta. Tapahtuma huipentui sunnuntaina Jumalten tuhoon.

Suomalaisyleisö luonnehti Valkyyrian jälkeisiä tuntemuksiaan suorastaan haltioituneiksi. Joku sanoi puhjenneensa itkuun, kun Nylund lauloi pääaariaansa. Kaikki palkitsivat tähtisopraanomme bravo-huudoilla.

Tamperelaiset Anne ja Aarne Jännes, Kati ja Pentti Pöyhönen sekä turkulainen Milla Aalto ja naantalilainen Irja Vähäpassi jakoivat vuolaita kiitoksia Müpan Wagner-päivien annista.

– Meitä harmitti kovasti, kun jouduimme avajaispäivänä torstaina ruuhkan uhreiksi. Vaikka varasimme hotelliltamme Müpaan runsaasti matka-aikaa, se ei riittänyt. Myöhästyimme näytöksen alusta, joten emme enää päässeet paikoillemme saliin. Jouduimme seuraamaan esityksen sananmukaisesti hattuhyllyltä seisoaltaan, he surivat.

– Toisen päivän Valkyyria oli suomalaisten juhlaa, kun näyttämöllä säteili sopraano Carita Nylund. Harmittelimme, kun unohdimme sinivalkoiset liput kotiin. Suomen liput olisivat saaneet liehua, kun suuri musiikin lähettiläämme antoi parastaan.

Jännekset ja Pöyhöset sekä Aalto ja Vähäpassi ovat ahkeria Wagner-reissaajia.

– Kun seura julkaisee verkkosivuillaan matkat, ne täyttyvät pienessä hetkessä. Siksi on oltava aktiivinen ja seurattava yhdistyksen uutisvirtaa. Matkat ovat antoisia ja mukavia, he kehuvat.

Tamperelaiset Jännekset ja Pöyhöset iloitsevat siitä, että koko Suomen Wagner-seuran syntyminen on Tampereen ansiota.

– Tampereen Oopperassa esitettiin Parsifalia. Esitys oli turkulaisista kastsojists niin vasikuttava, että se innosti Wagner-seuran synnyttämiseen. Vuonna 1991 yhdistys näki päivänvalonsa. Olemme olleet tiiviisti mukana yhdistyksen toiminnassa vajaan 20 vuoden ajan, he kertovat.

Suomen Wagner-seura toteuttaa vuosittain peräti kolme tai neljä Wagner-reissua.

– Wagner-rakkautemme on vienyt meitä eri puolille maailmaa. Hyvin vaikuttavan Wagner-toteutuksen koimme Buenos Airesissa vuonna 2012. Siellä Wagner-oopperan ohjaaja sijoitti musiikin maan omaan historialliseen menneisyyteen. Reinin kultana olivatkin Argentiinan omat lapset peronismin eli  argentiinalaisen poliittisen aatesuunnan jäljiltä. Toteutus jäi ikiajoiksi mieleemme.

Suomalaiset muistuttavat, että Wagneria esitetään kunnianhimoisesti Koti-Suomessakin.

– Wagner teki tuotantonsa kunnianhimoisesti. Tämä kantaa ajasta aikaan, polvesta polveen. Uskomme, että Wagnerilla on vankkumattomat kannattajansa tulevaisuudessakin.