Pääministerikin uskoo päärataan – Akaan pitää tarvittaessa päästä pois väärän Suomi-radan suunnitteluyhtiöstä

Suomen nykyinen pääministeri Sanna Marin (sd) ehti ottaa jo viime huhtikuussa Akaan Seudun haastattelussa kantaa siihen, mitä Tampereen ja Helsingin välisille junayhteyksille pitäisi tehdä. Marin ilmoitti Toijalan torilla kansanedustajan ja SDP:n varapuheenjohtajan mandaatilla, että pääradan kunnostaminen on ykkösasia.

– Jos laitetaan päärata kuntoon, silloin pääsee Tampereelta myös nopeammin Helsinkiin, Marin paalutti.

Huhtikuisen haastattelun jälkeen Sanna Marin on valittu jatkamaan Arkadianmäellä, toiminut liikenne- ja viestintäministerinä ja noussut hallituskriisin jälkeen maan pääministeriksi. Kun Marin viime perjantaina vieraili taas Akaassa, piti painoarvoaan huomattavasti kasvattanut pääratanäkemys tietysti päivittää.

Pääministeri Marin ilmoitti nyt hyvin selkeästi, että hän pitää nykyisen pääradan kyljessä kulkevaa linjaa todennäköisempänä vaihtoehtona, koska se vapauttaisi mahdollisuuksia lähiliikenteelle, mikä hyödyttää Akaata ja muita väliasemia.

Muita pääradan lisävarustelua puoltavia syitä ovat Marinin mukaan uutta oikorataa edullisempi hinta, valmis infrastruktuuri ja se, että uusi suora yhteys ei veisi Tampereelta Helsinkiin kovinkaan paljon nopeammin.

Lue lisää: Pääministeri Sanna Marin Akaan Seudulle: Pääradan kyljessä kulkeva nopea linjaus on todennäköisempi kuin kokonaan uusi rata Helsingistä Tampereelle

Liikenne- ja viestintäministeriön viime perjantaina julkaisemien tietojen mukaan uusi Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle kulkeva Lentorata ja nopeampi yhteys lentokentältä Tampereelle maksaisivat nykyhinnoin noin 5,75 miljardia euroa. Rapistuvaa päärataa on joka tapauksessa korjattava ja kehitettävä, ja ne kulut tulisivat tulevina vuosina 5,75 miljardin euron päälle.

Jos rakennetaan Lentorata ja kehitetään nykyistä päärataa Riihimäki–Tampere-välillä nopeammaksi, kustannukset olisivat hyvin alustavan arvion mukaan noin 4,6 miljardia euroa.

Kumpikin vaihtoehto kantaa tällä hetkellä samaa Suomi-rata-nimeä. Suomi-radan matka-aika-arvio Helsingin ja Tampereen välisessä liikenteessä riippuu valittavasta ratalinjauksesta.

Lentorata sekä uusi ratalinjaus mahdollistavat matka-ajaksi Helsingistä Tampereelle nopeimmillaan noin 60 minuuttia. Lentorata ja nykyisen pääradan kehittäminen mahdollistavat matka-ajaksi noin 80 minuuttia.

Kun Suomi-rata-hanketta katselee akaalaisittain ja vertaa useiden miljardien eurojen käyttämisen jälkeistä tilannetta nykyhetkeen, tuntuu uusi ratalinjaus silkalta hulluudelta. Jos Suomi-rata sen sijaan toteutetaan päärataa kehittämällä, se nopeuttaa ja helpottaa kaikkea mahdollista liikennöintiä Toijalan ja Viialan asemilta etelään ja pohjoiseen.

Liikenne- ja viestintäministeriö perustelee Suomi-rataa sillä, että ”raideyhteydet tiivistävät työssäkäyntialueita suurten kaupunkiseutujen sisällä ja välillä ja tehostavat näin taloudellista toimintaa kunnissa ja kaupungeissa.”

Kertomatta jää, miten uusi ratalinjaus tiivistäisi työssäkäyntialueita kaupunkiseutujen välillä, jos se ohittaa kaiken, mitä Tampereen ja Helsinki-Vantaan välille jää. Tai mitä taloudellista toimintaa se tehostaisi esimerkiksi Akaassa, Hämeenlinnassa, Riihimäellä ja Hyvinkäällä. Paitsi jos tällä tarkoitetaan sitä tehostamista, jota Akaassa on usealla talouden tasapainottamisohjelmalla jo harjoitettu.

Ministeriö toteaa myös, että ”Suomi-radan vaikutus Tampereelta länteen, pohjoiseen ja itään jatkuvien yhteysvälien kehitysnäkymiin on merkittävä.”

Kuten tiedämme, Akaa ei sijaitse Tampereelta länteen, pohjoiseen tai itään.

Suomi-radan suunnittelukustannuksiksi on arvioitu noin 155 miljoonaa euroa. Akaan kaupungin osuus tästä on 0,3 prosenttia eli 470 000 euroa. Akaan valtuusto päättää hankeyhtiöön liittymisestä maaliskuussa.

Ensimmäiseksi hankeyhtiö tekee molemmista ratavaihtoehdoista esiselvityksen. Niihin kuluu rahaa 2,5 miljoonaa euroa. Esiselvitysten perusteella päätetään, kumpi ratavaihtoehto suunnitellaan rakentamisvalmiuteen saakka. Siihen työhön käytetään jäljelle jääneet noin 152,5 miljoonaa.

Mikäli Akaa sitoutuu nyt valtuuston päätöksellä jatkamaan suunnitteluhanketta esiselvityksen jälkeen siinäkin tapauksessa, että toteutettavaksi vaihtoehdoksi valitaan Akaata hyödyttämätön uusi ratalinjaus, päätös on kaupungin kannalta järjetön.

Hämeen Sanomien mukaan Kanta-Hämeen kunnilla on oikeus vetäytyä Suomi-radan suunnittelusta esiselvityksen jälkeen, jos rata päädyttäisiin linjaamaan suoraan lentoasemalta Tampereelle. Myös Akaan on pystyttävä hyppäämään hankeresiinan kyydistä, jos Suomi-rataa ei toteuteta pääradan kylkeen.

Lue lisää: Suora uusi rata kulkisi Akaan ohi, valtuusto päättää puolen miljoonan euron sijoituksesta maaliskuussa – Akaa on mukana Helsingin ja Tampereen välisen nopean junayhteyden valmistelussa

Kommentointi on suljettu.