Työmiehenkadun ja Nahkatehtaantien risteyksessä Viialassa unohtuvat autokoulun opit – Stop-merkillä pitää aina pysähtyä

Tunnin aikana risteykseen ajoi kolme mopoilijaa, joista yksikään ei pysähtynyt.

Stop-merkin alla oleva lisäkilpi kertoo, että sen kohdalla menee myös kahdensuuntainen pyörätie pyöräilijöille. Kuva: Hannele Välläri.
Seurasimme lauantaina 21. syyskuuta illansuussa tunnin ajan, miten autoilijat ja muut tiellä liikkuvat pysähtyvät Työmiehenkadun ja Nahkatehtaantien risteyksessä Viialassa. Molemmissa suunnissa on stop-merkit Hämeentielle tultaessa. Kumpikin stop-merkillä varustettu tie nousee hieman ylämäkeen päätielle Hämeentielle. Risteyksessä ei ole erillisiä valkoisia pysäytysviivoja.

Lopputulos oli surullinen. Autoilijat pysähtyivät vain pakon edessä, eli jos Hämeentiellä sattui juuri silloin olemaan muuta liikennettä. Tunnin aikana risteykseen ajoi myös kolme mopoilijaa, joista yksikään ei pysähtynyt. Autoja kulki risteyksen kautta tunnin aikana yhteensä 91. Näistä 44 autoilijaa ei pysähtynyt niin kuin autokoulussa neuvotaan. Muista 47:stä autoilijasta pysähtyi virallisesti autokoulun oppien mukaan vain noin viisi, eli niin, että auto oli todellakin hetken pysähtyneenä. Muuten autot pysähtyivät olosuhteiden pakosta, koska varsinaisella päätiellä oli sillä hetkellä liikennettä.

– Stop-merkillä osoitetaan, että koko risteyksen liikenne on väistettävä, ja se on tehtävä pysäyttämällä ajoneuvo. Itse liikennetilanne ei ratkaise, pitääkö pysähtyä vai ei. Stop-merkki on kärkikolmioon verrattuna sillä tavalla ehdoton, että ajoneuvo on pysäytettävä ennen risteystä eli auton täytyy olla hetken paikallaan, yhteyspäällikkö Eero Kalmakoski Liikenneturvasta muistuttaa.

Kalmakosken mukaan stop-merkillä koitetaan saada ajoneuvon kuljettajalle sellainen informaatio, että kyseessä ei ole ihan tavallinen risteämätien ylitys, vaan että siinä on jotakin poikkeuksellista.

– On hyvä muistaa, että stop-merkki koskettaa myös polkupyöräilijöitä. Polkupyörä on myös ajoneuvo silloin kun sillä ajetaan, ja siinä on kuljettaja.

Stop-merkin lisäksi valkoisella pysäytysviivalla on suuri merkitys risteyksessä.

– Jos risteyksessä on valkoinen pysäytysviiva, niin ajoneuvo on pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle. Tämä tarkoittaa sitä, että pysäytysviivaa ei saa ohittaa menemällä viivan yli ja pysähtymällä vasta sen jälkeen, Kalmakoski muistuttaa.

Monissa paikoissa valkoista viivaa ei välttämättä ole maalattu ollenkaan. Silloin pitää mennä niin lähelle risteävää tietä, vaikka hieman stop-merkin ohikin, että näkemää on mahdollisimman esteettä kumpaankin suuntaan. Tämä ei Kalmakosken mukaan kuitenkaan tarkoita sitä, että mennään risteyksen sisään asti.

Jos ennen stop-merkkiä on suojatie ilman pysäytysviivaa, ja suojatiellä ei ole ketään, niin silloin suojatien eteen ei ole pakko pysähtyä. Jalankulkijoita pitää aina tietenkin väistää, ja pysähtyä, jos he ovat valmistautumassa tulemaan suojatielle. Jos tilanne sitä vaatii, täytyy ajoneuvo pysäyttää uudestaan stop-merkillä varustetussa risteyksessä ennen risteävää tietä, ellei ensimmäisen pysäyttämisen kohdalla jo ollut hyvä näkymä risteävään suuntaan etuajo-oikeutetulle tielle.

Jos ennen suojatietä on merkki, jossa on kaksi polkupyörää ja kaksi nuolta vastakkain, niin tällä lisäkilvellä Kalmakosken mukaan halutaan kertoa jalankulkijoiden lisäksi, että kyseessä on myös kaksisuuntainen pyörätie, ja autoilijan on väistettävä myös pyörätien pyöräliikenne.

Tienpitäjät Kalmakosken mukaan varmasti harkitsevat stop-merkin paikan tarkkaan, koska siinä pitää miettiä liikenteen sujuvuutta kaikkinensa.

– Jos ei ole ihan pakko pysäyttää liikennettä eli ajoneuvoa ennen risteävää tietä, niin silloin pakollisen pysäyttämisen merkkiä ei käytetä, Kalmakoski summaa.

Juttua muokattu 9.10.2024 klo 9.45: Akaan Seutu seurasi liikennettä 21. syyskuuta, ei 21. lokakuuta.

Juttua muokattu 11.10.2024 kello 9.32: Korjattu jutussa mainittu Nahkatehtaankatu Nahkatehtaantieksi.