Kaikkien some-kohujen keskellä tarvitsemme todellista medialukutaitoa. Jos seuraamme Twitteriä, Instagramia ja Facebookia aktiivisesti, siihen saa kulumaan melkoisen tuntimäärän viikossa. On kummallisen koukuttavaa uppoutua somen syövereihin. Näppäilemme jonkun median jutun auki ja juutumme sitä lukemaan. Siinä jutussa on lisää linkkejä, ja alapuolella jonossa odottaa muita kiinnostavia juttuja yhden klikkauksen päässä.
Ehkä tästä valtavasta uutis- ja mielipidevirrasta johtuen erilaiset henkiseen hyvinvointiin ja liikuntaan liittyvät somepostaukset saavat paljon seuraajia. Tarvitsemme jotain, mikä antaa sielulle ja ruumiille ravintoa.
Minä huomaan seuraavani Instagramissa #motivaatiomentoria ja muita aforisminkaltaisia kirjoittajia.
”Joskus, vaikka olisit kuinka välittävä, kiltti ja ymmärtäväinen, joillekin se ei vaan riitä.”
”Ansaitset ihmisen, joka arvostaa sinua ja myös näyttää sen sinulle.”
”Vielä tulee aika, kun tietyt ihmiset katuvat, että kohtelivat sinua huonosti.”
Nämä kolme lainausta ovat esimerkkejä motivaatiomentorin elokuun Instagram-postauksista. Tekstit on kirjoitettu siihen sopivien kuvien päälle. Motivaatiomentorilla on tällä hetkellä 104 000 seuraajaa, se on Suomen mittakaavassa paljon. Yleensä hänen päivittäiset ajatelmat saavat 12 000–14 000 tykkäystä, kuten mainitsemani esimerkitkin.
Nuo kirjoittamani motivaatiomentorin ajatelmat ovat pysäyttäviä. Ne kertovat paljon myös rivien välissä: taustalla voi olla ihmisten kokemuksia kiusaamisesta, lyttäämisestä, vihapostista jne. Kaikkea tätä on nettimaailma pullollaan. Sitä esiintyy valitettavasti myös arkielämässä niin oppilaitoksissa kuin työpaikoillakin.
Mainitsin alussa medialukutaidon merkityksen, mistä puhutaan paljon erityisesti nuoria ajatellen. Heillä on vielä ihan omat kanavansa, joista me vanhemmat/isovanhemmat olemme ihan ulkona. TikTok, Snapchat ja Google saattavat olla monen nuoren ainoita mediakanavia.
Kaiken tämän keskellä myös kristillinen kirkko yrittää elää ja olla ihmisten keskellä. Valtavat ovat sen haasteet kaiken monikanavaisuuden ja -arvoisuuden joukossa. Kaikkien miellyttämisen tie on tuhoon tuomittu. Siksipä tuo otsikko ”Riitänkö?”
Mitä Raamattu sanoo?
3. Johanneksen kirje 1: 9-11 ”Kirjoitin muutaman sanan seurakunnalle, mutta Diotrefes, joka mahtailee sen johtajana, ei pidä meitä missään arvossa. Siksipä minä sinne tultuani aionkin huomauttaa hänelle siitä, että mitä hän oikein tekee levittäessään meistä pahoja puheita. Eikä hänelle sekään riitä. Hän kieltäytyy itse ottamasta veljiä vastaan, estää niitä, jotka haluavat sen tehdä, ja jopa erottaa heitä seurakunnasta. Rakas ystävä, älä ota esimerkkiä pahasta, vaan hyvästä. Joka tekee hyvää, on Jumalasta, joka tekee pahaa, ei ole Jumalaa nähnyt.” (KR92)
Niinpä, ei vihapuhe ollut vierasta alkuseurakunnassakaan.
Mikä on meille ihmisille paras medialukutaito-ohje?
Eikö se ole edellisen Raamatun kohdan mukaisesti: tehdä hyvää eikä pahaa, puhua hyvää eikä pahaa lähimmäisestä?
Jaana Viitakangas-Klemola
Kirjoittaja on Akaan seurakunnan lähetys- ja tiedotussihteeri