Pimeitä päätöksiä

Kansalaisille on vihdoin alkanut selvitä todellisuus hallituksen sosiaali- ja terveysuudistuksesta. Hän ken istuu kuntansa valtuustossa, sai syyskuussa eteensä kunnan vastauksen sosiaali- ja terveysministeriön lausuntopyyntöön palvelujen järjestämislakiluonnoksesta. Mitä kysytään? Mistä kysytään? Mitä vastataan? Vastaaja on edelleen tyhjän päällä, luki hän lakiluonnosta tai siitä laadittuja auttavia selvennöksiä ministeriön kotisivuilta. Valtuutettujen lisäksi myös kuntien hallitukset perusturvalautakuntien jäsenet on vihitty epätietoisuuteen. Ja moni yhteisökin on lisännyt tuskaansa sillä, että on kutsunut kunnan perusturvajohtajan kokoukseensa sote-uudistusta selventämään.

Se tiedetään, että maahan tulee neljä aluetta, jotka vuoden 2017 alusta järjestävät (tilaavat) kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut alueellaan. Kuka palveluja järjestää, on vielä hieman epäselvää. Alun perin ideana oli se, että palvelut järjestäisi Tampereen kaupunki samaan tapaan kuin nyt palo- ja pelastustoimi hoituu, mutta tämä ei käy Pirkanmaan kuntajohtajille. Maakunnassa puhutaan järjestämislain suomasta mahdollisuudesta jakaa maakunta alueisiin aluesairaalan ympärille. Täällä palvelut järjestäisi Valkeakosken aluesairaalan ympärille rakennettava kuntayhtymä, joka jatkossa ylläpitäisi Akaan ja Urjalan terveysasemia, vanhankoteja ja muita sosiaali- ja terveystoimen laitoksia ja koteja. Kuntayhtymä hoitaisi jatkossa myös sosiaalitoimen tehtävät. Kuka työntekijä minnekin siirtyy, vai siirtyykö minnekään, on vielä hämärän peitossa. Se tiedetään jo, että viiden vuoden irtisanomissuojaa ei tule.

Tällainen sekameteli syntyy kun ideologista liimaa vailla oleva hallitus johtaa maata. Korskea yritys on kangistumassa kalkkiviivoilla. Kuntajohtajat ovat haukkuneet sote-uudistuksen valmistelun täysin. Nyt pelottaa jo kansalaisiakin. Nykyinen palvelu toimii sentään jotenkuten, mutta uudesta ei ole mitään tietoa. Asiantuntijat kyllä sanovat, että uudistus voi onnistuessaan tuoda säästöjäkin, mutta mihin nämäkin arvoit sitten perustuvat. Kaikkein eniten on tähän saakka maksanut kauaksi karannut palvelu.

Maan todella tukala taloudellinen tilanne ja hallituksen keskeisten hankkeiden vesittyminen huomioiden olisi Jyrki Kataisen (kok) oman eronsa sijasta pitänyt pyytää koko hallituksen eroa. Näin olisi päästy asiallisesti uusiin vaaleihin ja voitu edes toivoa maahan laajapohjaista enemmistöhallitusta. Suomeen ei voi tulla Ruotsin kohtaloa ja perussuomalaisilla on mahdollisen vaalimenestyksensä turvin suorastaan velvollisuus istua seuraavassa hallituksessa.

Jos ei mene hyvin hallituksella, niin ei mene hyvin Akaan kaupungillakaan. Valmistelussa on hyvin tiukka vuoden 2015 talousarvio. Alijäämiä on miljoonia ja hometta pukkaa sieltä sun täältä. Jos palveluverkkotyöryhmä olisi tehnyt työnsä hyvin ja valtuusto olisi esityksen pohjalta napsauttanut kuntaorganisaation tiukkaan kuosiin, olisi elo hivenen helpompaa. Näin ei tehty, eikä tehdä vastakaan, koska kuntapäättäjät eivät täällä ajattele Akaan etua, vaan paljon lähempänä olevien äänestäjien etua. Tällaiseen Akaaseen ei taida kohta olla varaa, mutta onko sekin jonkun muun kerrottava?