Itä-Suomessa osataan

Mikkelin seutu räväytti eilen Helsingin Sanomien koko etusivun kokoisella ilmoituksella. Hei, me lennetään Mikkelin seudulle! Ja toden totta, Mikkelin seudulle pääsee yksityiskoneella Helsingistä kahden hengen ylelliselle De Lux Saimaa –retkelle 5 416 eurolla. On limusiinia, kylpylää ja hyvää ruokaa Saimaan maisemien ympäröimänä. Soudellen Saimaalle pääsee 15 eurolla ja Tanssin taikaa järjestyy 25 eurolla. Mainoksessa on jokaiselle jotakin. Mikkelin seudulle meneminen ei todellakaan ole rahasta kiinni.

Oleellista seudun toiminnassa on se, että kaikkea mahdollista löytyy yhdestä luukusta, visitmikkeli.fi. Itä-Suomi on osannut markkinoida itseään jo ainakin sata vuotta. Oopperalaulajatar Aino Ackté löysi Olavinlinnasta paikan oopperajuhlille jo vuonna 1912. Saimaan ympäristössä on ollut aina kylpylöitä terveyslähteineen, maatilamajoitusta ja ties mitä. Vieras on otettu vastaan aitaan tai tupaan. Savusauna on lämmitetty ja hyvää ruokaa on tarjottu. Ihmekös tuo, että Helsingin huurupäisiä iltoja paenneet kirjailijat ja muut taiteilijat innostuivat Saimaasta.

Olisiko Etelä-Pirkanmaasta seuduksi, jossa matkailusta saataisiin uusi tuote. Mitä meillä olisi hyvien liikenneyhteyksien varrella tarjota sellaista, joka saisi muualla asuvat innostumaan. Mikkeliin on nimittäin ”mänijöitä”.

Etelä-Pirkanmaan ongelmana on ollut jo pitkän aikaa, että matkailua ei ole osattu tai haluttu yrityksistä huolimatta tuotteistaa kunnolla. EU-rahaakin on seudulle kannettu, mutta sitä on katkerina vaadittu vain lisää ja unohdettu kokonaan omat ponnistelut. Kannettu vesi ei tietenkään pysynyt kaivossa ja esimerkiksi Valkeakosken asuntomessujen yhteydessä toteutetut matkailuhankkeet ovat tänään yhtä tyhjän kanssa.

Yhdessä toimiminen on seutumatkailun ensimmäinen edellytys. On aivan sama, mihin matkailija tällä seudulla tulee, pääasia on, että hän tulee. Tänään yksinäisistä toimijoista on luotava kunnon verkosto toiminta- ja markkinointistrategioineen. Strategioihin on myös sitouduttava ja sooloileminen on lopetettava.

Missä muualla pääsee tapettimuseoon ja oikein järjestettynä luomutapettitehtaaseen kuin täällä Pihlgren&Ritolassa. On tasokasta jalkapalloa Valkeakosken Hakassa, Sääksmäen kauniita maisemia ja keskiaikainen kirkko. On monenlaisia kulttuuritapahtumia, ainutlaatuisia museoita ja hiirenhiljaisuutta. Kuvataide ja musiikki sanovat alueella toisillensa päivää. On majoitusta idyllisessä Villissä Ullakossa tai hotellissa Waltikassa. On savusaunoja, uimarantoja ja kalapaikkoja.

Täällä on myös erittäin korkeatasoista matkailuosaamista esimerkiksi Ilolassa. Kaiken lisäksi tänne pääsee lentoasemalta 20 minuutissa ja autolla sekä junalla suoraan sydämeen.

Seutumme palveluista ei vain tiedetä muualla mitään. Miten esimerkiksi seudun tarjontaa matkailijoille esitellään Toijalan rautatieasemalla? Ei mitenkään. Markkinointi maksaa ja se jätetään mieluimmin tekemättä kuin lähdetään verkostoitumaan. Mikkelin seutu ei markkinoi itseään monistein, vaan tarkoin strategisin siirroin. Ja väki liikkuu!

Olisiko aika ottaa Etelä-Pirkanmaan matkailumahdollisuudet vakavasti? Tarvitsemme nimittäin lisää työpaikkojakin.