Nappaa ammattilaisen vinkit auton siivoukseen – Yksi yleinen siivousaine kannattaa unohtaa

– Niin halpaa autoa ei olekaan, jota ei kannattaisi pitää siistinä, sanoo autoalan siivousekspertti Ilkka Raulamo.

Auton sisäsiivous aloitetaan ainakin matti meikäläisen silmin yllättävästi. Autoja työkseen puhdistava ja fiksaava yrittäjä Ilkka Raulamo Ilefix Oy:stä nimittäin sanoo, että ennen sisätilojen putsausta auto pestään ulkopuolelta.

– Marketista löytää tätä varten ihan hyvät aineet. Auto pestään ja kuivataan ovenpieliä myöten. Samalla kun pestään auto, otetaan myös kumimatot pois, pestään ne ja laitetaan kuivumaan. Kangasmatotkin voi pestä, jos on tekstiilipesuri.

Ulkopesua tehtäessä on syytä unohtaa hankaaminen ja hinkkaaminen. Autojen maalipinta on ohut ja pehmeä.

– Esimerkiksi linnunkakkaa ei saa irrottaa mekaanisesti hankaamalla. Edes pölyä ei pidä pyyhkiä kuiviltaan, jo se näkyy maalipinnassa.

Tämä auto on menossa näyttelyyn ja maalipinta viimeistellään erittäin kiiltäväksi, Ilkka Raulamo kertoo. Kuva: Pekka Mustonen.

Raulamo varoittaa vasta-alkajia myös kiillotuskoneen käytöstä maalipinnoilla.

– Aloittelija saa kiillotuskoneella paljon vahinkoa aikaan, jos ei ole ennen tehnyt. Kanttien maalipinta menee helposti puhki, koska autojen maalipinnan paksuus on ohentunut puoleen entisestä.

Ulkopesun jälkeen alkaa sisätilojen siivous. Auto imuroidaan ja kaikki muoviosat pyyhitään säämiskällä tai mikrokuituliinalla. Sen jälkeen pestään lasit.

– Näihinkin löytyy sopivat aineet marketista, ne ovat kehittyneet todella paljon. Mitään Fairya ei kyllä kannata käyttää sen enempää ulkopinnoille kuin auton sisälläkään. Fairy on liian kova aine, se vie maalipinnaltakin vahat mennessään.

– Mikrokuituliinat imevät lian hyvin itseensä ja hyviä autonsiivouskemikaaleja löytää ihan marketistakin, Ilkka Raulamo sanoo. Kuva: Pekka Mustonen.

Raulamo sanoo, että moni pesee ikkunat pelkällä paperilla, mutta se ei takaa parasta lopputulosta.

– Nyt on niin hyviä mikrokuituliinoja tarjolla, että niitä kannattaa käyttää. Liina imee lian itseensä ja sen jälkeen voi viimeistellä pesun paperilla.

Kun autonistuimille joutuu nestemäistä likaa, nopeus on valttia. Niinpä vaikka oksennus tai lapsen pissa kannattaa pyyhkiä heti tuoreeltaan niin hyvin kuin voi.

– Jos oksennus pääsee imeytymään penkin sisälle saakka ja kuivuu sinne, tarvitaan yleensä ammattilaisen apua.

Jos autossa on nahkapenkit, niitä on syytä rasvata nahkarasvalla 3–4 kuukauden välein. Jos nahka kuivuu, se alkaa halkeilla. Joskus kuivunut nahkapenkki tarvitsee useamman käsittelyn ennen kuin nahka palautuu taas pehmeäksi.

– Moottoritilan pesu on syytä jättää ammattilaisen tehtäväksi. Tällä autolla on ajettu yli 300 000 kilometriä ja moottoritila näyttää pesun jälkeen kuin uudelta, Ilkka Raulamo näyttää. Kuva: Pekka Mustonen.

Varsinkin vaaleat nahkapenkit saa puhtaaksi käyttämällä Marseille-saippuaa ja kosteaa liinaa.

– Marseille-saippua on aivan ihme keksintö. Pala maksaa vain muutaman euron ja se on loistava siivouksessa.

Jos oma auto on oikein perusteellisen siivouksen tarpeessa, Ilkka Raulamo teettäisi ensin kunnon siivouksen ammattilaisella ja jatkaisi sitten ylläpitoa omin neuvoin. Sama koskee hänen mukaansa myyntiin menevää autoa. Myyntikuntoon laittaminen maksaa noin 300–600 euroa tapauksesta riippuen, mutta parantaa myytävyyttä huomattavasti.

– Ammattilainen pesee moottoritilan, ovenpielet ja kaiken muun. Samalla maalipinnat kiillotetaan, saadaan vahat pintaan ja verhoilut pestään. Kiveniskemät paikataan maalikynällä ja otsonoinnilla saadaan epämiellyttävät hajut pois, kun hajunlähteet on ensiksi poistettu.