Tähtäimessä tulevaisuus

Akaalaisina valtuutettuina olemme saaneet tutkailtavaksi viisi erilaista kustannusarviota koskien Viialan keskuskoulua. Yhteenvetona vielä esitetyt vaihtoehdot: 1.) Peruskorjaus 5.986.000 €, 2.) Peruskorjaus ja laajennus 6.691.000 €, 3.) Peruskorjaus ja asuntola 6.673.000 €, 4.) Laajennus 12.085.440 € sekä 5.) Laaja laajennus 12.335.440 €.  On syytä muistaa, että esitetyt vaihtoehdot ovat vain arvioita ja päästyämme mahdolliseen kilpailutusvaiheeseen hinnat voivat muuttua radikaalisti ja kääntyä jopa päälaelleen saneerauksen ja uuden rakentamisen suhteen. Mielestämme uhkakuvana voi olla se, että urakat pilkotaan ja jaetaan tyyliin ”sulle mulle” ilman kilpailutusta ja varojen loppuessa tullaan lakki kourassa anomaan valtuustolta lisämäärärahoja.

Näin maallikkoina rakennusasioihin suhtautuvina emme voi välttyä mielikuvalta, että saneerausta kaunistellaan ja hinta lasketaan alakanttiin: Uuden rakentamista myös vähätellään ja hinta-arviot lasketaan todella yläkanttiin. Arviota tarkastellessa ei sovi myöskään sivuuttaa surullisen kuuluisaa Loimaan laskuoppia… Hinta-arvioita mietittäessä on unohdettu tulevaisuus, josta on olemassa myös hyviä selvityksiä. Onko kukaan pohtinut tarkemmin, millaisena koulumaailma näyttäytyy tulevaisuudessa esimerkiksi vuonna 2030 ja millaiset ovat sen hetkiset tarpeet? Tässä vuonna 2013 päätettävässä saneerauksessa puhutaan kuitenkin todella suurista summista, joten tulevaisuuden huomiointi olisi suotavaa. Rakennamme kaiketi Akaata myös tuleville sukupolville?

”Toinen koulu, toinen maailma – Oppimisen tulevaisuus 2030” (Linturi & Rubin, 2011) tutkimuksen mukaan koulutus toteutetaan vuonna 2030 suurissa koulukeskuksissa. Koulukeskukset ovat tämän tulevaisuustutkimuksen mukaan tuolloin viihde- ja toimintakeskuksia, joissa opiskellaan eri koulutusmuotoja (perusaste, toinen aste) sekä harrastetaan liikuntaa ja muita kulttuuripalveluita (mm. kirjastot, työväenopisto). Ideana tässä mallissa on arvatenkin se, että kiinteistökulut saadaan katettua siten, että tiloja hyödynnetään tehokkaasti niin päivisin, iltaisin kuin kesäaikaankin, kun koulut ovat suljettuina.

Kysymmekin nyt, että onko tosiaan raha ainoa kustannustehokkuuden mittari, kun on kyse lastemme tulevaisuudesta? Eikö nyt olisi Akaan tilaisuus olla etunenässä suunnittelemassa tulevaisuuden koulukeskusta? Voisimme hyvinkin aloittaa maltillisesti ja suunnitella koulun vastaamaan tämän hetkisiä tarpeita, mutta huomioiden mahdolliset laajennusmahdollisuudet tulevaisuutta ajatellen.

Henri Palm (ps)

Risto Kajanto (ps)