Jouni Kerosen ensimmäinen auto oli klassikko Datsun 100A – Akaalainen tangokuningas ajaa keikkamatkat vanhalla taksilla

Jouni Keronen ajaa keikkamatkat vanhalla taksilla, josta on takaa poistettu penkit. Kesällä käytössä on matkailuauto.

Vuoden 1998 tangokuningas, Akaaseen viime vuonna muuttanut Jouni Keronen ajaa noin 60 000 kilometriä vuodessa. Keikkamatkat taittuvat omalla autolla, joka on kaksilitrainen turbodiesel Fiat Scudo. Tila-auto on aiemmin palvellut yhdeksänpaikkaisena taksina.

– Penkit on otettu takaa pois, jotta autoon mahtuu tarvittaessa bänditavarat, Keronen esittelee.

Kerosella on myös matkailuauto, jonka hän ottaa käyttöön, kun siirrytään kesärengaskauteen.

– Matkailuauto toimii samalla taukotupana. Kun teen trubaduuri- ja duokeikkaa baareissa ja terasseilla, niissä ei useinkaan ole taukohuoneita vaan ollaan keittiössä muiden tiellä. Matkailuauto on hyvä peli senkin takia, että sen voi pistää parkkiin ja ottaa tirsat, jos matkalla alkaa väsyttää.

Matkaeväänä banaania

Keronen yöpyy mielellään yli kahdensadan kilometrin keikkamatkoilla varsinkin talviaikaan. Valoisina kesäöinä hän voi ajella satoja kilometrejä.

– Keikan jälkeen pari tuntia menee ihan hyvin. Mutta jos joutuu ajamaan neljä, viisi tuntia, alkaa se olla taistelua. Silloin täytyy pitää taukoja.

Keronen käy pysähdyksillä liikenneasemien myymälöistä ostamassa evästä, yleensä banaania.

–  Sillä saa energiat nopeasti nousemaan. Matkalla en syö paljoa, koska syöminen rupeaa nukuttamaan. En jää myöskään kahvittelemaan tai jos otan kahvin, otan sen mukaan ja juon ajaessa, jolloin samalla matka lyhenee.

Yöunet jäävät lyhyiksi

Keikkamatkoilla Keronen kuluttaa aikaa hoitamalla asioita puhelimella. Öisin hän etsii radiosta puhekanavan.

– Musiikkia ei jaksa kuunnella, kun on laulanut neljä, viisi tuntia. Matkoilla on aikaa myös pohdiskella, mitä tekisi isona tai mitä huomenna syödään.

Kotiin päästyään Keronen menee nukkumaan. Nukahtaminen on helppoa mutta unet jäävät usein lyhyiksi.

– Vaikka tulisin kotiin aamuviideltä, olen viimeistään yhdeksältä hereillä. En osaa nukkua päivällä, mutta univelka tasaantuu kyllä aina jossain kohtaa.

Jouni Keronen on viime aikoina tehnyt yhä enemmän trubaduuri- ja duokeikkaa. Bändikeikoilla soittokamat mahtuvat Kerosen tila-autoon.

Datsun 100A ja Wunderbaumit

Tammikuussa viisikymmentä vuotta täyttäneellä Kerosella on ollut B-ajokortti 18-vuotiaasta asti. Nuoren miehen ensimmäinen oma auto oli legendaarinen musta Datsun 100A.

– Karvanoppia ei ollut, mutta ehkä Wuderbaumit saattoivat olla, Keronen nauraa.

Keronen tunnustaa, ettei ole koskaan ollut automiehiä. Kesätyörahat hän säästi nuorena kulkupelin sijaan soittimiin.

– Minulle riittää, että autolla pääsee paikasta A paikkaan B. Auton ei välttämättä tarvitse olla hieno.

Kamera välähti Ylöjärvellä

Keronen sanoo olevansa maltillinen kuski mutta tunnustaa saaneensa hiljattain ylinopeussakon.

– Olin menossa Ylöjärven kohdalla Mouhijärvelle keikalle, kun en huomannut kuudenkympin aluetta, ja sitten välähti. Se oli omaa huolimattomuutta. Väkisinkin näitä tulee, kun ajaa paljon, mutta ei niin paljon että korttia olisi tarvinnut ottaa pois.

Keronen on välttynyt pahoilta onnettomuuksilta. Kerran hän ajanut peurakolarin Huittisten suunnalla ja hirvien kanssa ollut pari läheltä piti -tilannetta.

– Sen jälkeen ei nukuta yhtään. Vuosi vuodelta hirvet hirvittävät yhä enemmän. Niitä on liikkeellä. Hirvimerkit tulee katsottua aika tarkkaan.

Jutun otsikkoa on muutettu.

Jouni Keronen on viime aikoina tehnyt yhä enemmän trubaduuri- ja duokeikkaa. Tarvittaessa myös bändin soittokamat mahtuvat Kerosen tila-autoon.

 

 

Jouni Keronen sai lämpimän vastaanoton, kun hän maaliskuisena maanantai-iltapäivänä poikkesi katsastamaan Toijalan Sampolan tilat tulevia päivätansseja varten. Sampolassa kokoontuneen Etelä-Pirkanmaan Hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Raimo Pessi toivotti Kerosen tervetulleeksi.