Laite tunnistaa suojatietä lähestyvän kulkijan ja alkaa vilkuttaa valoja.

Välkky-suojatievaroittimeen kävivät Sontulantien ja Siipontien risteyksessä tutustumassa kaupungin katuinsinööri Nuutti Sahlberg, LähiTapiola Loimi-Hämeen korvausjohtaja Hanna-Leena Ikonen, kaupungin kunnossapitopäällikkö Johanna Janhunen ja LähiTapiola Loimi-Hämeen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Ulla Tikka. Kuva: Tarja Antola

Sontulantien ja Siipontien risteyksessä Toijalassa on otettu käyttöön suojatievaroittimet, joilla pyritään herättämään autoilijan huomio suojatiealueella liikkuvista kevyen liikenteen kulkijoista. Liikennemerkkeihin kiinnitetyt varoittimet alkavat vilkkua, kun kulkija lähestyy suojatietä. Laite toimii akulla, jonka kesto on noin kaksi vuotta.

Akaan kaupunki sai Välkky-merkkiset suojatievaroittimet lahjoituksena vakuutusyhtiö LähiTapiola Loimi-Hämeeltä. Kaupunki vastaa laitteen huollosta.

Kaupunki halusi sijoittaa lahjoitusvaroittimet paikkaan, jossa Sontulantien nopeusrajoitus muuttuu 50:stä 40:een kilometriin tunnissa Toijalan keskustan suuntaan ajettaessa.

– Töyssy voisi tässä kohtaa olla liian raju ratkaisu, kun tullaan isommista nopeuksista pienempään. Välkky on vähän pehmeämpi vaihtoehtoa, toteaa LähiTapiola Loimi-Hämeen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Ulla Tikka.

Akaan kaupungin katuinsinööri Nuutti Sahlberg kuvailee kyseisen suojatien sijaintia epästandardiksi, koska sen toinen pää on Siipontiellä ajoneuvoliittymän päällä. Sahbergin mukaan toteutus on tyypillinen mutta ei turvallisin.

– Joskus on ollut tapana tehdä näin, mutta nykyisen tiedon valossa ratkaisu ei ole paras. Meillä ei ole resursseja lähteä näitä korjaamaan, koska näitä on niin paljon, Sahlberg sanoo.

Varoitin tunnistaa suojatietä lähestyvän kulkijan ja alkaa vilkuttaa valoja. Kuva: Tarja Antola

Välkky on suomalaisen, liikenneturvallisuusratkaisuja kehittävän ja valmistavan Innotrafik Oy:n tuote, joka palkittiin Vuoden liikenneteko -liikenneturvallisuuspalkinnolla Auto- ja liikennegaalassa vuonna 2021.

LähiTapiolan viime keväänä teettämän kyselyn mukaan LähiTapiola Loimi-Hämeen alueella vain viisi prosenttia ihmistä luottaa siihen, että autoilija pysähtyy ennen suojatietä antaakseen tietä. Lahjoittamalla suojatievaroittimia vakuutusyhtiö haluaa parantaa liikenneturvallisuutta ja ennaltaehkäistä suojatievahinkoja.

Kaupungin kustantamana suojatievaroittimet ovat tulossa myös Hämeentielle Nahkatehtaantien ja Työmiehenkadun risteykseen Viialassa. Laitteet asennetaan sen jälkeen, kun tien ylläpitäjä Pirkanmaan ELY-keskus on poistanut tiealueelta luoteispuolen suojatien ja liikenteenjakajien kasvillisuuden.

Kesällä kaupunki asensi varoitusvalot Lentiläntielle Rätöntien liittymän tuntumassa olevalle suojatielle. Laitteen akku latautuu pienen aurinkokennon avulla.

Suojatievaroittimet ovat olleet vuosia myös Satamatiellä Toijalassa vanhan terveysaseman risteyksen tuntumassa. Nuutti Sahlbergin mukaan laitteet eivät tällä hetkellä toimi ja ne vaatisivat huoltamista.

– Niistä patterit on päässyt loppumaan vuosia sitten, Sahlberg kertoo.