Akaan Kurisjärvellä, hiekkatien päässä, omakotitalon pihapiirissä on ulkorakennus, jossa soi klassinen musiikki. Bostonin sinfoniaorkesteri vetelee Yle Radio 1:n välityksellä Jean Sibeliuksen Karelia-sarjaa samalla, kun Anton Murola kertoo työstään turbojen parissa. Vieressä Ville Pakarinen purkaa ja putsaa yhtä yksilöä.
– Se on pakokaasuenergialla toimiva ilmapumppu, Murola valistaa turbon perimmäisestä olemuksesta.
Turboja tulee Murolan Turbotohtori-yritykseen eri puolilta Suomea enimmäkseen postin välityksellä. Viime vuonna pajalla kävi 280 turboa, ja tänä vuonna tuo määrä ylittyy.
– Kun volyymi kasvaa, edessä on se, että pitää hommata tilat jostain muualta, Murola sanoo.
Toistaiseksi Turbotohtori mahtuu nykyisiin tiloihin, joissa toiminta on kehittynyt vaiheittain.
– Tein ensimmäisen huollon vuokratallissa Valkeakoskella. Tänne muutimme vaimon kanssa vuonna 2005, jolloin tuli vähän taukoa. Viisi vuotta sitten ryhdistäydyin ja hommasin tasapainotuskoneen, Murola kertoo.
Kolme vuotta sitten Ville Pakarinen soitti ja kysyi töitä. Murolalla sattui olemaan hyvä päivä, joten pakarinen pääsi hommiin.
– Puolitoista vuotta sitten päätin, että pannaan paja kuntoon, ja investoin uusiin masiinoihin. Silloin eriytimme purun ja puhdistuksen kokoonpanosta.
Turbo viheltää
Turbon huollon keskikustannus on 300–400 euroa, mutta jos puhdistettaessa löytyy vaurioita, asiakkaan kanssa keskustellaan siitä, korjataanko vanha vai ostetaanko uusi.
– Komponentteja ei vaihdeta turhaan, varsinkaan kalliita. Huoltoraporttiin kuitenkin merkitään, jos asiakas ei halua jotain osaa vaihdettavan, vaikka me suosittelemme sitä. Silloin emme voi antaa huollolle myöskään takuuta.
Turbotohtori tilaa osansa enimmäkseen Englannista, josta ne saadaan Akaaseen jopa päivässä. Siksi suurta varastoa ei tarvitse pitää. Jos osat ovat valmiina, perushuollon aikataulu on nopeimmillaan sellainen, että asiakas käy odottaessaan ABC:llä kahvilla. Yleensä auto on pois käytöstä yhdestä viiteen päivää.
Anton Murolan mukaan valveutuneemmat autoilijat huomaavat rahinasta, rihinästä tai vihellyksestä, että turbon on aika käydä pajalla.
– Tavan käyttäjät vievät auton huoltoon tuntemattomasta syystä, ja korjaamolla sanotaan, että ahdin on sökönä.
Klassinen musiikki auttaa keskittymään
Suurin osa huoltoon tulevista turboista on 4–7 vuotta vanhoista autoista. Niitä on eniten liikenteessä, ja kiristyneet päästömääräykset ovat aiheuttaneet Murolan mukaan sen, että jo 150 000–170 000 kilometrin kohdalla turboissa on huoltoa vaativaa vikaa. Tiettyjen valmistajien turbot aiheuttavat omistajalleen keskimääräistä enemmän harmia.
– Peugeotia ja Citroënia valmistavan PSA-konsernin 1.6 HDi-moottori on sellainen, mihin ihmisen ei pitäisi kajota. Esimerkiksi Volvo taas on niin pitkän ajan turbovalmistaja, että niitä ei paljon tule, Murola kertoo.
Turbotohtori on ainoa paikka Suomessa, jossa turbo huolletaan kokonaisvaltaisesti vnt-servoa myöten. Taantuma ei ole vähentänyt Turbotohtorin asiakkaita. Päin vastoin.
– Kun aika on tällainen, että myydään säästöä, se on meille hyvä bisnesmalli. Mutta onhan se karua, kun välillä näkee, että ihmisellä ei oikeasti ole laittaa rahaa auton huoltoon. Sitten sovelletaan, Murola sanoo.
Taustalla radiossa orkesteri vaihtuu välillä puheeseen, mutta tunnelma säilyy. Valinta on tietoinen.
– Meillä soi Ylen Ykkönen, koska minä en siedä radiomainoksia, ja YleX:llä tulee Robinin biisejä, joita Ville ei siedä. Klassinen musiikki auttaa myös keskittymään. Jos kokoonpanossa tulee joku ryssähdys, asiakas tietää viimeistään sadan kilometrin kohdalla, että nyt on munattu.