Akaan varhaiskasvatuksen maksujärjestelmä on uudistumassa. Entisten osa-aikahoidon (maksimissaan viisi tuntia päivässä), sopimuspäivien (13 päivää kuukaudessa) ja kokopäivähoidon tilalle on tulossa uudet vaihtoehdot. Tätä ovat monet perheet odottaneet innolla ja kauan, mutta onko odotus ollut turhaa? Viime vuodesta asti muutoksesta on kuhistu, mutta tietoa ei ole ollut saatavilla. Virkamiehet ovat vastailleet välttelevästi kysymyksiin, ”koska mitään ei ole vielä päätetty”. Vanhemmilta tai perheiltä ei ole kysytty tarpeita erilaisille hoitoajoille, eikä suunnitelmista ole kerrottu edes kysyttäessä. Täten varhaiskasvatuksen asiakkaat eivät ole mitenkään päässeet vaikuttamaan tulevaisuuteensa. Nyt on kuitenkin päätökset tehty, mutta uuden järjestelmän hyödyt epäilyttävät. Jopa päättävästä elimestä (koulutuslautakunta) on kuulunut, että heilläkään ei todellisuudessa ole ollut vaikutusmahdollisuutta uuteen järjestelmään, koska sen muuttaminen on kuulemma ollut jo liian myöhäistä.
Uutta järjestelmää on markkinoitu perheille tuntiperusteisena veloituksena. Moni on ehtinyt jo innostua, ettei jatkossa joudu maksamaan hukkatunneista. Kuitenkin viime viikolla perheille jaettu hoitoaikaperusteinen maksusopimus ei vaikuta lupaavalta. Hoitoaikavaihtoehtoja on tasan neljä: keskimäärin 20 tuntia viikossa (84 tuntia kuukaudessa), 25 tuntia viikossa (85-125 tuntia kuukaudessa), 30 tuntia viikossa (126-146 tuntia kuukaudessa) ja 35 tuntia viikossa (147-210 tuntia kuukaudessa). Myös vanhassa järjestelmässä oli sama määrä vaihtoehtoja, joskin ne olivat erilaisia kuin nämä. Mielestäni kuitenkin on kummallista, miksi vaihtoehtoja ei ole uuteen järjestelmään luotu enempää. Missä on todellinen joustavuus?
Uudessa järjestelmässä alin mahdollinen hoitoaika (84 tuntia kuukaudessa) on liki 20 tuntia enemmän kuin aiemmin pienin mahdollinen hoitomäärä. Se on jopa yhden kokonaisen viikon hoitomäärä! Jos uudella järjestelmällä on haluttu estää ns. hukkatunnit, eli hoitoaika joka on varattu jollekin lapselle mutta jota ei kuitenkaan todellisuudessa käytetä, ei uusi järjestelmä näissä tapauksissa poista tätä ongelmaa.
On myös epäselvää mahdollistaako uusi järjestelmä vanhemman 80 prosenttisen osa-aikatyön, mikä on ollut kaivattu uudistus Akaan kunnalliseen päivähoitoon. Varsinkin pienten lasten äidit tekevät usein nelipäiväistä työviikkoa tai 6 tuntia päivässä työaikaa. Käytännössä tämä kuitenkin tarkoittaa lapselle noin 6,5-7 tunnin hoitopäiviä eli 32,5-35 tunnin hoitoviikkoa, koska hoitoajan täytyy sisältää myös vanhemman työmatkoihin kuluva aika. Lomakkeen mukaan 35 viikkotunnin hoitoajasta kuitenkin laskutetaan jo 100 prosenttia, joten tästä päätellen jatkossakaan 80 prosentin työajan tekemistä ei tueta kunnallisen varhaiskasvatuksen puolelta. Virkamiehet vetoavat perheitä käyttämään tukiverkkojaan haluamansa jouston saamiseksi, mutta mielestäni on kunnan velvollisuus tarjota varhaiskasvatuksen asiakkaille riittävästi erilaisia hoitovaihtoehtoja. Miten muutoin käy perheiden välisen tasa-arvon ja ilman tukiverkkoja olevien perheiden?
Myös entinen viiden tunnin hoitopäivä hankaloituu maksun kallistumisen vuoksi. Aikaisemmin maksimissaan viiden päivätunnin hoito on maksanut 60 prosenttia kokoaikahoidon maksusta. Jatkossa tämä on 71 prosenttia, eli korotusta tulee kerralla huimat 11 prosenttiyksikköä! Kun samaan aikaan korotetaan yleisesti kaikkia varhaiskasvatuksen asiakasmaksuja (hallituksen lakiesityksen mukaan jopa 22 prosenttia), kohdistuu näihin osa-aikahoitolapsiin ja heidän perheisiinsä yhtä aikaa kaksitahoinen hinnankorotus. Kuulostaako tämä kohtuulliselta?
Kokonaisuudessaan eri hoitoaikavaihtoehtojen eli tuntivälysten hintaerot vaikuttavat lomakkeessa varsin kapeilta ainakin prosenttiyksiköitä katsellessa. Ovatko tuntivälyksien hintaerot riittäviä motivoimaan vanhempia sumplimaan työ- ja hoitoaikoja, vai onko jatkossakin helpointa vain varata kokoaikainen hoito? Helppoudesta ja joustavuudesta ollaan yleensä valmiita maksamaan, mutta jos hintaerot ovat liian pieniä, moni maksaa täyden maksun siitä helppoudesta, ettei jokaista hoitotuntia tarvitse suunnitella laskimen kanssa kuukausia etukäteen.
Akaan kaupungin virkamiehet ovat antaneet ymmärtää, ettei heillä ole ollut mahdollisuutta vaikuttaa esimerkiksi osapäivähoidon maksuun tai uuden järjestelmän tuntivälyksiin. Kuitenkin vaikka uusi asiakasmaksulaki menisi läpi, kuntien ei ole pakko sitä noudattaa, vaan kunnat saavat jatkossakin itse määrittää varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen lopullisen suuruuden. Mielestäni onkin käsittämätöntä, että Akaan omaa järjestelmää kehittäessä on lukkiuduttu eurot edellä menevään ajatteluun. Asiakaslähtöinen ajattelu loistaa poissaolollaan.
Toivottavasti me varhaiskasvatuksen asiakkaat saamme kaivattuja vastauksia ja perusteluja uudelle järjestelmälle tämän viikon vanhempainilloissa, joihin virkamiehet tulevat kertomaan tarkemmin muutoksista. Vanhempainillat järjestetään keskiviikkona 25.6. ja torstaina 26.6. kello 18-20 Yhteiskoulun auditoriossa. Asian kommunikointi pelkällä ”rasti ruutuun” –lomakkeella jolla olisi sitouduttava ensi kaudeksi tiettyyn hoitomalliin – tietämättä vielä mitä nuo mallit käytännössä tarkoittavat – on aiheuttanut paljon epävarmuutta. Kaikista paras lopputulos olisi, jos kaikki nämä huolet osoitettaisiin vääriksi ja uusi järjestelmä todella olisi luvatun joustava. Jos jossain, niin juuri tässä asiassa haluaisin tulla todistetuksi olemaan väärässä.
Ihmetellen,
Jaana Saramies,
kolmen lapsen äiti ja ekonomi, Toijala