Juttu on julkaistu alun perin kesällä 2020.
Kesän lämpö ja aurinko kutsuvat lapset leikkimään ulos. Akaalaisen Veräväisen perheen 7-vuotias Emilia, 5-vuotias Hannes ja 2-vuotias Sylvia leikkivät mielellään yhdessä omalla pihalla. Hannes nimeää omaksi lempileikikseen hipan, joka sopii koko kolmikolle. Myös Emilian lempileikki piilonen onnistuu pienimmältäkin. Tytöt tykkäävät leikkiä yhdessä myös Barbie-nukeilla.
– Minä tykkään miekkailla isän kanssa, Hannes lisää hymyillen.
Yksi asia, joka kuuluu lasten kesään, ovat uimareissut oman kesämökin sekä Tyrisevän kylän rantaan. Kolmikko odottaa myös jäätelön syömistä ulkona ja lampaiden katselua laitumella.
Tässä jutussa on esitelty muutamia perinteisiä ja vähän tuntemattomampiakin leikkejä. Osaa niistä voi leikkiä hyvin sadesäällä vaikka sisätiloissa.
Kymmenen tikkua laudalla
Valitaan yksi leikkijä etsijäksi. Asetetaan 10 tikkua laudalle. Yksi leikkijä polkaisee lautaa, jolla tikut ovat. Etsijä kerää tikut takaisin laudalle, muut juoksevat sinä aikana piiloihin.
Kerättyään tikut laudalle etsijä huutaa: ”10 tikkua laudalla!” Kun etsijä näkee piiloutuneen, hän koskee lautaa ja huutaa löydetyn nimen. Löydetty tulee piilosta pois laudan luo. Löydetyt voi pelastaa polkaisemalla lautaa ennen etsijää, jolloin peli alkaa alusta.
Erämaa palaa
Leikkijät piirtävät itselleen maahan ympyrän, johon asettuvat seisomaan. Yksi on johtaja, jolla ei ole ympyrää. Johtaja nimeää kuiskaten jokaisen leikkijän joksikin eläimeksi. Sen jälkeen hän kutsuu eläimiä jonoon taakseen.
Leikkijät esittävät äännellen ja liikkuen sitä eläintä, joksi ne on nimetty. Kun kaikki ovat jonossa, lähtee jono liikkeelle seuraten johtajan liikkeitä ja temppuja. Yllättäen johtaja huutaa ”Erämaa palaa!”, jolloin kaikki, myös johtaja, juoksevat ympyröihin. Ilman ympyrää jäänyt on seuraava johtaja.
Heittopallo piirissä
Leikkijät istuvat piirissä risti-istunnassa, yksi on piirin keskellä pallon kiinniottajana. Istujat heittelevät palloa nopeasti toisilleen. He saavat kurkottaa kauas sivulle ja kaatua selälleen pallon tavoittaakseen mutta eivät saa nousta seisomaan eivätkä siirtyä paikaltaan. Keskellä oleva kiinniottaja yrittää koskettaa palloon tai siepata sen. Kun hän siinä onnistuu, piirin keskelle joutuu se, joka viimeksi kosketti palloa.
Herra/rouva Susi
Yksi pelaajista on herra tai rouva susi, joka on sijoittuneena kentän toiseen päätyyn, kun kaikki muut ovat toisessa päädyssä. Kaikki huutavat yhteen ääneen “kuinka paljon kello on herra/rouva susi?” ja susi vastaa jonkun luvun 1–12 väliltä, jolloin lapset ottavat niin monta askelta kohti sutta.
Kun lapset ovat lähellä sutta ja kysyvät taas “kuinka paljon kello on herra/rouva susi?” niin susi vastaa “Nyt on lounasaika!” ja lähtee ottamaan lapsia kiinni. Lasten tulee juosta aloitusviivalle turvaan. Jos susi saa jonkun kiinni, hänestä tulee uusi susi.
Hännän sieppaaminen
Yksi leikkijöistä pitää nauhaa häntänä, ja toiset yrittävät siepata sen. Se, joka onnistuu sieppaamaan hännän, saa pitää sitä seuraavaksi. Voidaan leikkiä myös niin, että kaikilla on häntä ja kaikki yrittävät siepata niitä toisiltaan.
Kapteeni käskee
Yksi leikkijöistä on kapteeni, joka antaa komentoja muille leikkijöille. Vain sellaisia komentoja, jotka alkavat sanoilla ”Kapteeni käskee”, noudatetaan. Esimerkiksi jos kapteeni sanoo: ”Kapteeni käskee kädet ylös”, kaikkien on nostettava kädet ylös. Mutta jos kapteeni huutaa vain ”Kädet ylös”, ne jotka nostavat kädet ylös joutuvat pelistä pois.
Väri
Yksi leikkijöistä on väri, joka seisoo seinää vasten selin muihin. Toiset asettuvat lähtöviivalle noin 20 metrin päähän väristä. Väri sanoo esimerkiksi ”Se, kenellä on keltaista vaatteissa, saa liikkua kolme kukonaskelta eteenpäin”. Värin käskyt vaihtelevat koko ajan, ja askeltyyppiä voidaan myös vaihdella (esim. tipu, jättiläinen jne.). Se, joka ensimmäisenä pystyy koskettamaan väriä ja huutamaan oman nimensä, on seuraava väri.
Peili
Valitaan yksi pelaajista peiliksi. Hän menee seisomaan muihin osallistujiin selin noin 20 metrin päähän ja muut leikkijät asettuvat riviin. Leikkijöiden tarkoitus on kulkea peilin näkemättä tämän luokse ja koskettaa tämän selkää. Peili kääntyy lyhyin väliajoin katsomaan pelaajia ja lähettää takaisin alkuun ne pelaajat, joiden näkee liikkuvan. Uudeksi peiliksi valitaan se, joka ensimmäisenä pääsee peilin luokse.
Keksijä
Yksi leikkijöistä on keksijä. Muut asettuvat noin viiden metrin päähän viivalle. Keksijän tehtävä on kertoa erilaisia liikkeitä, joiden mukaan leikkijät etenevät. Se, joka on iloinen, saa ottaa kolme kirpun askelta. Se, jolla on pikkuveli, saa ottaa yhden jättiläisen loikan ja niin edelleen. Ensimmäisenä keksijää koskettanut jää seuraavaksi keksijäksi.
Arviojuoksu
Tässä leikissä voittaja ei ole nopein vaan se, joka pystyy parhaiten säätelemään juoksemistaan. Jokainen leikkijä arvioi tiettyyn välimatkaan tarvitsemansa juoksuajan ja kokeilee sitten, kuinka lähelle arviotaan pääsee. Leikkijät pyrkivät parantamaan ajanarvioimiskykyään.
Vanha maalipurkki
Leikkijät seisovat piirissä kasvot keskustaan päin ja lausuvat lorua ”Vanha maalipurkki olan takaa kurkki, sininen vai punainen, pensselin on väri sen.” Yksi leikkijöistä on maalipurkki, joka kiertää piirin ulkopuolella pitäen käsissään sinistä ja punaista esinettä.
Lorun loputtua hän pysähtyy jonkun leikkijän taakse nostaen jomman kumman esineen koholle. Leikkijän on arvattava, kumman värinen esine on koholla. Jos hän arvaa oikein, hänestä tulee maalipurkki, joka lähtee kiertämään piiriä esineiden kanssa ja edellinen kiertäjä jää hänen paikalleen. Jos leikkijä arvaa väärin, saa vanha maalipurkki jatkaa kiertämistä, kunnes joku arvaa oikein.
Kosketa väriä
Ohjaaja antaa ohjeen, esimerkiksi ”kosketa keltaista”. Leikkijät etsivät kyseisen värin omista vaatteistaan tai varusteistaan ja koskettavat sitä. Kun väri on löydetty, ohjaaja huutaa uuden värin. Leikkiä voi pelata myös siten, että väriä etsitään muista leikkijöistä. Tällöin kosketetaan toista leikkijää.
Leikkiä voi vaikeuttaa ottamalla mukaan ohjeen koskettaa väriä tietyllä kehonosalla, esimerkiksi jalalla.
Leikkiesittelyt tarjosi: Leikkipankki https://leikkipankki.xn--leikkipiv-12ac.fi/haku