Kylmäkosken aseman risteyksen ja Taipaleentien risteyksen liikenneturvallisuus valtatie 9:llä on puhuttanut Akaassa jo vuosia. Varsinkin takavuosina molemmissa risteyksissä on sattunut vakavia, jopa kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia.
Liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Harri Vitikka Pirkanmaan ely-keskuksesta tunnistaa tienkäyttäjien huolen. Hän kertoo, että tieosuudelle on suunnitteilla sekä lyhyemmän että pitemmän aikavälin parannuksia.
– Meillä on meneillään valtatie 9:llä kehittämisselvitys välille Akaa–Humppila. Pitkän tähtäimen tavoitetila on, että Akaasta Urjalaan olisi vain eritasoliittymiä ja keskikaide. Siinä yhteydessä Kylmäkosken asemankin kohdalle tulisi eritasoliittymä, avaa Vitikka suunnitelmia.
Tämä siintää kuitenkin niin kaukana tulevaisuudessa, että toteutumisvuotta on vaikea edes ennustaa. Tiejaksolle on suunnitteilla myös ensimmäisen vaiheen toimenpiteitä, mutta niidenkin toteutus voi olla vuosien päässä.
Nopeudet mietinnässä
– Ensimmäisen vaiheen toimenpiteinä Asemanraitin ja Taipaleentien liittymiin rakennetaan kanavointi. Nämä kääntymiskaistat tulevat turvaamaan liittymässä kääntymisiä, Vitikka kertoo.
Vitikka lisää, että myös liittymäalueet valaistaan ja Taipaleentien liittymää siirretään Turun suuntaan, jotta saadaan parempi näkymä.
Myös yksityisteitä katkotaan, jotta voidaan vähentää liittymien määrää.
Vitikan mukaan Urjalassa Uudensalmentien liittymään tulee myös kääntymiskaistat. Nyt sen kautta oikaistaan Forssan suuntaan. Sen liikenneturvallisuus ei ole parhaalla mahdollisella tolalla.
– Kaikki tämä vaatii vielä tarkempaa suunnittelua ja sitä, että saamme kohteet 8-vuotiseen investointiohjelmaan. Nyt nämä toimenpiteet eivät mahdu siihen Urjalan kohdan 2,9 miljoonan euron hankkeeseen, joka on esitetty investointiohjelmassa, jonka Väylävirasto hiljattain julkaisi.
Hänen mukaansa nopeina toimenpiteinä voidaan pohtia risteysalueiden nopeusrajoitusten laskua. Ne voidaan toteuttaa ely-keskuksen päätöksellä.
– Ongelma on tietenkin, miten saadaan ihmiset noudattamaan niitä. Osaksi tietenkin poliisin automaattivalvontaa tukee asiaa. Kylmäkosken kohdalla on jo 80 kilometrin tuntivauhtirajoitus pitemmällä jaksolla.
Asemanraitista kylätie?
Kylmäkosken aseman asukkaat ovat toivoneet myös liittymien läheisyydessä oleville linja-autopysäkeille katosta ja valaistusta. Matkustajilla on kokemusta, että linja-auto ei välttämättä edes huomaa pysäkillä olevaa.
Vitikka selventää, että katos laitetaan yleensä niille pysäkeille, joilla on 30 asiakasta päivässä. Tässä kohtaa näin ei ole.
– Joskus on erityisperusteella laitettu katos tällaisiinkin. Olemme tänä kesänä parantamassa muutenkin pysäkkien merkintöjä VAU-liikenteen osalta.
Vitikka kertoo, että ysitien suunnitelmien lisäksi Kylmäkoskelle ollaan miettimässä muutakin uudistusta. Asemanraitti saattaa tulevaisuudessa muuttua kylätieksi.
Tie muutetaan kylätieksi muuttamalla tien poikkileikkausta niin, että autoille jää vain kolme metriä tilaa. Kohtaamistilanteessa ne joutuvat väistämään toisiaan pientareelle. Sen sijaan jalankulkijoille ja pyöräilijöille jäisi nykyistä leveämpi, noin 1,5 metrin piennar.
Pirkanmaalla on toistaiseksi yksi tällainen kohde Mänttä–Vilppulassa. Siitä ei ole tullut Vitikan mukaan huonoa palautetta.
Kyläaktiivi huolissaan
Komisario Tomi Koponen Sisä-Suomen poliisilaitokselta toteaa, että Kylmäkosken aseman liittymä ja Taipaleentien liittymä eivät poikkea valtatie 9:n muista tieosuuksista.
– Siellä sattuu onnettomuuksia aika ajoin, mutta niin sattuu ysitiellä muutenkin. Totta kai turvallisuutta voidaan aina parantaa. Esimerkiksi peltipoliiseilla on nopeuteen vaikuttavia ominaisuuksia, ne rauhoittavat ihmisten ajoa, Koponen pohtii.
Kyläaktiivi Kimmo Vaintola Kylmäkosken Aseman kyläyhdistyksestä kertoo kirjelmöineensä Pirkanmaan ely-keskukseen useinkin valtatie 9:n ongelmista.
– Valaistusta pitäisi nopeasti parantaa sekä aseman liittymässä että Taipaleentien liittymässä. Myös pysäkeille tarvitaan ehdottomasti valaistusta ja katokset, Vaintola toteaa.
Vaintolan mukaan autoilijan kannalta kääntyminen näissä risteyksissä on todella riskialtista ja turvatonta.
– Saa kytätä tosissaan taustapeiliä, että huomaakohan tuo takaa tuleva varmasti minut, varsinkin jos on pimeää ja sateista.