Iltalehdessä on taas uutinen autojen ylläpitämisen hinnan kasvusta. Elokuussa 2020 bensavero nousi jo noin 6 sentillä. Suomessa hieno auto maksaa 130 tuhatta euroa, kun täysin saman auton saisi esimerkiksi Yhdysvalloissa alle 40 tuhannella. Suomalaisia kannustetaan ostamaan kalliita sähköautoja, joihin vain harvoilla on varaa.
Sähköauton hankintatuen saa vain alle 50 tuhatta maksaviin autoihin, ja auton on oltava täysin uusi. Hankintatuki on kuitenkin niin pieni, että siitä eivät hyödy muut kuin rikkaat, joilla olisi jo muutenkin rahaa ostaa auto. Olisitko sinä valmis ottamaan 40 tuhannen euron lainan vain, että voisit ajaa sähköautolla, jonka ylläpitokustannukset ovat pienet? Luulen että et.
Suomessa auton ylläpitäminen, bensa ja kaikki muut ylläpitokustannukset ovat liian korkeat. Suomi on suuri maa, ja autosta olisi hyötyä melkein kaikille. Julkisia kulkuvälineitä suositaan, mutta kaupunkien ulkopuolella ne ovat niin harvassa, että ne eivät riitä. Ilmastonmuutosta ajatellen henkilöautot tuottavat noin 9 prosenttia koko Suomen hiilidioksidipäästöistä, ja Suomi tuottaa koko maapallon päästöistä noin 0,07 prosenttia.
Suurimman osan hintojen korotuksista tekee hallitus, joka ei välttämättä ymmärrä autojen tärkeyttä kaupunkien ulkopuolella asuville. Ratkaisu tähän voisi olla se, että autojen vero ja muut kustannukset, kuten bensa, säädeltäisiin sen mukaan, missä päin Suomea asuu. Jos asuu esimerkiksi keskustassa, autojen pitäminen olisi hieman kalliimpaa. Päästöjen vähentäminen pitäisi aloittaa esimerkiksi teollisuudesta, joka oikeasti tuottaa suurimman osan maailman päästöistä. Ajaminen on liian kallista. Suomi on maa, jossa välimatkat ovat pitkiä ja kaikki tarvitsevat autoa.
Elias Mäntynen, 8A
Viialan Yhtenäiskoulu
Lähteet: Iltalehti.fi, Länsi-savo.fi, stat.fi ja Ilmasto.org