Rekkamiehen koti on aina selän takana

Viialan Vesi ja Lämpö Oy:n toimitusjohtaja Veli Niemi nojailee rennosti firman uuden rekan sängyn laitaan. Hänen takanaan näkyvät verhot saa vedettyä koko ison tuulilasin yli tuomaan yksityisyyttä.

Useimmille meistä rekat ovat teillä kiitäviä isoja autoja isoine lasteineen. Rekankuljettajalle auto on paljon muutakin. Se on työväline mutta myös koti. Ainakin väliaikainen sellainen.

– Jos ulkona on pakkasta 20 astetta, niin kamppeiden on oltava kunnossa. Kuljettajan on voitava nukkua täällä yönsä mukavasti, toteaa Viialan Vesi ja Lämpö Oy:n toimitusjohtaja Veli Niemi.

Firman uusin, vain pari kuukautta vanha rekka lämpenee muutamassa hetkessä, kun Niemi laittaa puhalluksen päälle. Kaksinkertaiset lasit takaavat sen, ettei lämpö pääse karkaamaan ulos.

Varustelutaso rekassa on suhteellisen yksinkertainen, sillä nykysuuntaus on enemmänkin rekkojen varustelua karsiva kuin lisäävä. Esimerkiksi yhdessä firman vanhemmassa rekassa on kahvinkeitin ja toisessa myös mikroaaltouuni. Uusimmasta ei löydy kumpaakaan. Sen sijaan rekassa on sähköpistokkeita, joten kuljettajat voivat ottaa mukaansa mitä sähkölaitteita haluavat.

Aikaisemmin rekoista löytyi myös usein televisio, mutta se on jäänyt tarpeettomaksi, koska nykyisin kuskeilla on yleensä mukana omat älylaitteensa.

Viialan Vesi ja Lämpö Oy:n uutuuttaan kiiltelevä Scanian R650 rekka on vain pari kuukautta vanha. Kuvaushetkellä se oli lastattu täyteen kuormaan.

Kaikki käden ulottuvilla

Suuren suureksi rekkamiehin kotia ei voi hyvällä tahdollakaan kuvailla. Nukkumatila kun alkaa välittömästi kuljettajan penkin takaa. Eväät ovat aivan käden ulottuvilla, sillä sängyn alta vetolaatikosta löytyy jääkaappi. Näin ruokaakin voi kuljettaa mukanaan, jos ei halua pysähtyä tai ei ole aikaa huoltoasemien houkutuksille.

Sängyn alta vetolaatikosta löytyy jääkaappi, jossa kuljettaja voi säilyttää eväitään.

– Monille huoltoasemillekin voi jäädä nukkumaan. Niiltä löytyvät suihkut, saunat ja vessat. Tosin itse valitsisin mieluummin rekassa nukkumisen huoltoaseman sijaan, virnistää Niemi, joka ei itse enää nykyisin tee pitkiä kuljetuksia.

Hän arvelee, että kuljettajat saavat usein nukkua yönsä hyvin ja rauhassa isoilla levähdyspaikoilla moottoriteidenkin varsilla. Uusi rekka pitää suhteellisen hyvin metelin ulkopuolellaan.

Yksityisyyttä kuljettajalle tuovat paksut verhot, jotka saa vedettyä koko ison tuulilasin eteen. Näin ollen aurinkokaan ei pääse herättämään kuljettajaa liian aikaisin.

Rekan ratissa on painikkeet vakionopeuden säätimelle, kaistavahdille ja jarruassistentille. Se alkaa jarruttamaan, jos tielle hyppää ihminen tai eläin eteen. Rekan massa tosin voi viedä rekkaa todella pitkästikin eteenpäin jarrutuksesta huolimatta kelistä riippuen.

Teolllisuustavaraa Helsinkiin

Vanhemmassa firman rekassa on kahvinkeitin. Uudempaan kuljettaja joutuu ottamaan sen halutessaan itse mukaan.

Pääsääntöisesti Viialan Vesi ja Lämpö Oy:n rekoilla kuljetetaan teollisuustavaraa. Viikonlopun aikana uusi rekka oli lastattu täyteen 76 000 kilon kuormaan, joka sisälsi muun muassa kipsilevyä.

Kuormia kuljetetaan firman 13 rekalla useimmiten jossain Helsinki–Kemi-välillä. Kaikki firman kuusi kuljettajaa asuvat työpaikan lähellä, joten pisimmillä matkoilla unipaikka on oltava. Nukkumista varten kuljettaja tuo rekkaan oman petauspatjan, peiton ja tyynyt.

Uudessa rekassa on myös yläpeti, joten periaatteessa kuljettajalla voisi olla seuralainen mukana.

Veli Niemi kertoo, että hänelle autot ja muut moottorilliset laitteet ovat olleet pienestä pitäen tärkeitä. Siitäkin syystä hän haluaa pitää firmansa ajoneuvoista hyvää huolta.

– Vaikka mittarissa on kohta 40 vuotta, niin edelleen nämä ovat tärkeitä, Niemi hymyilee.

Uusi rekka sai olla viikonlopun ajan tuunattavana ja puunattavana Viialassa, mutta maanantaina silläkin alkoi työviikko. Silloin tie vei Helsinkiin.

 

Veli Niemi istuu mukavasti uuden rekan sängyllä, joka löytyy heti penkkien takaa. Jokainen kuljettaja tuo autoon omat petivaatteensa ja tarvikkeensa.