Akaalaisella matkanjärjestäjä Into Alénilla on takanaan miljoonia kilometrejä, vaikka niistä ei ole koskaan varsinaisesti lukua pidettykään. Ennen omien linja-autojensa hankkimista mies ehti ajaa lukuisia tilausajomatkoja muun muassa Moskovaan ja silloiseen Leningradiin sekä palvella yksitoista vuotta linja-autonkuljettajana Valkeakoskella.
– Lisäksi nuorena tuli ajettua rekka-autoa ympäri maailmaa, kunnes siirryin linja-auton ratin taakse.
Viime viikon tiistaina ajopäiväkirja näytti Viialassa sijaitsevan kotitalon pihassa 3 700 kilometriä, kun takana oli viikon tulppaanimatka Alankomaissa. Vaikka mukana oli toinenkin kuljettaja, matkan päälle oli hyvä lämmittää viime kesänä pihaan hankittu tynnyrisauna ja pestä reissupölyt pois.
Seuraavana päivänä linja-auto starttasi tutusti Valkeakosken uimahallille, ja Into Alén hyppäsi jälleen ratin taakse. Hallilla oli aikaa istua nokakkain Hämeen Turistiauton kuljettajan kanssa.
– Emme kilpaile verissä päin, vaan päinvastoin autamme aina silloin tällöin toisiamme. Nyt olen menossa lainaamaan yhtä työkalua, näin naapureita kun ollaan.
Moottoripyörän selässä huolet kaikkoaisivat
Lempäälästä kotoisin oleva Into Alén on asunut Viialassa vuodesta 1987 lähtien ja viihtynyt hyvin rauhallisilla kotikulmillaan. Uuden Hukarin asuntoalueenkin Alén toivottaa tervetulleeksi naapurustoonsa, sillä hän toivoo sen hyödyntävän myös itseään.
– Jos tuohon tulisi vaikka tie, niin pääsisin ajamaan pihasta etuperin pois.
Pihassa seisoo kolmen linja-auton lisäksi myös klassikkomoottoripyörä, 750-kuutioinen tuutti-Honda, joka odottaa omistajansa mukaan kunnostamista.
– Talvi tuli jotenkin niin äkkiä, että siihen se jäi heitteille. Jos saisin sen kunnostettua, niin pääsisi taas tien päälle. Siinä sitä mieli tyhjenisi työasioista, mies haaveilee kevätauringon lämmittäessä kuraista pihamaata.
Ajamisen ammattilaista huolestuttaa vain suomalaisten liikennekurin höltyminen ja yleinen välinpitämättömyys, joka näkyy ajamisen lisäksi myös pysäköinnissä.
– Tämä koskee sekä raskasta liikennettä että kevyempiä ajoneuvoja. Tuntuu, että mistään ei enää välitetä, eivätkä nuoret enää osaa ajaa ollenkaan. Välillä tuntuu, että miten he ovat päässeet ajokoulusta läpikään.
Kaupungin ainoa matkatoimisto
Vuonna 1999 oman toiminimensä perustanut Into Alén avasi oman matkatoimistonsa Valkeakoskella viime vuoden helmikuussa. Tiistaisin ja perjantaisin auki oleva toimisto työllistää matkatoimistovirkailijan, joka palvelee asiakkaat sekä keventää yrittäjän paperitöiden taakkaa. Toimiston avaaminen Valkeakoskelle kävi Alénin mukaan vähän kuin pakon sanelemana.
– Kaupungista loppuivat kaikki tavallisia reittibussilippujakin myyvät toimistot, joten pakkohan sellaiseen rakoon oli mennä. Kotimaisten ja ulkomaisten tilaus- ja seuramatkojen lisäksi toimistoltamme voi ostaa ihan tavallisia reittiliikenteen bussilippuja, Into Alén selvittää.
Matkatoimiston linja-automatkat suuntautuvat tällä hetkellä karkeasti jaoteltuna Tallinnaan ja Pärnun kylpylöihin sekä syksyisin Lappiin ja tilausajot lähikaupunkien teattereihin. Uusia reittejä suunnitellaan kuitenkin koko ajan, ja niistä uusimpina ovat tulossa laajemmat Baltian kierrokset.
– Asiakkaani ovat mukavia, ja Tallinnan-matkatkin sujuvat ihan asiallisesti, eikä ketään ole tarvinnut pistää autosta pois kesken matkan. Mielestäni suomalaiset matkaajat ovat siistiytyneet huomattavasti, jos muistelee esimerkiksi taannoisia Leningradin-reissuja. Siellä saatoimme kärrätä matkustajan kottikärryillä hotelliin jo menomatkalla, Into Alén vertaa.
Alén lähtee naapuriin työkaluja lainaamaan, jotta saisi auton taas tip top -kuntoon. Aamulla odottaa retki Hämeen ammattikorkeakoululaisten kanssa Vantaan Tikkurilaan.