Rallicrossin V1600-luokan SM-sarjan neljäs osakilpailu ajettiin Nokialla lauantaina. Akaalaiselle Toni Lähteenmäelle päivästä tuli ikimuistoinen rallicross-uran ensimmäisen palkintosijoituksen myötä.
Rallicrossin SM-sarjassa tulokaskauttaan kilpaileva Akaan Moottorimiesten Lähteenmäki saavutti neljännessä kilpailussaan uransa ensimmäisen palkintosijoituksen, kun Honda-kuljettaja ajoi Nokialla toiseksi. Lähteenmäki oli napannut kauden kolmesta ensimmäisestä kilpailusta kaksi finaalipaikkaa, ja tällä kertaa se kuuluisa kolmas kerta toden sanoi, kun kolmas finaalipaikka toi myös ensimmäisen palkintosijoituksen.
– Tämä kilpailu meni jopa yli odotusten. Heti ensimmäisestä alkuerästä lähtien oltiin sellaisessa vauhdissa, että pystyttiin haastamaan kärkeä. Tuntui, että rata sopi parhaiten meidän autolle tämän kauden radoista tähän mennessä, kun ei ollut pitkiä suoria eikä tarvinnut antaa tasoitusta Aurikseen ja Kiaan verrattuna.
Lähteenmäki teki alkuerissä tasaisen varmaa työtä ajamalla tulosrivin 1-2-3. Niiden myötä alkuerien kokonaispisteissä sijoitus oli toinen. Semifinaalilähdöstä tullut toinen sija tiesi starttipaikkaa finaaliin toisesta rivistä ja kolmannesta ruudusta.
Lähteenmäki nappasi hyvän startin ja nousi heti toiseksi, jonka jälkeen edessä oli Riku Huuhka. Kaksikko kävi huikean kaksintaistelun voitosta, joka päättyi lopulta Huuhkan eduksi 0,750 sekunnin turvin.
– Ei ollut voittokaan kaukana ja pääsin moneen kertaan haastamaan. Jostain rytkystä meni sitten hiekkaa kytkimen väliin, ja toiseksi viimeisellä kierroksella kytkin luisti niin pahasti, että luulin jo homman jäävän kesken. Sitten se palautui vähän viimeisellä kierroksella, mutta viimeisen yrityksen osalta jäi niin sanotusti kuti piippuun. Onneksi kuitenkin päästiin maaliin.
”Ainahan sitä kiire on”
Uran ensimmäinen palkintosijoitus rallicrossissa ei heti tuoreeltaan ruutulipulle saapumisen jälkeen Lähteenmäessä nostattanut suurta riemuntunnetta, koska totta kai voitto olisi tässä kohtaa tuntunut vieläkin paremmalta.
– Ensin kakkossija tuntui pettymykseltä, koska siinä kohtaa elää hetkessä. Mutta aika nopeasti kun saatiin auto parkkiin, nousi hymy kasvoille. Toivotaan, että kauden viimeisessä kilpailussa Joensuussa pystytään ajamaan voitosta.
Edellinen kilpailu Kouvolassa päättyi Lähteenmäen kaadettua autonsa finaalissa. Tämä tiesi ylimääräisiä työtunteja tallin puolella. Lisähaastetta Hondan remonttiin heitti välissä tehty vajaan viikon mittainen kilpailumatka Pärnuun.
– Ainahan sitä kiire on, mutta hyvissä ajoin oltiin kuitenkin valmiita. Isä teki ison työn auton kanssa, ja torstaina käytiin paikallisella radalla kokeilemassa, että kaikki toimii.
Seuraavaksi taas Legends-rattiin
Lähteenmäki muisteli, että autourheilussa SM-sarjan palkintosijoituksia on nyt tulleen rallicrossin lisäksi ratapuolelta V8 Thunderista, Gran Turismosta, V1600-luokasta ja Legendsistä sekä jääradalta V1600-luokasta. Lähteenmäki on aina halunnut kilpailla monipuolisesti eri lajeissa, hakien koko ajan uusia haasteita.
– Alusta alkaen olen ajanut tosi monipuolisesti. Se on ollut aina yksi minun vahvuuksistani, että pystyn sopeutumaan nopeasti uuteen tilanteeseen. Ihan sama mitä tulee vastaan, niin aina lähdetään kokeilemaan, Lähteenmäki painotti.
Rallicrossin SM-pisteissä neljäntenä olevalla Lähteenmäellä on eroa kolmanteen sijaan 11 pistettä, kun yhden viikonlopun aikana kuljettaja voi kerätä maksimissaan 30 pistettä.
Seuraavaksi Lähteenmäki hyppää taas Legends-auton rattiin, kun rata-autoilun SM-sarja jatkuu Alastaron radalla syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna.
Jari Hotti
V1600-luokan finaali Nokialla
1) Riku Huuhka 3.14,353
2) Toni Lähteenmäki + 0,750
3) Elias Kalliokoski + 2,368
4) Matias Lautamäki + 4,009
5) Jesse Lammi + 4,881
6) Anton Seppä + 6,934
SM-pisteet 4/5 osakilpailun jälkeen
1) Anton Seppä 83
2) Elias Kalliokoski 80
3) Riku Huuhka 73
4) Toni Lähteenmäki 62
5) Jesse Lammi 59
Pisteistä on vähennetty sääntöjen mukaisesti huonoin tulos neljästä ensimmäisestä osakilpailusta