Nahkatehtaan Kirppis miettii jo uutta stand up -iltaa – Yrittäjä Matti Parikka on valmis kokeilemaan epätavallisia ideoita

Kirpputoriyrittäjä Matti Parikka on tyytyväinen ensimmäisen stand up -illan yleisömäärään, vaikka etukäteen jännitti.
26.02.2025 08:00

Moni hieraisi silmiään, kun Kylmäkoskella toimiva Nahkatehtaan Kirppis järjesti tammikuun lopulla stand up -illan. Tapahtuman esiintyjänelikössä oli niin valtakunnallisia tähtiä kuin paikallisia nousevia tulokkaita.

Ei siis ihme, että parituntinen tapahtuma keräsi liki 90 hengen yleisön, vaikka järjestämispaikka oli vähintäänkin epätavallinen. Väkeä oli paitsi lähialueilta, niin myös Tampereelta, Hämeenlinnasta ja Nokialta.

Nahkatehtaan Kirppiksen yrittäjä Matti Parikka sanoo, että kokemus oli sen verran hyvä, että syksyllä saatetaan kokeilla uudestaan.

– Tammikuussa esiintyjinä olivat telkkarista tutut Matti Patronen ja Tommi Tuominen sekä paikallisemmat Arttu Järvinen ja Pinja Salminen. Arttu on kotoisin Kylmäkoskelta, ja hän on vuoden 2022 stand up -tulokas. Arttu on tulossa seuraavallakin kertaa tällä tietoa. Pinja Salminen on puolestaan Vesilahdesta, ja hänestäkin voi tulla ihan kova nimi, Matti Parikka kertoo.

Kirppisyrittäjä Matti Parikka sanoo, että epätavalliset ideat ovat hänen mielestään markkinoinnissa parhaita. kuva: Pekka Mustonen
Idea stand up -illasta syntyi jo muutama vuosi sitten.

– Aloitin kirpputorin neljä vuotta sitten. Silloin oli tarkoitus tehdä kirpputorin yksivuotissynttäreille yhden esiintyjän stand up -ilta, mutta ajatus jäi koronan takia. Sen oli tarkoitus olla synttärinäytös rajatulle yleisölle.

Kirppisyrittäjä sanoo, ettei stand up ole hänen oma juttunsa, vaikka viihdealan konkari onkin.

– No, ehkä jotakin pieniä vitsejä pystyisin heittämään. Olen kiertänyt 30 vuotta Suomea tiskijukkana ja soittanut levyjä myös laivalla. Sen myötä on syntynyt kontakteja, joista on ollut hyötyä, kun lähtee suunnittelemaan tällaisia tilaisuuksia.

Kun tiskijukkatyöt hiljenivät koronan takia, Parikka ryhtyi kirpputoriyrittäjäksi.

– Tosin olen aloittanut myös tiskijukan hommat uudelleen.

Kirpputorin tuolivarastossa on yleisötilaisuuksia varten vino pino tuoleja. Stand up -iltaan niitä tarvittiin lähemmäs sata. Kuva: Pekka Mustonen
Stand up -illan tarkoitus oli markkinoida kirpputoria ja tuoda se esille maanlaajuisesti.

– Kun ihmiset näkevät vaikka Matti Patrosen sivuilta, että hän on ollut esiintymässä kirpputorilla Akaassa, se voi jäädä ihmetyksenä mieleen. He saattavat sitten kesällä matkaillessa poiketa, kun nimi on tullut tutuksi.

Parikan mukaan markkinointi on yrittäjälle aina haastava laji. Se kysyy aikaa ja rahaa. Hän toteaa, että toisin kuin moni luulee, sosiaalinen media ei ole aina helpoin ja paras markkinointikanava. Se vaatisi hänen mukaansa jatkuvaa työtä, eikä välttämättä sittenkään tuo tuloksia.

– Siksi en kaihda epätavallisiakaan ideoita. Pitää kokeilla sellaista, mitä muut eivät ole tehneet. Sellaiset ideat ovat yleensä parhaita. Suunnittelen nytkin kaikenlaista. Yksi idea voisi olla päivätanssit normaalin aukioloajan jälkeen. Mutta se vaatii paljon järjestelyjä, jos se saadaan toteutumaan.

Yrittäjä sanoo, että yksi etu markkinoinnissa ovat asiakkaat itse:

– Ahkerat kirpputoreilla kävijät kiertävät laajalla alueella varsinkin kesäisin. He vaihtavat myös tietoja ja kokemuksia niistä kirpputoreista, joilla ovat käyneet. Viidakkorumpu toimii. Itselläni on kirppiksestä mainos jopa Alavuden ABC:llä, joka on Tuurissa. Se tuo kesämatkailijoita, jotka ovat katsoneet etukäteen netistä, että mikäs tämä kirppari oikein on.