Pro ysitie -yhdistys perustettiin viisi vuotta sitten ajamaan Turusta alkavan ja Akaan kautta Tampereen, Jyväskylän, Kuopion ja Joensuun läpi aina Venäjälle, Niiralan rajanylitysasemalle kulkevan ysitien edunvalvontaa ja kehittämistä valtakunnan merkittävimpänä poikittaisväylänä. Myös vastaavan rautatieyhteyden edistäminen kuuluu yhdistyksen tehtäviin. Parannettavaa on paljon lähtien aina liikenneturvallisuuden kohentamisesta. Nykyisellään valtatie 9 on hidas ja turvaton edustaen 70-luvun valtatietä.
Jos tietä tarkastelee vähän laajemmin kuin vain Akaa–Urjalan alueella kulkevan noin 50 kilometrin osalta, voidaan todeta ysiväylän kokonaispituuden olevan noin 650 kilometriä. Se yhdistää viisi maakuntaa ja viisi yliopistokaupunkia. Tien vaikutusalueella asuu yli miljoona suomalaista ja tien jatkumona voidaan nähdä meriyhteys Turusta Saksaan ja Ruotsiin sekä idässä tie- ja rautatieyhteys Petroskoihin ja muualle Venäjälle. Tätä taustaa vasten tien jääminen paitsioon valtakunnan runkoteiden kehittämisessä tuntuu oudolta.
Olen kuulunut alusta asti yhdistyksen hallitukseen seutumme edustajana ja monenlaisia selvityksiä on tehty ja neuvotteluja käyty tien kokonaisvaltaiseksi kehittämiseksi. Huhtikuun alussa kävimme ysitiehallituksen pienellä iskuryhmällä Brysselissä kertomassa muun muassa liikennekomissaarin ja budjettikomissaarin kabineteissa tiehankkeestamme tulevan TEN-T ydinverkkokäytävän ja sen myötä mahdollisen EU-rahoituksen toivossa. Nyt olisi päästävä puheista tekoihin. Seuraavan hallituksen liikennepoliittiseen ohjelmaan on saatava koko ysiväylän kehittäminen mukaan!
Akaa sijaitsee tässä Turkuun ja Helsinkiin johtavien teiden muodostaman kärkikolmion huipulla. Matkaa Turkuun on 120 kilometriä ja Helsinkiin 140 kilometriä. Kolmion alaosan muodostava Turku–Helsinki-väli on pituudeltaan 160 kilometriä. Tämän Suomen tärkeimmän maantieteellisen kärkikolmion muut sivut ovat moottoritietä. Miksi Turku–Tampere-väliä ei saada samalle tasolle? Aluksi riittäisivät jatkuvat keskikaiteelliset ohituskaistatkin. Tulevaisuudessa alueen kilpailukyvyn kannalta on oleellista hyvät, turvalliset kulkuyhteydet. Ysiväylä Turkuun on erittäin tärkeä koko Pirkanmaan vientiteollisuudelle ja laajemminkin Sisä-Suomelle. Akaan kehittyminen läntisen suomen kuljetusten keskuksena ja muun muassa uuden Yritys-Konhon alueen vetovoima on paljolti riippuvainen myös ysiväylän tasosta.
Akaa on vahvasti mukana HHT (Helsinki–Hämeenlinna–Tampere) -kehittämishankkeessa. Tämä työ on helppoa kun mukana ovat suuret kaupungit, aito tahtotila ja yksimielisyys tämän tien merkityksestä koko Suomelle. Samaan on pyrittävä ysitien osalta. Akaan rooli tässä ysitien ytimessä eräänlaisena sillanrakentajana tai tässä kontekstissa paremminkin tienrakentajana, voi olla ratkaiseva. Mikäli Tampere ja Turku löytävät näissä tieasioissa toisensa, kuten esimerkiksi ratikkayhteistyö jo osoittaa, meillä voi olla onnistumisen mahdollisuudet. Laitetaan ensin porukalla tämä Akaa–Aura-yhteysväli kuntoon ja jatketaan sitten tietalkoita Tampereelta ylöspäin.
Risto J. Rantala
Yritysasiamies
Vaske/Akaa
Ensi viikolla sarjassa kirjoittaa valtuutettu Heli Piirainen