Erityisluokkien määrää on lisättävä – Resursseja uudelleen jakamalla taataan parempi oppimisrauha koululaisille

21.03.2025 12:00

Akaassa koulutuksen eteen on tehty paljon oikeita päätöksiä. Kouluverkon uudistamisen eteen tehdyt suunnitelmat ajavat kaupunkia oikeaan suuntaan. Lukiossa on kattava tarjonta eri linjoja, ja oppimistulokset puhuvat lukiovertailussa puolestaan lukion sijoittuessa Pirkanmaan viidenneksi parhaaksi lukioksi. Valitettavasti eräs keskeinen ongelma on jäänyt koulukentällä ratkaisematta: erityisluokkien riittämättömyys ja resurssien puute erityistä tukea tarvitseville oppilaille. Erityisluokkien määrää on lisättävä, ja rahoitusta on kohdennettava oikein, jotta voimme taata kaikille lapsille ja nuorille aidot mahdollisuudet kehittyä omien kykyjensä mukaan.

Akaassa on pahimmillaan samaan erityisluokkaan sijoitettu oppilaita alakoulun luokilta 1–6, mikä tekee oppimisesta kuin opettamisestakin haasteellista. On selvää, että 1–6-luokkalaisten oppilaiden kehityksentaso on aivan eri tasolla, eivätkä oppilaat saa kehityksentasonsa mukaista tukea. Riittämätön tuen puute voi näkyä myös häiriökäyttäytymisenä luokassa, jota ei muuten ilmenisi. 1–6-luokkalaisista kootuissa erityisluokissa vanhempien oppilaiden mahdollinen häiriökäyttäytyminen voi johtaa siihen, että häiriökäyttäytyminen siirtyy vanhemmilta nuoremmille nuorempien ottaessa mallia vanhemmistaan. Tämä voi johtaa pidempiaikaiseen negatiiviseen kierteeseen. 

Tuoreen tutkimuksen mukaan Viialan yhtenäiskoulussa oppilaat pelkäävät. Erityistä tukea tarvitsevat oppilaat, jotka aiheuttavat häiriökäyttäytymistä tuen puutteen vuoksi, voivat luoda myös pelkoa muissa oppilaissa. Kohdentamalla resursseja oppimisen tukeen ja lisäämällä erityisluokkien määrää voidaan löytää ratkaisu tähän ongelmaan. Erityisluokkien lisääminen voisi myös palauttaa järjestyksen oppitunneille.

Lisäämällä erityisluokkien määrää voimme estää myös nuorten syrjäytymistä ja tukea kaikkien lasten ja nuorten hyvinvointia. Pienemmissä ryhmissä erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden on mahdollisuus saada yksilöllisempää opetusta. Opetuksen tuen lisääminen on pitkällä aikavälillä hyödyllistä koko yhteiskunnalle, koska se luo vahvempia perustoja nuorten tulevaisuuteen. Erityisluokkien määrän lisäämistä ei pidä rahoittaa veronkorotuksin, vaan olemassa olevan budjetin järkevällä uudelleen jakamisella. Esimerkiksi turhista kiinteistöistä aktiivisesti luopumalla voitaisiin säästää erityisopettajan palkka. 

Akaassa ei voida jatkaa nykyisellä tiellä, jossa oppilaat joutuvat pärjäämään luokissa, joka ei vastaa heidän tuen tarvettaan. Erityisluokkien määrän lisääminen ja resurssien kohdentaminen oikeudenmukaisella tavalla on sijoitus lasten ja nuorten hyvinvointiin ja tulevaisuuteen.  Tämä ei ole pelkästään koulupolitiikan kysymys – se on meidän yhteiskunnan tulevaisuuden rakentamista. Siksi pyydän jokaista kuntavaaliehdokasta sitoutumaan tähän tärkeään tavoitteeseen: erityisluokkien määrän lisäämiseen ja resurssien oikeudenmukaisempaan jakamiseen. Lasten ja nuorten hyvinvointi on meidän käsissämme.

Joonas Juntunen

Kuntavaaliehdokas, kokoomus