Aseman alennustila – Odotustilojen meno ei voi jatkua nykyisellään

Johanna Rekunen ihmettelee Akaan Seudun yleisönosastolla sitä, miten Toijalan aseman odotustilat on päästetty nykyiseen kuntoonsa. Ongelmia on varmasti muuallakin, mutta useammatkin junalla matkustavat voinevat yhtyä Rekusen hämmästelyyn. Miksi VR Group antaa juuri Toijalan odotustilojen päästä tällaiseen kuntoon?

Joulukuussa 2020 Toijalan aseman odotustilojen aukioloaikojen supistaminen oli päätöstä vaille selvää. Sittemmin kaupungin ja VR:n tapaamisessa saatiin sovittua joukko keinoja, joilla aukioloaikojen supistuksilta silloin vältyttiin. Yksi näistä keinoista oli alkuvuodesta 2021 aloitettu vartiointi. Sivistyslautakunnan kokouksessa 13. lokakuuta 2022 yhdessä puheenvuorossa ehdotettiin aseman vartioinnin lakkauttamista yhtenä talouden tasapainottamisen toimenpiteistä. Rekusen kokemuksen perusteella vartiointi voidaan hyvin lakkauttaa, jos sillä ei päästä nykyistä parempiin tuloksiin.

Ilmeisesti vartiointia olisi kuitenkin syytä lisätä reilusti. Jos Rekusen kokemus siitä, että junalla matkustavat seisovat tai istuvat ennemmin lattialla kuin häiriköivän nuorisojoukon valtaamilla penkeillä pitää paikkansa, odotustilaan tarvitaan useammin paikalla oleva vartija. Matkustajien kokemat ongelmat eivät tule näkyviksi vartijalle eivätkä vartioinnista maksavalle taholle, jos vartija ei törmää aseman odotustilojen todellisuuteen.

Vaikka asemarakennus on VR Groupin omistama, se on kuitenkin Akaan näyteikkuna ulospäin. Jos Akaan kaupunki joutuu yhä maksamaan aseman vartioinnin koska VR Group ei siitä halua maksaa, tulisi työ hoitaa kunnolla. Akaan Seutu kysyi lukijoiltaan tammikuussa 2021, miten asema rauhoitetaan. Silloin kamerat ja vartiointi olivat eniten ehdotetut lääkkeet. Kuten Akaan Seudun kirjoittamissa lukuisissa ilkivaltaa käsittelevissä jutuissa on kerrottu, kameravalvonnalla on päästy hyviin tuloksiin muun muassa koulujen alueella tapahtuneen ilkivallan tekijöiden selvittämisessä. Jos aseman odotustiloissa ei kuitenkaan tehdä niinkään ilkivaltaa vaan häiritään matkustajia, voisi vartiointi olla toimivampi ratkaisu.

Kolmas Akaan Seudun kyselyssä esiin tullut keino oli aseman aktivointi. Useampi vastaaja koki, että elämän lisääntyminen asemalla esimerkiksi pienten yritysten kuten kioskin kautta jättäisi vähemmän tilaa häiriökäyttäytymiselle. Keino todennäköisesti tepsisi ainakin silloin, kun nuo yritykset ja muut toimijat olisivat toimipisteillään. Myös nuorten omaa tilaa asemalla ehdotettiin ratkaisuksi. Jos nuorilla olisi oma kokoontumistila asemalla, odotustila jätettäisiin rauhaan, kyselyn vastauksissa ehdotettiin. Ehkä näinkin.

Pehmeämpi keino on aina kannatettavampi, mikäli sillä päästään haluttuun tai tässä tapauksessa oikeastaan välttämättömään ratkaisuun. Jos keksitään vartioinnin sijaan jokin pehmeämpi keino, käytetään sitä. Mutta tällaisenaan aseman tilanne ei voi jatkua. Vaikka rakennus on VR Groupin, sen nykyisestä alennustilasta aiheutuvat haitat yhdistyvät matkustajien mielissä helposti Akaaseen.