Suomi on toyotasoitunut 60 vuoden ajan, miljoonan auton raja lähestyy

Suomalaisista on tullut Toyotan kuuden Suomen vuosikymmenen aikana japanilaislähtöisen auton kesto- ja suurkuluttajia. Toyota Auto Finland Oy:n arvion mukaan maahamme on tuotu kaiken kaikkiaan jo noin 955 000 henkilö- ja pakettiautoa. Toimitusjohtaja Heikki Freund korostaa, että autonvalmistaja kuuntelee herkällä korvalla suomalaisten toyotaistien kokemuksia ja toiveita. Pohjoisessa maassamme on neljän vuodenajan ansiosta vaativat autoiluolosuhteet, jotka haastavat auton kehittäjät.

TOYOTAN historia Suomessa alkaa vuodesta 1964, jolloin Korpivaara Oy alkoi tuoda japanilaisvalmistajan autoja maahamme. Vain tanskalaiset ennättivät avata vuotta aiemmin eli vuonna 1963 rajat Toyotalle.
Toimitusjohtaja Heikki Freund uskoo, että Toyotalla on Suomen automarkkinoilla ja autoilijoiden keskuudessa valoisa ja myönteinen tulevaisuus. – Japanilaistaustainen autovalmistaja ottaa huomioon suomalaisten palautteet, kokemukset ja ehdotukset. Kuva: Toyota Auto Finland Oy

Toyota Auto Finland Oy:n toimitusjohtaja Heikki Freund sanoo, että Toyotasta on tullut 60 vuoden aikana suomalaisten kestosuosikki. Sen voittokulku jatkuu edelleen.

– Toyotan kulttuuria tuntevat tietävät, että automerkin suurenmoinen menestyminen on yrityksen perustamisesta lähtien pohjautunut asiakaskeskeisyyteen, Freund tarkentaa.

Freundin mukaan asiakaslähtöinen toimintamalli on johtanut siihen, että Suomeen on vuosikymmenien aikana syntynyt Toyota-organisaatio, maahantuojista jälleenmyyjiin ja korjaamoihin, jotka kunnioittavat samaa periaatetta.

 – Tällä on ansaittu asiakkaiden luottamus, jonka ansiosta Toyota on Suomen autobrändeistä vuodesta toiseen luotetuin, myös tutkitusti. Merkkiuskollisuus ja myyntimenestys syntyvät luottamuksesta autoihin ja palveluun, Freund lisää.

SUOMALAISTA autoilijaa, asiakasta eli kuluttajaa arvostetaan suuresti Toyotalla Japanissa.

Heikki Freundin mukaan Toyota-kulttuuri kulkee nimellä Toyota Way.

– Sen yksi keskeinen periaate on ”genchi genbutsu”, mikä tarkoittaa suomeksi käännettynä ”mene paikan päälle ja totea todellinen tilanne”, Freund avaa.

Freund muistuttaa, että nykyisin suurin osan Suomessa myytävien Toyota-autojen tuotekehityksestä ja valmistuksesta on Euroopassa, jossa Suomikin sijaitsee.

– Eli niin sanotusti paikan päällä. Tietenkin suomalaisten Toyota-asiakkaiden ääntä on kuunneltu erityisesti vuosien varrella, koska he ovat ansainneet saada äänensä kuuluville. Toyotan asemaa Suomessa arvostetaan läpi Toyotan organisaation eli Euroopasta Japaniin saakka, Freund vakuuttaa.

VALISTUNUT suomalainen arvostaa oikeata hinta-laatusuhdetta.

– Toyota lähtee siitä, että autot on hinnoiteltava kilpailukykyisesti jokaisen markkinan ja asiakkaiden mukaan. Esimerkiksi samassa maanosassa olevien Suomen ja vaikkapa Portugalin hinnat voivat poiketa toisistaan. Toki hinnoittelussa otetaan aina huomioon myös auton ominaisuuksia, kuten vakiovarustelun tasoa, Heikki Freund kertoo.

– Toisaalta esimerkiksi autojen huoltopalveluiden hinnoittelussa pyrimme tarjoamaan arvojemme mukaista mielenrauhaa ja luottamusta. Hyvänä esimerkkinä on vaihtoehto, joka tarjoaa auton omistajalle autoon turvaa vaikka 10 ikävuoteen saakka, Freund tarkentaa.

AUTON käyttövoima on monen ajatuksissa näinä ilmastonmuutoksen aikoina. Viime ajat on puhuttu sähköstä, mutta nyt vetykin nostaa päätään.

Heikki Freundin mukaan Toyotalla uskotaan tulevaisuudessa niin kutsuttuun Multipath-strategiaan.

– Tarpeet ja edellytykset auton hankintaan vaihtelevat asiakkaasta ja paikasta riippuen, joten on tarjottava monipuolisia vaihtoehtoja. Siksi meillä on ja pysyy mallistossa niin hybridejä, ladattavia hybridejä kuin sähköautoja, Freund lupaa.

– Vetyautojen myynnin toivomme käynnistyvän lähivuosina, kunhan tankkauspalvelut ovat saatavilla, Freund lisää.

Freundin mukaan kaikilla käyttövoimilla pyritään kuitenkin kohti nollapäästöjä, kuten autovalmistaja on edelläkävijänä hybrideillään tehnyt.

– On muistettava, että Euroopan unionin oma säätely ohjaa väkisin kaikkia autonvalmistajia siihen, että vuosien 2025-2030 välisenä aikana nähdään sähköautojen myynnissä kasvua. Mutta kasvua ei kannata odottaa räjähdysmäisesti, vaan kasvu tapahtunee asteittain, Freund miettii.

Freund huomauttaa, että esimerkiksi Suomessa sähköautojen kysyntä on laskenut tänä vuonna.

– Sen odotetaan ensi vuonna taas kääntyvän nousuun. Toisaalta odotamme ensi vuonna myös ladattavien hybridien myynnin kasvua, Freund toteaa.

– Pidän joidenkin tahojen esittämiä visioita perinteisempien voimalinjojen autojen arvon romahtamisesta huonosti perusteltuina. Näillä autoilla on edelleen valtavasti kysyntää. Kun tällaisten autojen tarjonta lähivuosina asteittain vähenee, autojen arvo todennäköisesti vain nousee entisestään, Freund arvioi.

Kiertotalous on aikamme iso asia. Freundin mukaan Suomessa keskeinen osa tätä järjestelmää on Suomen Autokierrätyksen yhteinen tuottajavastuujärjestö, johon Toyotakin osallistuu.

– Se on Euroopan laajuisestikin hyvin edistyksellinen. Lisäksi tulevina vuosina nähdään uusia harppauksia esimerkiksi autojen valmistuksessa kierrätyksen saralla. Muun muassa uuden sukupolven C-HR-mallissamme istuinverhoilussa käytettään kierrätettyjä muovimateriaaleja, Freund kertoo.

AUTOALAN työpaikkoja luonnehditaan tulevaisuuden ammateiksi.

Heikki Freund sanoo, että Toyota on jo pitkään satsannut aktiivisesti omaan koulutustoimintaansa. Sitä tarjotaan omassa koulutuskeskuksessa Vantaalla mutta lisäksi muuallakin Suomessa.

– Autojen digitalisoituessa koulutuksen tärkeys on kasvussa. Toyota tarjoaa mekaanikoille mielenkiintoisen näköalapaikan autoalan aivan ytimeen ja monipuoliseen voimalinjatekniikkaan, Freund kertoo.

Toyota-yhtiöt (Toyota Auto Finland Oy autojen, varaosien ja varusteiden maahantuontitoiminnot / Toyota Autotalot vähittäismyynti Tampereella / Toyota Logistics Services Finland varaosa- ja varustelogistiikka / Toyota Material Handling Oy trukit ja sisälogistiikka) työllistävät suoraan noin 350 henkilöä.

Lisäksi on 52 jälleenmyyjäpistettä ja 21 valtuutettua huoltopistettä, niin huomioiden ja mukaan lukien osan jälleenmyyjistä omaavan monimerkkiedustuksen, lasketaan suurin piirtein 1 500 henkilön työllistyvän Suomessa suoraan tai välillisesti Toyotan kautta.

AUTOT ovat kehittyneet hyvin paljon Toyotan Suomen-vuosienkin aikana. Mitä tulevaisuus tuo mukanaan?

Heikki Freund toteaa, että Toyotan tuotekehitys on hyvin pitkäjänteistä.

– Vuoteen 2030 mennessä on odotettavissa Toyotan sähköautojen Step 3 -teknologiavaihe, joka tuo mukanaan monia uusia ominaisuuksia. Yhtenä osana tätä ovat kiinteäolomuotoiset eli Solid State -akut. Toki niitä voi hyödyntää missä tahansa akkuja käyttävässä voimalinjassa, myös hybrideissä. Polttokennoissa (vety) siirrytään lähivuosina jo Toyotan kolmannen sukupolven teknologiaan, Freund kertoo.

Freundin mukaan autonomisen ajamisen suhteen tuskin nähdään autoteollisuudessa kovin merkittäviä harppauksia ennen 2030-lukua.

– Esimerkiksi siihen liittyviä uusia turvaominaisuuksia esitellään varmasti nopeammin, Freund ounastelee.

TOIMITUSJOHTAJA Heikki Freund kiittelee, että Toyota on tarjonnut hänelle mielenkiintoisen näköalapaikan monipuoliseen autoalaan ja haastavaan liiketoimintaan.

– Olen aina uskonut Toyotan pitkäjänteiseen ja sen omiin arvoihin perustuvaan tapaan tehdä liiketoimintaa. Näiden arvojen ympärillä toimii yhtenäinen joukko hienoja ihmisiä kaikkialla – tehtaasta jälleenmyyjään asti. Tässä ympäristössä on etuoikeus ja ilo tehdä töitä, Freund kehuu.