Akaan kaupungin vanhuspalvelut vastaa mielipidekirjoitukseen – Miten ikäihminen ohjautuu vanhuspalveluiden asiakkaaksi?

Akaan Seudussa julkaistussa mielipidekirjoituksessa (AS 1.9.2021) nimimerkillä ”Vanhuksen omaiset” kirjoittavat kertovat tilanteestaan, jossa vanhusta vuosia hoitaneiden mielestä kotona asuminen ei ole enää mahdollista, mutta lääkäri arvioi asian toisin.

Lue myös: Omaiset kertovat akaalaisen vanhuksen arjesta: Vanhusta vuosia hoitaneiden mielestä kotona asuminen ei ole enää mahdollista, lääkäri arvioi asian toisin: ”Kuitenkin lääkäri on nähnyt vanhusta vain joidenkin minuuttien ajan”

Vanhuspalvelut on suunnattu yli 65-vuotiaille asiakkaille. Ikääntyminen ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti palveluntarvetta, vaan palvelut arvioidaan aina asiakkaan toimintakyvyn mukaan. Apua on saatavilla yhdellä soitolla joko ikäneuvon puhelinnumerosta tai soittamalla asiakasohjaajille. Asiakkaan palvelupolku alkaa aina yhteistyössä asiakasohjaajan kanssa, jolloin kartoitetaan asiakkaan tilanne ja palvelujen tarve. Asiakasohjaajien kautta asiakkaat ohjataan tarvittaessa kotiin tuotettavien palveluiden tai asumispalveluiden piiriin.

Asiakasohjaajan kautta järjestyvät kaikki ikäihmisen kotona tarvitsemat palvelut (kotihoito, kotisairaala, kotiutustiimi, kotikuntoutus ja tukipalvelut, kuten kauppa- kuljetus- ja kylvetyspalvelut) sekä asumispalvelutarpeen arviointi ja asian eteenpäin saattaminen. Keskeistä on ikäihmisen arjen turvallisuus ja toimintakyvyn ylläpito.

Haluamme kannustaa asiakkaita ja omaisia pitämään tiivistä yhteyttä asiakasohjaukseen erityisesti tilanteissa, joissa ikäihmisen palveluntarve on muuttunut tai kotona asuminen uhkaa vaarantua. Asiakasohjaajat vastaavat kukin omasta taajamastaan.

Joskus kotona asuvan ikäihmisen toimintakyky heikkenee nopeasti esimerkiksi kaatumisen tai muun yleistilaa laskevan tilanteen vuoksi. Kun asiakas ei pärjää kotona, hänet ohjataan saamaan tarvittavaa apua esimerkiksi päivystyksestä. Lääkäri tekee kunkin asiakkaan kohdalla lääketieteellisen arvion voinnista huomioiden kiireellisyyden, yksilöllisen hoidontarpeen ja riskien arvioinnin. Lääkäri tekee päätöksen jatkohoidosta. Asiakasohjaajat toimivat jälleen siltana palvelujen järjestämisessä, kun iäkästä kotiutetaan terveyskeskussairaalasta.

Jos kotona asuminen kotipalvelun ja tukipalvelujen tai esimerkiksi omaishoidon avulla ei enää onnistu, asiakas ja hänen omaisensa ohjataan tekemään hakemus asumispalveluihin. Hakemuksen saa joko asiakasohjaajan kautta tai Akaan kaupungin internetsivuilta. Hakemus käsitellään moniammatillisessa SAP-työryhmässä (selvitä, arvioi, palveluohjaa), johon kuuluvat geriatrian erikoislääkäri, asiakasohjaajat, sosiaalityöntekijä ja vanhuspalvelujohtaja.

Akaan omiin asumispalveluyksiköihin keskimääräinen jonotusaika tammi-kesäkuussa 2021 oli 49,68 vuorokautta eli noin seitsemän viikkoa. Valtaosa ikäihmisistä pääsee turvalliseen loppuelämän kotiin vanhuspalvelulain mukaisessa hoitotakuun asettamassa aikarajassa (3 kuukautta). Pääosin asiakkaat eivät kuitenkaan jonota asumispalvelupaikkaa terveyskeskussairaalassa, vaan suurin osa paikan hakijoista odottaa paikkaa kotona.

Kunta voi järjestää palveluasumisen ja tehostetun palveluasumisen omana toimintana, ostopalveluina tai palvelusetelin avulla.

Akaan ja Urjalan yhteistoiminta-alueella on käytössä Pirkanmaan yhteiset palvelunsaantikriteerit kotihoidolle ja asumispalveluille, jossa toimintakykyä arvioidaan RAI-toimintakykymittaristolla. Jokaiselle kotihoidon tai asumispalveluiden asiakkaalle luodaan ajantasainen hoito- ja palvelusuunnitelma, johon nimetään hoidon ja palveluiden koordinoinnista vastaava henkilö. Keskeistä on asiakkaan äänen kuuleminen ja vuorovaikutus omaisten kanssa.

Akaan ja Urjalan yhteistoiminta-alueella vanhuspalveluiden asiakkaana on lähes 700 asiakasta, joista asumispalveluiden piirissä on noin 300 ja kotihoidon ja/tai tukipalveluiden piirissä noin 400 asiakasta. Osa palveluista on Akaan kaupungin tuottamia, osa yksityisten toimijoiden. Peittävyys tehostetussa palveluasumisessa pitkäaikaisesti asuvista yli 75-vuotiaista Akaassa on 7,9 prosenttia, Urjalassa 7,8 prosenttia ja valtakunnallisesti 6,3 prosenttia.

Suunnitelma ikääntyneen väestön tukemiseksi on menossa Akaan kaupungin valtuuston käsiteltäväksi 29.9.2021, jonka jälkeen se on kuntalaisten luettavissa Akaan kaupungin internetsivuilla.

Tarpeellisia yhteystietoja:

Ikäneuvo:

040 733 3949 Apua ja neuvontaa muun muassa palveluista ja asumisesta. Puhelimeen vastataan arkisin kello 8.30–16.30. Puhelin on Pirkanmaan kuntien yhteinen.

Asiakasohjauksen yhteystiedot:

Asiakasohjaaja (Urjala) Seija Korkiakangas, 0403354294.

Asiakasohjaaja (Viiala, Kylmäkoski) Leena Kähkönen, 0403352630.

Asiakasohjaaja (Toijala) Henni Numminen, 0403353009.

Asiakasohjaajat tavoitat puhelimitse varmimmin maanantaina, tiistaina ja torstaina kello 8–9.30.

Akaan kaupungin internetsivuilta löytyvän ikäihmisten huoli-ilmoituksen voi tehdä kuka vain. Ilmoituksen johdosta asiakasohjaaja ottaa viipymättä yhteyttä asiakkaaseen ja aloittaa palvelutarpeen selvittämisen yhdessä asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa.

 

Anna-Stiina Salminen

Vanhuspalvelujohtaja

Akaan kaupunki