15-vuotiaskin saa ajaa autoa jäällä – vakuutuskorvauksiin vaikuttaa moni asia

Veikko Korkeemaalla on tapana tehdä kerran keväässä kierros jäällä.

Toijalalaisen Veikko Korkeemaan suunnitelmissa oli viime viikon torstaina ajaa kierros jäällä Toijalan Sataman edustalla. Järvenselälle kerääntynyt paksu lumipeite ja jäälle aurattu Mäntysaareen suuntaan vievä kapea väylä eivät kuitenkaan houkutelleet miestä kokeilemaan jääajotaitojaan.

– Ei ole jäälle nyt menemistä. Penkat ovat sen verran jäässä, ettei tuonne arvaa lähteä rimpuilemaan, Koreemaa toteaa.

Korkeemaan mukaan hänellä on kerran keväässä tapana käydä jääajelulla.

– Siellä voin vähän ottaa kurvia ja vauhtia, vaikka vanha jo olenkin. Yksistään kun ajaa, saa mennä miten tykkää, Korkeemaa tuumii.

Haittaa tai häiriötä ei saa aiheuttaa

Järven jäällä autolla tai muulla moottoriajoneuvolla ajaminen on hupia, jossa pätee maastoliikennelaki. Tämä tarkoittaa sitä, että jopa 15-vuotiaat kuskit saavat ajaa jäällä autoa, kunhan ovat selvin päin.

– Ajoneuvon täytyy olla rekisterissä ja vauhtia saa maksimissaan olla 80 kilometriä tunnissa. Virallisilla jääteillä tosin pätevät normaalit tieliikennelait. Viralliset jäätiet on merkitty liikennemerkein, kertoo ylikonstaapeli Jouko Kilpi Sisä-Suomen poliisilaitoksen liikenneyksiköstä.

Ylikonstaapeli Kilven mukaan jäällä ajaminen on jokamiehenoikeus. Alueen omistajalla tai haltijalla ei siis ole oikeutta kieltää sitä, mutta kuskien on syytä ajella asiallisesti.

– Kyllähän jo järjenkin pitää sanoa, että jos rannassa on asutusta tai mökkejä, ei kenenkään mökkirantaan mennä ajamaan. Mitään metrimääräistä etäisyyttä ei ole määritelty, mutta haittaa tai häiriötä ei saa aiheuttaa. Jos joku vaikkapa kaahaa keskellä yötä mökin edustalla, voi poliisin soittaa puuttumaan asiaan, Kilpi opastaa.

Kilven mukaan jäällä ajaessa tulee noudattaa varovaisuutta, ja esimerkiksi hiihtäjät ja muut jäällä liikkujat pitää ottaa huomioon. Myös ajonopeus on sovitettava vallitseviin sääolosuhteisiin. Mikäli jäällä sattuu kolari, ei syyllisen osoittaminen ole välttämättä aivan selvää.

– Jääajoasiat voivat olla kinkkisiä. Usein on sana sanaa vastaan. Jokainen tapaus puidaan erikseen, Kilpi toteaa.

Jäärataa ei kenenkään pidä mennä omin päin perustamaan, sillä siihen vaaditaan muun muassa Aluehallintoviraston myöntämä ympäristölupa.

Alaikäinen kuski voi alentaa vakuutuskorvausta

Mikäli auto uppoaa jäihin, kaskovakuutus korvaa ainoastaan virallisella jäätiellä tapahtuneen haverin. Muuten vahingot korvataan samojen ehtojen mukaan kuin tiellä sattuneet vahingot. LähiTapiolan korvauspäällikkö Mikko Tulla kuitenkin toteaa, että jäällä ajettaessa on syytä huomioida olosuhteisiin nähden turvallinen ajonopeus.

– Jos jäällä ajetaan huomattavan kovalla nopeudella ja auto tämän vuoksi riistäytyy kuljettajan hallinnasta, voidaan vakuutuskorvausta alentaa. Näissä tilanteissa arvioidaan onko käytetty nopeus ollut ajoneuvon vahingoittumisriskiin nähden törkeän huolimatonta ja onko kaikki vahingon välttämiseen tähtäävät varotoimet huomioitu, Tulla sanoo.

Tullan mukaan normaaleilla nopeuksilla ajettaessa törmäysvahingot korvataan täytenä kaskovakuutuksen kolarointiturvasta.

Korvausta voidaan alentaa myös silloin, kun autoa on ajanut alaikäinen kuljettaja. Kaskovakuutuksessa edellytetään, että kuljettajalla on ajoneuvoluokan kuljettamiseen oikeuttava ajokortti tai ikään perustuva oikeus kuljettaa ajoneuvoa.

– Tällöinkin tehdään kokonaisharkintaa, jossa huomioidaan vahinkoon johtanut toiminta ja olosuhteet, Tulla sanoo.