Pienet sormet aloittavat näpsäkällä taskuklarinetilla – Soitinpajassa käyneelle Olivialle monet asiat olivat jo tuttuja ensimmäisellä soittotunnilla

Tässä opetellaan uuden sävelen sormitusta eli sitä, missä asennossa sormet ovat aukkojen päällä.

Luokkahuoneen täyttää pyöreän tumma ja matala sointi, kun Olivia innostuu kokeilemaan kahden sävelen välistä eroa ja sormien liikettä. Sormet laskevat ja nousevat vuorotellen peittämään ja taas paljastamaan nokkahuilua muistuttavan puhallinsoittimen aukkoja, ja sävel vaihtuu tiuhaan tahtiin. Ehkä ilmassa on pientä kärsimättömyyttäkin.

Klarinetinsoiton opettaja Leena Mantere toppuuttelee seitsemänvuotiasta Olivia Ukkosta, joka soittaa vähän liian nopeasti. Nyt pitäisi malttaa harjoitella hitaasti ”kuin ujo karhu”, jotta sormien liike opitaan varmasti oikein ja huolellisesti.

Tämä on akaalaisen Olivian ensimmäinen soittotunti. Hän on ryhtynyt opettelemaan klarinetinsoittoa Valkeakosken musiikkiopistossa, josta on saatu aloittelijan käyttöön lainasoitin. Se on pieni, joskin nimeään suurempi niin sanottu taskuklarinetti, jota on lapsen pienillä sormilla helpompi soittaa kuin täysikokoista varsinaista klarinettia.

Ulkonäkö ratkaisi

Soittimesta lähtee jo ääni jos toinenkin, kun Olivia ottaa sen tottuneesti käsiinsä ja keskittyy puhaltamaan voimakkaasti. Tyttö on ehtinyt jo tutustua klarinettiin ja oppia taskuklarinetilla kolme säveltä, sillä hän osallistui keväällä muutaman tapaamisen verran pieneen klarinettipajaan, jossa soitinta sai kokeilla opettaja Leena Mantereen opastuksella.

Soittimia esiteltiin lapsille musiikkileikkikoulussa, jossa Olivia kävi viime vuonna yhtä aikaa esikoulun kanssa. Olivia teki soitinvalintansa ulkonäön ja mielikuvan perusteella.

– Se oli niin hienon värinen ja se kuulosti hyvältä, niin sen takia halusin sen. Mietin ensin selloa, mutta kun näin klarinetin, niin se vaan oli tosi cool.

Olivia ehti kevään klarinettipajan aikana oppia soittamaan jo kolme eri säveltä. Ensimmäisellä varsinaisella soittotunnilla päästiin opettelemaan jo neljäs uusi sävel ja siihen kuuluva klarinetin sormitus. Miten soittotunti sujui?

– Tosi hyvin! Olivia hihkaisee.

Sitten, kun Olivian kädet ovat kasvaneet riittävästi, hän saa alkaa soittaa oikealla klarinetilla, jossa on koneisto ja varsin toisenlaiset sormitukset. Opettaja Leena Mantere kertoo, että yksi hänen oppilaistaan on vasta siirtynyt suureen klarinettiin soitettuaan puolitoista vuotta taskuklarinetilla.

Musiikkia jo aikaisemmin

Olivian äiti Johanna Ukkonen on tyytyväinen siihen, että klarinettiopetusta voi Valkeakosken musiikkiopistossa saada myös Akaan puolella, Arvo Ylpön koululla Toijalassa.

– Olisin pystynyt viemään lasta soittotunneille Valkeakoskellekin, joten ei se kulkemisesta olisi jäänyt kiinni. Mutta onhan se kiva, että tunneilla voi käydä tässä lähellä.

Äiti kertoo Olivian olleen musikaalinen jo lapsena. Muskariin lähdettiin, kun Olivia oli vasta muutaman vuoden ikäinen. Kysymykseen siitä, miten pitkään räppäämisestäkin pitävä Olivia aikoo jaksaa soittaa klarinettia, tyttö vastaa tomerasti levittäen kätensä kauas toisistaan.

– Pitkään. Ainakin näin kauan aikaa!

Peilin edessä on hyvä harjoitella sormien liikettä, koska silloin soittimen näkee ilman, että tarvitsee kumartua katsomaan alaspäin. Hyvä soittoasento on tärkeä.
Sormiklarinetissa on kolme osaa, kuten tavallisessakin klarinetissa, mutta se on huomattavasti lyhyempi.
Koululuokka on sopiva tila erilaisten soittoharjoitusten tekemiseen.
Klarinetinsoiton opettaja Leena Mantere soittaa yhdessä Olivian kanssa. Opettaja on jo Olivialle tuttu kevään klarinettipajasta.
Olivia tiesi jo, miten soittimen osat kuuluu puhdistaa soittotunnin jälkeen. Klarinetin laukun päällä näkyy vaalea ”lehti”, jonka avulla klarinetin ääni syntyy, kun suukappaleeseen puhalletaan.
Olivian mielestä soittotunnilla oli kivaa, eikä 45 minuutin opetustuokio tuntunut liian pitkältä.