Akseli Sormunen sai ajokortin vuosi sitten helmikuussa samana päivänä, jolloin hän täytti 18 vuotta. Ajamaan hän opetteli äitinsä Johanna Lapinleimu–Sormusen opetuksessa.
Lapinleimu-Sormunen on opettanut myös perheen toisen pojan, Akselin tyttöystävän sekä kaksi tuttavaperheiden lasta.
– Päätin jo kauan sitten, että opetan omat lapseni. Taloudellinen tekijä ei ollut ainoa syy, vaan ajo-opetus oli lasten kanssa yhteinen juttu. Puolivahingossa päädyin opettamaan kolme muutakin. Kun kysyttiin, voisinko opettaa, suostuin, hän kertoo.
Perheen poikien opettaminen tuntui järkevältä myös siksi, että veljeksiä kuskattiin Sotkialta jalkapalloharjoituksiin Valkeakoskelle 3–5 kertaa viikossa.
– Opettaminen sujui siinä samalla, Johanna toteaa.
Johanna Lapinleimu-Sormunen on ammatiltaan sairaanhoitaja. Oman ajokorttinsa hän on ajanut vuonna 1992. Ajamisesta hän on tykännyt aina ja ajokokemusta on kertynyt paljon.
Vielä perheessä ei ole tehty päätöstä, opettaako äiti myös perheen kesällä 16 vuotta täyttävää tytärtä.
Kännykkää ei räplätä
Akseli istui kuskin paikalla treenimatkoilla Valkeakoskelle sekä pelireissuilla Tampereelle ja Ylöjärvelle ja kauppamatkoilla Sotkialta Toijalaan. Ajoharjoittelua ehti kertyä ennen inssiä kymmenen kuukautta.
– Se oli kivaa, kun sai ajaa oikeita matkoja eikä vaan ajamisen vuoksi. Äiti oli opettajana ihan hyvä, kun sain kortin ekalla kerralla, Akseli sanoo.
Äiti ja poika muistelevat, että tiukempaa sanomista tuli autossa muutaman kerran.
– Ne liittyivät sellaiseen, jos peruutin äidin mielestä liian lähelle takana olevaa tolppaa, vaikka omasta mielestäni olin vielä kaukana, Akseli kertoo.
Opettajalle jännittäviä olivat tilanteet, joissa nuori kuski sompaili ahtaalla parkkipaikalla, tai kun auton ulottuvuudet olivat ajo-oppilaalla vielä hakusessa.
– Joskus mietin, että osuukohan auto liikenteenjakajaan, jos opetettava ei vielä hahmottanut auton ulkomittoja. Mutta mitään sellaista ei tapahtunut, Johanna huokaa.
Johanna Lapinleimu-Sormunen kertoo saaneensa opetettaviltaan kiitosta erityisesti rauhallisuudesta.
– Pyrin olemaan ainakin selkeä. Liikenteessä korostin sitä, että pitää ottaa huomioon jalankulkijat, pyöräilijät ja suojatiet ja että ei saa räplätä kännykkää. Toisia piti muistuttaa myös katsomaan nopeusmittaria.
Autokoulussa suoritettavaan riskienhallintakoulutukseen Akseli osallistui ajokortin saatuaan. Nykyisen ajokorttilain aikana riskinhallintokoulutus tulee olla suoritettuna ennen inssiä.
Kertaus ratikkasäännöistä
Jokaiselle opetettavalle on täytynyt hakea oma opetuslupansa. Opetuspoljin asennettiin varta vasten ajo-opetusta varten hankittuun 2006 vuosimallin Mazdaan. Vanhan ajokorttilain aikana auto oli muutoskatsastettava ja opettajan suoritettava teoriakoe.
– Harjoittelin tehtäviä etukäteen netissä. Välillä piti mietiskellä, miten raitiovaunut menevätkään, kun Helsingissä ei juuri tule ajeltua, Johanna kertoo.
Viime vuoden heinäkuussa voimaan tulleen ajokorttiuudistuksen myötä muutoskatsastus poistui eikä opetusluvan hakijalta vaadita teoriakokeen suorittamista. Ajo-opetuksen voi aloittaa jo 16-vuotiaana. Opetusluvan myöntää Traficom.
Autolla kouluun ja treeneihin
Tänä keväänä ylioppilaaksi kirjoittava ja merkonomiksi valmistuva, nyt 19-vuotias Akseli Sormunen ajaa koulumatkoja Valkeakoskelle sekä jalkapallotreeneihin Toijalaan. Kaveriporukalla tehdyllä Lapin-matkalla oli Akselin lisäksi kaksi muuta kuljettajaa.
Ajo-opetusautoksi hankittu Mazda on nyt veljesten yhteiskäytössä. Äidinkin autolle on kysyntää.
– Viikonloppuisin se aika usein menossa, mutta ei se haittaa. Muuten ei maalta pääsisi mihinkään, Johanna Lapinleimu-Sormunen sanoo.