Sain Jukka Oksalta wilmaviestin perjantaina 27.6. koskien Arvo Ylpön koulun kuudensien luokkien siirtymistä Monarille rakennettaviin luokkatiloihin (kaupungin termein väistötiloihin). Samaa asiaa käsiteltiin Akaan seudussa 2.7.
Omassa päässäni alkoivat soida hälytyskellot ja muutama muukin epäkohta tuli mieleen. Haluaisin tietää, onko tätä asiaa käsitelty/mietitty loppuun asti. Ensimmäiseksi tuli mieleen, kuinka yksi ikäryhmä voidaan näin tylysti siirtää muualle vain ilmoittaen, että näin tehdään. Vanhempainillassa on sitten tarkoitus keskustella asiasta, mutta on todella kornia pitää keskustelu aiheesta, joka on päätetty ja otettu käyttöön.
Todellinen vuorovaikutus syntyy vanhempien ja koulun keskustelusta sekä ratkaisuiden etsimisestä ennen päätöstä. Haluan huomauttaa, että nyt siirrettävä ikäryhmä on joutunut olemaan ikiankeassa Arvo Ylpön koulun pihassa, ja kun vihdoin sinne saadaan muutosta, niin ryhmä siirretään vielä ankeampiin tiloihin. Nyt kun ammattilaisina olette asiat linjanneet, niin kysyn, mikä on virikkeellinen oppimisympäristö ja tila? Toisekseen muiden soveltuvien ikäryhmien läsnäolo puuttuu tyystin. Vaikutukset näkyvät varmasti paitsi oppimishalukkuudessa myös sosiaalisessa viihtyisyydessä.
Haluaisin myös tietää, kuinka näiden kuudesluokkalaisten välitunnit ja ruokailut järjestetään. Kuinka paljon tulee liikkumista koulun ja Monarin välillä ja miten se huomioidaan koulupäivän aikana? Mielestäni paikasta toiseen siirtyminen ei saa viedä aikaa välitunneilta, joilla on tärkeä merkitys katkomaan koulupäivää. Kuinka välituntivalvonta huolehditaan näiden oppilaiden osalta? Pihaalueella kun on myös yläaste ja lukiolaiset.
Itseäni mietityttää myös Monarin sisälle, kahteen tasoon rakennettavat luokkatilat. Onko esimerkiksi alakerran tiloissa lainkaan ikkunoita? Jos ei, niin asennetaanko sinne sitten päivänvalolamppuja, jotta oppilaiden vireystilaa saadaan pidettyä yllä? Ja saadaanko ilmastointi järjestettyä/toimimaan riittävän hyvin, jotta happitasot eivät pääse laskemaan koulupäivän aikana. Niilläkin kun on merkittävä vaikutus oppilaiden vireystilaan. Nykyisellään Monarilla on välillä todella tunkkainen ilma.
Miten paloturvallisuustekijät on otettu huomioon? Säädöksissä on kuitenkin mainittu, että julkisista tiloista, joihin myös koulutilat luetaan, on oltava kaksi poistumistietä. Onko tämä huomioitu, varsinkin alakertaan tulevissa luokkatiloissa? Mitä sitten vuoden päästä tapahtuu? Tuskinpa tuo oppilasmäärä yhtäkkiä mihinkään katoaakaan. Menevätkö jatkossa kaikki Arvo Ylpön koulun kuudesluokkalaiset Monarille?
Tässä kunnassa strateginen suunnittelu tuntuu olevan melkoisen lyhytnäköistä. Ensin kovasti houkutellaan lapsiperheitä kuntaan, mutta palveluja ei haluta laajentaa asiaankuuluvasti. Mielestäni koulut ovat yksi lapsiperheiden tärkeimmistä palveluista, joiden täytyy pysyä lapsimäärien mukana. Osaltaan niiden vuoksi itse aikanaan tänne muutimme.
Ihmettelen kovasti myös sitä, että Arvo Ylpön koulun pihassa on ollut niin sanottu alatalo jo pari vuotta tyhjillään sisäilmaongelmien vuoksi. Miksi sitä ei voinut heti purkaa ja rakentaa uusia tiloja tilalle? Nyt on pari vuotta haettu eskareille väliaikaisia tiloja Torinkulmasta, ja kun sekin täytyy sulkea, tilanne tuntuu räjähtävän käsiin. Olisiko kannattanut heti tarttua toimeen, jotta olisi vältytty taas uusilta siirroilta ja väliaikaisilta ratkaisuilta?
Tässä vielä lainaus Akaan kaupungin nettisivuilta:
”Alakoulut ovat pienille oppilaille sopivan kokoisia, ja koulujen sijoittuminen eri osiin kaupunkia helpottaa myös koulumatkoja.”
Tämä lausehan ei siis enää pidä paikkaansa, ei ole tainnut pitää enää pitkään aikaan. Olisiko aika muuttua rehelliseksi myös markkinoinnin suhteen ja laittaa vaikka sivuille seuraava teksti:
”Alakoulut ovat pienille oppilaille liian pieniä ja ahtaita. Koulujen sijoittuminen eri osiin kaupunkia helpottaa koulumatkoja, tosin kouluja yhdistetään pikkuhiljaa ja koulumatka voi olla huomattavankin pitkä. Luokan sijainti voi myös muuttua kesken kesäloman. Se voi myös olla muualla kuin koulussa.”
Mari Ainasoja
Kommentointi on suljettu.