Suomen Yrittäjät on toteuttanut kaikkien aikojen ensimmäisen Elinvoimabarometrin. Sen tulokset mairittelevat Pirkanmaata. Pirkanmaa on Suomen toiseksi elinvoimaisin maakunta.
Taloustutkimus selvitti Yrittäjien Elinvoimabarometri -kyselyssä yrittäjien mielipiteitä yritysten kotimaakuntien elinvoimaa. Barometriin vastasi kaiken kaikkiaan 4 830 yrittäjää, joista 430 oli pirkanmaalaisia. Mitattavia kategorioita oli kolme eli elinvoima, verkostoituminen sekä johtaminen ja päätöksenteko. Yrittäjien Elinvoimabarometri tehdään jatkossa vuorovuosin perinteisen Yrittäjien Kuntabarometrin kanssa.
Pirkanmaan imago on yrittäjien mielestä houkutteleva.
– Maakunta on elinvoimainen ja sen kehitysnäkymät seuraavan kymmenen vuoden aikana ovat valoisat, barometri kertoo.
Pirkanmaa nousi toiseksi heti Uudenmaan jälkeen Elinvoimabarometrissa.
Yhteistyön hedelmää
Pirkanmaa koetaan nyt Suomen toiseksi elinvoimaisimpana maakuntana. Peräti 77 prosenttia kasvumaakunnan yrittäjistä uskoo Pirkanmaan elinvoiman kehittyvän edelleen seuraavan kymmenen vuoden aikana. Elinvoimaisuus houkuttaa uusia osaajia sekä yrityksiä. Pirkanmaa koetaankin jopa ykköspaikan lunastanutta Uuttamaata puoleensavetävämmäksi maakunnaksi.
Pirkanmaan Yrittäjien toimitusjohtaja Jenni Pölläsen mukaan Pirkanmaan elinvoima on saavutettu maakunnan eri toimijoiden välisellä tiiviillä yhteistyöllä.
– Kunnat, maakunta, yrittäjät, oppilaitokset ja alueen kaikki muut toimijat ovat yhdessä rakentaneet Pirkanmaasta Suomen toiseksi elinvoimaisimman maakunnan. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin, Pöllänen sanoo.
Pirkanmaan elinvoiman rakentamisen lähtökohtana on yrittäjien kannalta positiivinen päätöksentekoilmapiiri. Liki 70 prosenttia pirkanmaalaisista vastaajista kokeekin, että maakunnan eri toimijoiden välisillä keskusteluilla on ollut vaikutusta käytännön toimintaan.
– Tämä on yrittäjien kannalta erityisen tärkeää, ja se vaikuttaa myös maakunnan houkuttelevuuteen ja imagoon. Pirkanmaan imagon yrittäjät kokevatkin valtakunnan keskimääräistä tasoa reilusti paremmaksi, sillä 68 prosenttia vastaajista määrittelee Pirkanmaan imagon yritysten kannalta erityisen houkuttelevaksi, barometri kertoo.
Pirkanmaan liiton maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen pitää barometrin tuloksia tärkeinä Pirkanmaan tulevaisuuden rakentamisen vinkkelistä.
– Tulos ilahdutti Pirkanmaan osalta, mutta se ei varsinaisesti yllättänyt. Oikeutetusti puhutaan Tampereen ilmiöstä tai Tampereen ihmeestä, joka imee menestyksen kierteeseen mukanaan muitakin kuntia. Tuohon liittyy investointihalukkuus, poliittinen päätöksentekokyky ja lisäksi poikkeuksellinen yhteistyökulttuuri – aktiivinen, letkeä ja mutkaton tapa työskennellä yhteisen hyvän eteen, Ahonen kuvailee.
MATTI PULKKINEN