Kelan palvelupiste Akaassa lopetetaan – Asiakaskäyntien määrä on ollut vähäinen

28.03.2025 08:00

Kelan Akaan palvelupiste korvataan muilla palveluilla. Kela-asioita voi 1. huhtikuuta alkaen hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja etäpalvelupisteissä, Kela tiedottaa.

Kelan palvelupiste Akaassa on palvellut asiakkaita ajanvarauksella, ja asiakaskäyntien määrä on ollut vähäinen. Suurin osa asiakkaista on hoitanut Kela-asiansa verkossa, puhelimessa, postitse tai Kelan muissa palvelupisteissä.

Nuorten Ohjaamo Akaassa palvelee osoitteessa Sampolantie 5 torstaisin kello 13–15. Ohjaamossa on Kelan etäpalvelu. Etäpalvelussa asiakas saa tietokoneella kuva- ja ääniyhteyden Kelan palveluasiantuntijaan ja voi hoitaa kaikkia samoja asioita kuin Kelan palvelupisteessä. Asiointiin tarvitaan henkilötodistus ja mukaan kannattaa ottaa myös tarvittavat tiedot tai asiakirjat.

Kela on myös neuvotellut Akaan kaupungin kanssa mahdollisuudesta asiointipisteen perustamiseen.

Lähimmät Kelan palvelupisteet sijaitsevat Hämeenlinnassa ja Lempäälässä. Hämeenlinnan palvelupiste on osoitteessa Rauhankatu 1. Palvelupiste on avoinna arkisin kello 9–12. Lempäälän palvelupiste palvelee asiakkaita ajanvarauksella osoitteessa Manttaalitie 15.

Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa, Kelan tiedotteessa muistutetaan. Kelan henkilöasiakkaille tarkoitetussa asiointipalvelussa eli OmaKelassa voi hakea etuuksia, lähettää liitteitä ja ilmoittaa muutoksista. OmaKelassa voi myös tarkistaa oman hakemuksen tilanteen ja etuuksien maksupäivät. OmaKelaan kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Puhelinpalvelussa asiakas saa henkilökohtaista neuvontaa verkkoasiointiin ja hakemuksen tekemiseen. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä kello 9–16. Tarvittaessa puhelinpalvelussa voi myös jättää suullisen hakemuksen, jos mikään muu asiointitapa ei ole mahdollinen.

Asiakas voi soittaa puhelinpalveluun myös tunnistautuneena OmaKelassa. Tunnistautuminen tapahtuu tilaamalla kertakäyttöinen koodi OmaKelassa. Puhelinpalveluun voi jatkossakin soittaa ilman tunnistautumista, mutta etukäteen tunnistautuminen nopeuttaa ja turvaa asiointia.

Asiakas voi myös jättää soittopyynnön puhelinpalveluun OmaKelassa. Soittopyynnön voi jättää kuluvalle tai seuraavalle arkipäivälle. Kelan asiantuntija soittaa puolen tunnin kuluessa valitusta ajasta.