Vuoden päivät Tampereen Messut Oy:n toimitusjohtajana työskennellyt Tuomas Räsänen kiteyttää, että hänen organisaationsa tärkein tehtävä on mahdollistaa ja järjestää eri yleisöille merkityksellisiä kohtaamisia. Mies korostaa, että messuyhtiön tavoitteena on sammota elinvoimaa ja vaurautta koko Pirkanmaalle. Hän kertoo ideoivansa, miten saisi koko vetovoimaisen maakunnan nykyistä näkyvämmäksi messujen tapahtumatarjonnassa.
Toimitusjohtaja Tuomas Räsänen puhkuu intoa, kun hän avaa Tampereen Messut Oy:n asemaa ja mahdollisuuksia edistää niin dynamokaupunki Tampereen kuin koko 23 kunnan Pirkanmaan hyvinvointia.
Räsänen on henkilökohtaisessa työhistoriassaan hyvin uudenlaisessa toimintaympäristössä. Tampereen Messut Oy:n on liikevaihdollisesti mitattuna toimialansa toiseksi suurin talo. Hänen mukaansa Tampereen vetovoima säteilee isosti myös messuyhtiön tekemisiin. Hyvä kello soi niin kotimaassa kuin ulkomailla. Mies seisoo tukevasti jalat maassa ja luottaa siihen, että messuyhtiö pystyy tekemään osansa Pirkanmaan kansainvälistymisen hyväksi.
– Aikaisemmin toimin Linström Oy:ssä Etelä-Suomen tulosyksikössä tulosyksikönjohtajana, Energia Oy:ssä Sales and Marketing ja kehitysjohtajana, Tapiola / LähiTapiolassa liiketoimintajohtajana ja paikallispäällikkönä, Konsulttitoimisto Seppo Hoffren Oy:ssä yrityskonsulttina sekä Lidl Suomi Ky:ssä aluepäällikkönä. Kaikista näistä töistä on apua nykyiseen pestiini.
Räsänen on ennättänyt ihastella jo monta kertaa eri tahojen poikkeuksellisen vahvoja yhteistyötaitoja niin Tampereella kuin Pirkanmaalla.
– Yhteen hiileen puhaltaminen on iso ja merkityksellinen asia. Hankkeet edistyvät. Saavutuksista sataa hyvää jokaisen tahon laareihin. Aito yhteistyö on todellinen taitolaji. Jokaisella taholla on vain voitettavaa.
Tampereen Messut Oy, kuten kaikki tapahtumajärjestäjät, kärsivät koronapandemiasta. Räsänen kiittelee nykyisiä toimintaolosuhteita, joissa messuyhtiö on päässyt tekemään täysipainoisesti bisnestään. Hän pitää päivänselvänä sitä, että liiketaloudellisesti vakaa ja vahva yritys pystyy tarttumaan mittaviin uusiinkin haasteisiin eli esimerkiksi luomaan pitkäjänteisellä toiminnallaan uudenlaisia tapahtumainnovaatioita.
Räsänen teroittaa, että Tampereen Messut Oy:n tapahtumat vaikuttavat taloudellisesti myönteisesti paitsi dynamokaupunkiin myös jokaiseen pirkanmaalaiseen kuntaan. Hän muistuttaa, että tämän ajan tyypillinen tapahtumakävijä haluaa tutustua laajemmin seudun mahdollisuuksiin. Pirkanmaalaisittain katseet kiinnittyvät muun muassa ensi toukokuussa pidettäviin Kotimaan matkailumessuihin.
– Tampereen Messuilla on merkittävästi niin aluetaloudellista kuin kävijätaloudellista vaikutusta. Työstimme kesällä strategiaamme. Näissä pohdinnoissa tunnistimme paljon tulovirtoja, jotka voivat juosta niin pirkanmaalaisille majoitus-, ohjelma- kuin elämyspalveluiden tuottajille. Tässä näkymässä on paljon voitettavaa.
Räsäsen ja hänen organisaationsa tuottamat ideat nostavat myös kaikki pirkanmaalaiset oppilaitokset ja yritykset kasvavan mielenkiinnon kohteiksi. Ne tarjoavat kokonaisvaltaisia osallistumiselementtejä.
– Esimerkiksi perinteisesti erittäin mielenkiintoinen syyskuussa oleva Alihankinta-messut ja helmikuussa pidettävä Asta-messut pystyvät voimistamaan yhteistyötä oppilaitoksien ja yrityksien kanssa.
– Pirkanmaalaiset kunnat pystyisivät tekemään itseään tehokkaasti tykö niin suurelle yleisölle kuin elinkeinoelämän toimijoille suunnatuilla messuilla. Kunnat ovat käyttäneet tällaisia mahdollisuuksia varsin vähän.
Messut edistävät Pirkanmaan asiaa
Tuomas Räsänen sanoo, että Tampereen Messujen agendalla on edistää koko Pirkanmaan asiaa.
Hänen mukaansa maakunnastamme on etsittävä teemoja, joita voidaan sijoittaa jo olemassa oleviin messutapahtumiin tai joiden ympärille pystytään rakentamaan täysin uusia messutapahtumia.
– Toki on muistettava, ettei kokonaan uuden tapahtuman synnyttäminen tapahdu hetkessä. Matka ideasta toteutukseen on pitkä.
Räsäsen mielestä muun muassa kansalliseksi megatrendiksi noussut lähiruoka on erittäin mielenkiintoinen asiakokonaisuus, jossa on potentiaalia tapahtumien sisällöksi. Pirkanmaa on lähellä tuotetun, lähellä valmistetun sekä lähellä jalostetun ruoan merkittävä keskittymä.
– Ruokateema kiinnostaa suurta yleisöä. Ruokaan liittyy myös muita ajankohtaisia trendejä kuten vastuullisuus.
Räsänen kertoo, että Tampereen Messuilla on useita aihioita kehitysputkessa.
– Lokakuussa Keskustorilla pidetty Isot koneet -tapahtuma on kannustava esimerkki kaupungin ja yritysten välisestä yhteistyöstä ja siitä, miten hyvä idea saa heti voimakasta tuulta purjeisiinsa.
Kansainvälistyminen haasteena
Tampere ja Pirkanmaa laittavat paukkuja maakunnan kansainvälistymiseksi.
Tuomas Räsänen sanoo, että Business Tampere ja Visit Tampere ovat tehneet hyviä ponnistuksia sisämaakaupungin ja -maakunnan kansainvälistämiseksi. Haaste koskee kaikkia toimialoja.
Räsäsen mukaan Tampereen Messuillakin on kansainvälistämisessä rooli.
– Kehitettävää ja voitettavaa on.
Messujen voima on läsnäolossa
Tuomas Räsänen on vakuuttunut siitä, että Tampereen Messut säilyttää vahvan asemansa suomalaisessa tapahtumatuotannossa.
– Messujen voima on kohtaamisissa.
– Eri alojen ihmisillä on voimakas tarve olla yhdessä. Messut tarjoavat inspiroivan ympäristön vuorovaikutteiselle yhdessäololle.
Räsänen muistuttaa, että messut saattavat eri yhteistyökumppanit yhteen. Heidän yhteistoimintansa ja rinnakkaiselonsa jalostuu asiakkuuden syvenemisen myötä.
– Tulevaisuus sisältää uusia ilmiöitä. Lisäksi asioiden ympärille kehkeytyy maailmaa ja ihmiskuntaa koskettavia megatrendejä. Nousevat sukupolvet nostavat esille täysin uusia teemoja. Ekolokisuus ja ilmastonmuutos ovat globaaleja ongelmia ja haasteita. Tällaiset asiat ovat entistä voimakkaammin esillä.
Räsänen sanoo, että messut ovat yhteisöllisyyden voimistajia.
– Oppimista ja inspiroitumista – tätä kaikkea messuilla on tarjolla.
Räsänen muistuttaa, että onnistunut messutapahtuma on laajan ammattilaisten joukon yhteistoiminnan tulosta.
Odotukset korkealla uuteen messuvuoteen
Tuomas Räsänen iloitsee siitä, että niin näytteilleasettajien kuin kävijöiden määrät ovat palanneet hyvin lähelle koronapandemiaa edeltävää aikaa.
– Alan toipuminen on iso ja valoisa asia. Jotkin tapahtumat ovat jopa onnistuneet kasvattamaan niin näytteilleasettajien kuin kävijöiden määriä.
Marraskuun 18.-20. päivinä Suomen Kädentaidot kutsuu väkeä Tampereen Messujen suojiin. Räsänen odottaa, että Euroopan suurin käsityöalan messutapahtuma houkuttelee kädentaitojen ympärille jälleen tuhatpäisen kävijäkunnan oppimaan ja inspiroitumaan.
MATTI PULKKINEN