Yksi akaalaisen Pauli Wiklundin elämän kännekohdista sijoittuu Lempäälään. Hän kävi nuorena poikana 60-luvun alkupuolella Lempäälässä oppikoulua ja matkasi kouluun linja-autolla päivittäin.
Eräänä talvisena päivänä koululle oli järjestetty oppilaiden välisiä jääkiekko-otteluita. Opettajan päätöksellä kansalaiskoulu pelaisi ottelunsa ensin. Se tarkoitti pitkää odotusta ja myöhäistä kotiin saapumista Pauli Wiklundille. Läksyjäkään ei ehtisi kunnolla tehdä. Nuorta poikaa tilanne kismitti siinä määrin, että hän kiroa päräytti harminsa ilmoille. Huonoksi onneksi kansakoulun opettaja sattui samaan aikaan olemaan hänen takanaan. Tuohon aikaan moista käytöstä ei katsottu läpi sormien, vaan opettaja ohjasi hänet liikunnanopettaja Teuvo Heulan pakeille vaatien kovaa rangaistusta. Kahden tunnin jälki-istunto ja käytösnumeron alennus uhkasivat.
– Jos käytöksen alennus tulee, niin en jalallani kouluun enää astu, Pauli Wiklund kertoo päättäneensä saman tien.
Hän pohtii, että elämä olisi voinut mennä hyvin toisella tavalla, jos opettajan vaatimus olisi mennyt läpi. Onneksi Teuvo Heula eli Tiipe oli reilu mies. Rangaistukseksi tuli vain puolentoista tunnin jälki-istunto ja Pauli Wiklund kävi koulunsa loppuun.
– Se oli ratkaiseva käänne. Kiitos Tiipelle.
Petteristä tuli eläkepäivien harrastus
Pauli Wiklund luki itsensä teknikoksi ja teki työuransa yrittäjänä. Ansioista kertovat lukuisat kunniakirjat kodin seinällä.
Kymmenen vuotta sitten hän hankki itselleen syntymäpäivälahjaksi harrastuksen eläkepäiviä varten. Bedford J6 LC5 -kuorma-auto, tuttujen kesken Petteri, teki miehestä veteraanikuorma-autoharrastajan. Pauli Wiklund kertoo aiemmin veneilleensä ja se harrastus jatkui yli kolmekymmentä vuotta. Nyt tavoitteena on sama määrä vuosia veteraanikuorma-autoharrastuksen parissa.
Hän toimii Veteraanikuorma-autoseuran eli Vetkun sihteerinä ja kiertää usein Petterin kanssa ympäri maata erilaisissa tapahtumissa. Ulkomaillakin on poikettu. Yhteensä erilaisia tapahtumapäiviä on parivaljakolle kertynyt jo monta sataa. Erityisenä mieleen on jäänyt esimerkiksi Virossa järjestetty Vanasöidukite Suursöid vuonna 2010. Silloin veteraanikuorma-autoilla ajettiin Viron ympäri kahdeksassa päivässä. Majoitus tapahtumassa olisi ollut omatoimisesti teltassa, mutta Pauli Wiklund keksi paremman ajatuksen. Hän rakensi Petterin lavalle vanhanmallisen TVH:n kopin. Mallia ja mittoja kopin ulkomuotoon otettiin Kangasalan liikennemuseo Mobiliassa. Ulospäin koppi näyttää perinteiseltä, mutta sisätiloista löytyvät mukavuudet majoittumiseen.
Vanhat autot herättävät muistoja
Maaliskuun 24.–25. päivä järjestetään Veteraanikuorma-autoseuran perinteinen kevätpäivän tasausajo. Sinne suuntaavat myös Pauli Wilkund ja Petteri. Tänä vuonna Pirkanmaalle sijoittuva tapahtuma starttaa Lempäälästä Real Parkilta. Ajoneuvoihin voi tutustua ennen reitille lähtöä ja sen varrella olevilla etapeilla. Päätepisteelle Ikaalisten kylpylään ajetaan Ylöjärven ja Sastamalan kautta.
Pauli Wiklund kertoo, että joissain ajoissa kilpaillaan ja osallistujille on reitin varrella erilaisia tehtäviä. Vetkun ajot keskittyvät kuitenkin kisaamisen sijaan kaluston esittelyyn.
– Ajot ovat kuin vanhojen kuorma-autojen liikkuva museo, hän luonnehtii ja kertoo, että sympaattiset vanhat autot otetaan joka paikassa aina avosydämin vastaan. Ne herättävät monissa muistoja, joita tullaan kertomaan kuljettajille.
Veteraanikuorma-autoharrastajat ovat pääosin varttuneempaa väkeä, mutta ammattikuntia löytyy laidasta laitaan aina liikenneneuvoksista rasvakouriin. Yhtenä suurena ryhmänä ovat entiset ammattiautoilijat. Harrastajien kesken vallitsee hyvä henki eikä kaveria jätetä pulaan. Tien päällä sattuu ja tapahtuu, mutta aina löytyy auttava käsi ja matka jatkuu tavalla tai toisella.
Pauli Wiklund kehottaa pilke silmäkulmassa ostamaan veteraanikuorma-auton, niin pysyy kaidalla tiellä. Ei ole aikaa tai rahaa esimerkiksi tupakointiin tai huumausaineisiin.
Katariina Onnela
Petteri eli Bedford J6 LC5 vm. 1967
* Pauli Wiklund osti Petterin vuonna 2006. Liikenteeseen se rekisteröitiin kunnostuksen jälkeen 29.8.2008.
* Yksi aikakautensa yleisimpiä kuorma-autoja Suomessa. Sitä käytettiin lähes kaikissa mahdollisissa kuljetustehtävissä ja myös ajo-opetuksessa ns. kouluautona.
* Kuorma-autolla tehtiin paljon töitä, mikä kulutti moottorit ja tekniikan loppuun ja hytit ruostuivat. Jäljelle jääneestä rungosta tehtiin usein traktorille peräkärry.
* Mallia on jäljellä vain muutama liikennekelpoinen yksilö, entisöitävänä useampia.