Ratarahat koko Pirkanmaalle, ei nopeaan Helsinki-yhteyteen – 1,5 miljardia euroa voitaisiin käyttää tieverkon kunnostukseen sekä julkisen liikenteen kehittämiseen

Helsingistä Tampereelle menevään päärataan on suunnitteilla mittavia uudistuksia. Esillä on ollut pääradan parantaminen ja uuden supernopean, ”Suomi-radan”, rakentaminen.

Julkaistun selvityksen mukaan nopeusrata maksaisi 1,5 miljardia euroa enemmän kuin alun perin suunniteltu vaihtoehto. Alkuperäinen vaihtoehto on, että rakennetaan päärataan lisärata ja oikaisut Riihimäen ja Tampereen välille.

Millaista elinvoimaa supernopeusrata toisi koko Pirkanmaan alueelle? Olisiko tämän radan rakentaminen vain palveluiden keskittämistä entistä enemmän Tampereelle ja pääkaupunkiseudulle Helsinkiin? Tampereelta pääsisi kyllä nopeasti sen jälkeen Helsinkiin muttei edelleenkään esimerkiksi Pirkanmaan reuna-alueilta julkisilla Tampereelle tai toiselle puolelle Pirkanmaata.

Näen, että alkuperäinen suunnitelma on huomattavasti järkevämpi.

Nykyisen pääradan kehittäminen ja sen myötä nopeamman yhteyden rakentaminen on varmasti koko Pirkanmaata palveleva ratkaisu. Lisäksi raideliikenteessä voitaisiin huolehtia, että junat kulkisivat aikataulussa ja paikkoja olisi riittävästi halukkaille.

Pohdittaisiinko siis investointeja viisaammin? Supernopeusradasta jäävät 1,5 miljardia euroa voitaisiin käyttää tieverkon kunnostukseen sekä julkisen liikenteen kehittämiseen koko Pirkanmaan alueella. Myös reuna-alueet huomioiden. Se olisi aito elinvoimateko koko Pirkanmaan näkökulmasta.

 

Linda Lähdeniemi

Punkalaitumen kunnanhallituksen puheenjohtaja (kesk)