Lukija kirjoitti Akaan Seudun verkkosivulla julkaistussa mielipidekirjoituksessaan (AS 16.2.2024), että hän on alkuvuonna tilannut kahdesti Kelan invataksin, eikä taksi ole kummallakaan kerralla saapunut paikalle.
Olemme pahoillamme, että asiakas on joutunut tilanteeseen, jossa tilattu taksi ei saavu paikalle. Toivomme Kelassa, että asiakkaat antavat tällaisista tilanteista mahdollisimman tarkkaan palautetta kummalta alueen palveluntuottajalta matkat on tilattu. Näin Kelassa voimme puuttua asiaan ja selvittää yhdessä palveluntuottajan kanssa, miksi taksipalvelu ei asiakkaan kohdalla onnistunut Kelan edellyttämällä tavalla.
Pirkanmaalla Kelan korvaamia taksipalveluja tuottavat Taksi Helsinki Oy ja Tampereen Aluetaksi Oy. Asiakas voi itse valita, kummasta tilausvälityskeskuksesta taksin tilaa. Palveluntuottaja on velvollinen hoitamaan kaikki tilatut kuljetukset sopimuksen mukaisesti ja ajallaan. Palveluntuottajan pitää varautua siihen, että autoja ja alihankkijoita on tarpeeksi, jotta se pystyy toteuttamaan kuljetukset kaikissa olosuhteissa ja tilanteissa. Jos palveluntuottaja ei kuitenkaan pysty hoitamaan kuljetusta sovitusti, sen pitää järjestää asiakkaalle korvaava kuljetus. Tällöin palveluntuottaja maksaa korvaavan kuljetuksen kokonaisuudessaan.
Lue myös: En päässyt lääkäriin, kun tilattu taksi ei tullut
Riikka Palomäki
Etuuspäällikkö, Kela