Sote-uudistus tuo mukanaan mahdollisuuden palvelujen monipuoliseen ja ennakkoluulottomaan kehittämiseen. Digitalisaation tuomien mahdollisuuksien rohkea hyödyntäminen tuo palvelut lähelle, jopa kotiin asti. Rakennuksiin ja kiinteistöihin tehtävien investointien sijaan, on kustannustehokkaampaa investoida tietoverkkojen kehittämiseen, valokuituverkon laajentamiseen ja sitä hyödyntäen monipuolisen ja uudentyyppisen palveluverkon kehittämiseen.
Olen mielenkiinnolla seurannut kotiseudullani käynnissä olevaa uraauurtavaa kokeilua. Kuntayhtymä Kaksneuvonen otti käyttöönsä Omni360-etäkonsultaatiojärjestelmän, jonka avulla lääkäripalvelu (geriatri) tuodaan kotona asuvan ikäihmisen luo. Kodinhoitaja voi hoitaa käynnillään etäyhteyden avulla esimerkiksi laboratorio- ja reseptiasiat, tai konsultoida lääkäriä videoyhteyden avulla asiakkaan akuuttiin terveydentilaan liittyvissä kysymyksissä. Järjestelmän kautta kotona asuva asiakas saa nopeasti yhteyden kodinhoitajaan, tai asiakasta voidaan muistuttaa esimerkiksi ruokailuista ja lääkkeiden ottamisesta. Myös omainen voi osallistua vuorovaikutustilanteeseen samaan aikaan hoiva-ammattilaisen kanssa. Etäyhteys palvelee myös ensihoitoa, joka voi konsultoida lääkäriä videoyhteyden kautta.
Potilastyytyväisyyskyselyjen mukaan noin 95 prosenttia poliklinikkapotilaista pitää etägeriatrian vastaanottoa parempana tai yhtä hyvänä, kuin perinteistä palvelua. Asiakaskokemuksissa nousi esiin myös kokemus siitä, että etägeriatri katsoi kohti, kun perinteisellä vastaanotolla lääkäri istuu pöydän takana ja katsoo tietokoneelleen. Keskimääräiset terveyskeskussairaalan hoitojakson lyhenivät 33 prosenttia etäkonsultaation myötä ja noin 20 000 asukkaan väestöpohjalla järjestelmän käyttö toi mukanaan 478 000€:n säästön.
Haastankin muun muassa talouden tasapainottamisohjelmia ja kuntastrategioita laativia virkamiehiä ja kuntapäättäjiä katsomaan ennakkoluulottomasti kohti tulevaisuutta ja etsimään uudenlaisia mahdollisuuksia palvelujen järjestämiseksi.
Tiina Räsänen
Kaupunginhallituksen jäsen