Rata-autoilun SM-sarjan Legends-luokka päätti kilpailukautensa viime viikonloppuna Ahveniston radalla Hämeenlinnassa. Toni Lähteenmäelle tulokaskausi Legends-luokassa toi loppupisteissä viidennen sijan.
Akaan Moottorimiesten Toni Lähteenmäki kilpaili tänä vuonna tulokaskuljettajana niin rallicrossin SM-sarjassa, kuin myös rata-autoilun SM-sarjan Legends-luokassa. Molemmissa sarjoissa Lähteenmäen kauden alla asettama tavoite oli SM-mitali, siinä autourheilun moninkertainen Suomen mestari ei tällä kertaa onnistunut, mutta molempien sarjojen loppupisteissä sijoitus toi kauden parhaan tulokaskuljettajan epävirallisen tittelin.
– Legends-kauteen mahtui muutamia tosi hyviä onnistumisia, mutta sitten oli myös todella paljon tekniikkaongelmia ja oltiin kolareissa. Hieman sellaiset kaksijakoiset tunnelmat. Toisaalta viides sija, sama homma kuin rallicrossin puolella, eli oltiin paras tulokaskuljettaja, niin eihän se tietysti huono ole. Mutta tottakai sitä odottaa aina itseltään enemmän, niin ei voi ihan täysin tyytyväinen olla, Lähteenmäki pohti kauden viimeisen Legends-kilpailun jälkeen.
Lähteemäki ylsi kauden aikana kolmeen palkintosijoitukseen. Seinäjoelta tuli voitto ja kakkossija, kun taas kauden päätösviikonloppuna Ahvenistolla kolmen kilpailulähdön urakka käynnistyi kolmossijalla. Legends-luokka on tunnettu siitä, että kuljettajia on mukana todella paljon ja Ahvenistollakin lähtöruudukossa nähtiin 44 autoa.
– Tosi paljon on kyllä kuljettajia mukana ja kärki on todella kova. Kahdeksan eri voittajaa tänä vuonna ja taisi olla 15 eri kuljettajaa palkintopallilla. Joka viikonloppu tarvitsee kyllä onnistua hyvin jos meinaa mestaruuden tässä luokassa voittaa. Onneksi vauhdin puolesta homma toimi ja sitä ei ole tarvinnut stressata, Lähteenmäki painotti.
Vaikka Lähteenmäellä onkin pitkä kokemus rata-autoilusta, tarjosi Legends-luokka myös uusia elementtejä.
– Kyllähän tämä poikkeaa monellakin tapaa monista muista rata-autoilun luokista. Täytyy olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja tehtävä oikeita valintoja koska lähdet hyökkäämään. Ja jos lähdet hyökkäämään ja epäonnistut siinä, niin kertaheitolla voi tulla viisi kaveria ohi. Tosi paljon tarvitsee käyttää päätä siihen miten ajat, Lähteenmäki korosti.
Kun kuljettajia on mukana paljon ja erot kärkikymmenikössä ovat äärimmäisen pieniä, Legends-luokassa ennen kaikkea tasaisuus on avain menestykseen.
– Henri Tuomaala on hyvä esimerkki siitä, että mestariksi yltääkseen ei tarvitse tässä luokassa koko ajan voittaa, mutta kun on koko ajan siellä kärkiporukoissa ja ajaa koko ajan fiksusti, ei joudu kolareihin tai muihin tilanteisiin, niin siellä se nosteli mestaruuspokaalia jo viidennen kerran, Lähteenmäki totesi.
Lähteenmäen kauteen mahtui pari kolaritilannetta, jotka totta kai verottivat pistepussia melkoisesti. Lähteenmäen mukaan tässä luokassa erityisesti aika-ajot näyttelee suurta roolia lopputuloksen kannalta, koska riski joutua kolareihin tai muihin vaikeuksiin korostuu, mikäli lähtöruutu on keskellä pitkää kilpailijaletkaa.
– Jos aika-ajoissa et saa kunnollista tulosta, niin se vaikuttaa tosi paljon viikonlopun kulkuun. Aika-ajot on ehdottomasti yksi osa-alue, missä pitää parantaa ensi kaudella, Lähteenmäki arvioi.
Lähteenmäen tarkoituksena on jatkaa myös ensi vuonna kahden SM-sarjan kiertämistä, eli kauteen 2024 sisältyisivät niin rallicrossin SM-sarja, kuin myös rata-autoilun SM-sarja ja Legends-luokka. Lähteenmäki muistuttaa, että kun luonne on sellainen, että aina haluaa voittaa, niin keskenkään ei näitä projekteja haluta jättää. Tulokaskausi on nyt käyty läpi ja toiseen kauteen on huomattavasti helpompi lähteä. Toki lopullisen siunauksen kaikelle tälle antaa AKK, koska:
– Runkokalenteri on AKK:n puolelta tullut ja siinä ei ole päällekkäisyyksiä näiden kahden sarjan osalta. Mutta kuten hyvin tiedetään, niin aina voi tulla muutoksia. Toivotaan nyt, että ei tulisi muutoksia. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että pystytään kiertämään molemmat sarjat myös ensi vuonna. Mutta nyt vehkeet talliin ja hetken aikaa jotain muuta kuin kilpa-autoilua, Lähteenmäki naurahti.
Lähteenmäki on tänä vuonna kilpaillut todella ahkerasti ja vapaat viikonloput ovat olleet vähissä. Nyt on hyvää aikaa huilata kilpailujen osalta, vai onko?
– Muutama vuosi sitten kävin ajamassa jokkista. Siitä lajista minulla on sellainen saldo, että olen voittanut jokaisen lähdön minkä olen ajanut. Mietin, että pitäisikö sitä käydä taas ajamassa syksyllä, jos auto löytyisi. Katsotaan nyt, tuleeko kilpailutaukoa ensi kevään jääradan SM:ään asti, vai käydäänkö vielä ajamassa jokkista, Lähteenmäki päätti, lähettäen lopuksi vielä kiitosterveiset yhteistyökumppaneille ja kaikille kannattajille päättyneestä kaudesta.
Jari Hotti