Samaan aikaan kun koronavirus on pakottanut suomalaiset linnoittautumaan kotioloihin, akaalainen kauppias Niko Nylund ei juuri ehdi kotoilla. Poikkeusolot venyttävät ruokakauppiaan työpäivää iltaan, jolloin hän kuljettaa kauppakasseja asiakkaille.
Kuljetuksia varten Nylund on vastikään hankkinut paikallisesta autoliikkeestä pakettiauton, jonka mainosteippaukset hoituivat toisessa paikallisessa yrityksessä. Nylund luotsaa K-Market Maukasta Viialassa.
– Ainakin hommaa on riittänyt, Nylund myöntää.
Helpotusta poikkeusarkeen
Ostosten kotiinkuljetusta ovat hyödyntäneet vanhusten ja muiden riskiryhmään kuuluvien lisäksi myös lapsiperheet.
– Se helpottaa perheiden arkea, kun ollaan etätöissä kotona. Kun vanhempien pitää hoitaa ensin työt ja sitten kotona olevat lapset, jättävät he kaupassakäyntiin käytetyn ajan pois ja tilaavat ostokset kotiin, Niko Nylund kertoo.
Kotiinkuljetuspalvelu ja verkkokauppa paikkaavat kauppiaan mukaan myös koronatilanteen takia hiljentynyttä asiointia myymälässä.
Kasvosuojat paikallisesta yrityksestä
Niko Nylundissa koronavirusepidemia herätti ensireaktiona huolen ihmisten terveydestä. Henkilökunnan suojaamiseksi kauppias hankki kassalle roiskesuojan sekä ohjeisti hyvään käsihygieniaan ja käyttämään suojakäsineitä. Käytössä on myös kasvosuojia, jotka tilattiin paikalliselta muovikomponentteja valmistavalta yritykseltä.
– Desinfioimme myös ostoskärryjä ja -koreja sekä maksupäätteitä, ja aamuisin kauppa on auki riskiryhmille, Nylund luettelee.
Nylundia pelottaa korona-ahdingon vaikutukset pienyrittäjiin ja koko maan talouteen. Kauppiaan mukaan koronakriisin vaikutusta edes omaan liiketoimintaan on vaikea arvioida.
– Kukaan ei vielä tiedä, mihin saakka tämä kestää ja mitä tulee tapahtumaan. Nyt mennään päivä ja viikko kerrallaan.
Toive pysyvästä muutoksesta
Koronakriisin aikana Nylundia on ilahduttanut kotimaisten tuotteiden arvostuksen kasvu. Ruokakaupassa kysytyimpiä ovat perustuotteet, kuten kotimaiset vihannekset, kasvikset, jauheliha ja maitotuotteet.
– Ihmiset ovat oppineet arvostamaan kotimaisuutta ja paikallisuutta. Paikalliset yrittäjät ovat myös reagoineet hienosti tilanteeseen. Esimerkiksi leipomot ovat pakanneet tuotteitaan rasioihin, jotka ovat menneet hyvin kaupaksi.
Kauppias toivoo, että kotimaisuuden ja paikallisuuden arvostus jää pysyväksi ilmiöksi. Se helpottaisi myös pienyrittäjien korona-ahdinkoa.
– Tähän asti esimerkiksi Akaasta on käyty aika paljon ostoksilla myös muilla paikkakunnilla, mutta nyt opitaan ehkä arvostamaan aikaisempaa enemmän paikallisia palveluita. Toivotaan, että koronasta kärsimään joutuneet yrittäjät pärjäävät korona-ajan jälkeen juuri sen ansiosta, että ihmiset arvostavat oman kylän palveluita.
Kommentointi on suljettu.