Akaassa on pahimmillaan samaan erityisluokkaan sijoitettu oppilaita alakoulun luokilta 1–6, mikä tekee oppimisesta kuin opettamisestakin haasteellista. On selvää, että 1–6-luokkalaisten oppilaiden kehityksentaso on aivan eri tasolla, eivätkä oppilaat saa kehityksentasonsa mukaista tukea. Riittämätön tuen puute voi näkyä myös häiriökäyttäytymisenä luokassa, jota ei muuten ilmenisi. 1–6-luokkalaisista kootuissa erityisluokissa vanhempien oppilaiden mahdollinen häiriökäyttäytyminen voi johtaa siihen, että häiriökäyttäytyminen siirtyy vanhemmilta nuoremmille nuorempien ottaessa mallia vanhemmistaan. Tämä voi johtaa pidempiaikaiseen negatiiviseen kierteeseen.
Tuoreen tutkimuksen mukaan Viialan yhtenäiskoulussa oppilaat pelkäävät. Erityistä tukea tarvitsevat oppilaat, jotka aiheuttavat häiriökäyttäytymistä tuen puutteen vuoksi, voivat luoda myös pelkoa muissa oppilaissa. Kohdentamalla resursseja oppimisen tukeen ja lisäämällä erityisluokkien määrää voidaan löytää ratkaisu tähän ongelmaan. Erityisluokkien lisääminen voisi myös palauttaa järjestyksen oppitunneille.
Akaassa ei voida jatkaa nykyisellä tiellä, jossa oppilaat joutuvat pärjäämään luokissa, joka ei vastaa heidän tuen tarvettaan. Erityisluokkien määrän lisääminen ja resurssien kohdentaminen oikeudenmukaisella tavalla on sijoitus lasten ja nuorten hyvinvointiin ja tulevaisuuteen. Tämä ei ole pelkästään koulupolitiikan kysymys – se on meidän yhteiskunnan tulevaisuuden rakentamista. Siksi pyydän jokaista kuntavaaliehdokasta sitoutumaan tähän tärkeään tavoitteeseen: erityisluokkien määrän lisäämiseen ja resurssien oikeudenmukaisempaan jakamiseen. Lasten ja nuorten hyvinvointi on meidän käsissämme.
Joonas Juntunen
Kuntavaaliehdokas, kokoomus