Akaan kaupungin kotihoidossa on käynnissä VideoVisit-pilotti. Tuttavallisemmin näköpuhelimeksi nimetyssä kokeilussa kotihoidon asiakkaan käyttöön annetaan tablet-tietokone, jonka kautta hän voi ottaa vastaan kotihoidon puheluita.
– Kone asennetaan asiakkaan kotiin ja käyttö opetellaan yhdessä hänen kanssaan. Opetteluvaiheessa kodissa on paikalla toinen hoitaja ja toinen soittaa puhelun, esimies Merja Niekka ja lähihoitaja Suvi Viljanen kotihoidosta kertovat.
Käytännössä asiakaan ei tarvitse kuin tunnistaa tabletin soittoääni ja muistaa painaa näytölle ilmestyvää vihreää nappia. VideoVisit on hyvin helppokäyttöinen myös henkilökunnan näkökulmasta.
– Kun asiakkaiden tiedot on syötetty ohjelmaan, ei tarvitse kuin valita nimi listalta ja soittaa, Viljanen kertoo.
Myös läheinen voi soittaa
Kotihoidon tablettia ei voi käyttää mihinkään muuhun kuin puheluiden vastaanottamiseen. Asiakas voi kuitenkin ottaa puheluita vastaan myös läheisiltään. Läheisten kuten lasten tiedot lisätään kotihoidon ohjelmistoon, minkä jälkeen soitot onnistuvat vaikka ulkomailta.
– Kotihoidon asiakkaiden on helpompi käyttää tablettia kuin esimerkiksi älypuhelinta. Isommalta näytöltä myös näkee paremmin, Niekka ja Viljanen kertovat.
Ei korvaa kaikkia kotikäyntejä
Näköpuhelu korvaa osan kotikäynneistä, mutta asiakkaan tilanteen pohjalta aina mietitään, mitkä käynnit voidaan korvata puhelulla. Asiakkaan tilanne voi olla myös sellainen, että kotikäyntejä ei voida korvata.
– Esimerkiksi insuliinin pistoa tällä ei tietysti voida korvata. Ruokailusta ja osasta lääkkeiden ottoa näköpuhelulla sen sijaan voidaan hyvin muistuttaa, Viljanen kuvaa.
– Asiakkailta on tullut tästä hyvää palautetta. On sanottu, että näköpuhelu on ihan sama kuin joku tulisi käymään. Toivottavasti näköpuhelujärjestelmää saadaan jatkossa laajennettua niin, että asiakkaat voisivat sen kautta soitella myös ystävilleen, Niekka toivoo.