Akaan Seutu pyysi lukijoitaan lähettämään toimitukselle kuvia omasta kesästään. Kuvia voi edelleen lähettää osoitteella toimitus@akaanseutu.fi.
Tämän viikon painetusta lehdestä piirtyy erilainen kesäkuva. Lehden sivulla 8 on poliisiuutinen, jossa kerrotaan poliisin haaviin päättyneestä kaahaamisesta. Lisäksi sivulla 5 kerrotaan Akaa Pointin alueella sijaitsevan Vaunutien muuttuneen mopoilla ja autoilla kaahaavien kokoontumispaikaksi.
Luonnollisesti kaikenlaisilla kulkupeleillä kaahataan ympäri vuoden, mutta varsinkin kesällä tämäntyyppiset uutiset näyttävät yleistyvän. Normaalisti poliisiuutiset ovat tänä päivänä kiven alla, nyt yhteen sanomalehden irtonumeroon päätyi parikin kaahaamisesta kertova lehtijuttua.
Pahinta kaahaamisessa on se, että kaahari vaarantaa myös muiden hyvinvoinnin, jopa hengen. Vaunutietä, tai kuten alue ainakin siellä ajelevien keskuudessa tunnetaan, Pointin suoraa käsittelevän jutun juuret ovat alueella kesäkuun puolivälissä sattuneessa onnettomuudessa. Siinäkin hoitoa vaativia vammoja saivat kuljettajan ohella kaikki autossa tapahtumahetkellä olleet. Painetun lehden sivulla 8 olevassa jutussa kerrotaan, miten Sontulantiellä on ajettu yli 140 kilometrin tuntinopeudella. Julkisilla paikoilla kaahatessa vaarannetaan täysin sivullisetkin ihmiset. Se on ehkä kaahailun halveksittavin muoto. Ehkä kesän kuva ei olekaan romuauto, vaan perheensä kanssa liikenteeseen lähtevän huoltajan huoli siitä, millaisiin vaaratilanteisiin vaikkapa kesälomareissun aikana ehtii joutua.
Onko ilmiössä jotain hyvää? Ehkä Akaa Pointin alueen valikoituminen kaahaamisen näyttämöksi. Luonnollisesti se ärsyttää lähialueen asukkaita, jotka juuri pääsivät kuuntelemasta uuden raakapuuterminaalin rakentamisesta aiheutunutta melua. Kuten asiasta Facebookin Akaalaiset-ryhmässä käydyssä vilkkaassa keskustelussakin todettiin, alue ei itse asiassa ole niin syrjässä kuin moni ajattelee. Helleaallon aikana ikkunoiden kiinni pitäminen melusaasteen torjumiseksi oli lähialueen asukkaille varmasti erityisen raskasta. Samalla alue on kuitenkin melko suljettu ja varsinkin yöaikaan todella hiljainen. Niinpä sivullisten joutuminen vaaraan on epätodennäköistä.
Entä sitten niiden ajelijoiden oma turvallisuus? Kuten Akaa Pointin tilannetta käsittelevään juttuun haastateltu poliisi jutussa toteaa, myös vanhemmat voivat toimia. Ei tarvitse jäädä toimettomaksi ja toivoa, että omalle lapselle ei sattuisi mitään.
Entäpä ajelijoiden oikeudet? Pitäisikö heiltä kieltää täydellisesti heitä itseään kiinnostavan toiminnan toteuttaminen? Tuskinpa. Moottoriradatkaan eivät ole tähän vastaus, koska ympäristöluvat rajoittavat niiden käyttöä ilta-aikaan. Voisiko kaupunki tulla hätiin? Koko kansan liikennepuistoa rakennetaan parhaillaan runsaan 1,2 miljoonan euron budjetilla. Mopoilijoita tuskin toivotaan liikennepuistoon kurvailemaan, mutta löytyisikö jostain kaupungin hallinnoimilta alueilta tila, jonka voisi osoittaa mopoilijoiden lain sallimissa rajoissa tapahtuvan ajelun käyttöön? Jostain paljon syrjemmältä ja vähän pienemmällä budjetilla?