Kylätiellä on keskellä yksi kolmen metrin levyinen ajokaista ja tien molemmilla puolilla on tavallista leveämmät pientareet. Moottoriajoneuvot ajavat keskikaistalla ja pyöräliikenne sekä jalankulkijat käyttävät tien piennarta.
Autoille jää siis nykyiseen verrattuna vain kolme metriä tilaa. Sen sijaan jalankulkijoille ja pyöräilijöille tulisivat nykyistä leveämmät, noin 1,5 metrin pientareet.
Kohtaamistilanteessa autot väistävät pientareelle huomioiden jalankulkijat ja pyöräliikenteen. Vastakkainen liikenne pitää kuitenkin kohdata turvallisesti. Moottoriajoneuvolla siirrytään pientareelle vain, jos se on vapaa. Jos pientareella on muita käyttäjiä, joutuu odottamaan, että piennar on tyhjä.
Pyöräilijän kohdatessa jalankulkijan, pyöräilijä siirtyy keskemmälle tietä. Keskikaistalle siirtyvä pyöräilijä väistää kuitenkin keskikaistan liikennettä.
– Teimme Pirkanmaalla ensimmäisen kilometrin mittaisen kylätien Mänttä-Vilppulaan vuonna 2021. Talvellahan ne merkinnät eivät näy lumen alta, mutta sulan aikaan se on toiminut hyvin. Sieltä ei ole tullut huonoa palautetta, Vitikka kertoo.
– Sitten olemme tehneet tänä vuonna vajaan kilometrin pätkän Lempäälän Lastusiin ja toisen kylätien Hämeenkyröön. Lisäksi Luopioisiin on nyt kylätie tulossa. Lempäälässä aloite kylätiestä tuli asukkailta itseltään ja kyläyhdistys myös tiedotti asiasta asukkaille, Vitikka jatkaa.
Vitikka sanoo, että kylätie on ideana niin uusi Suomessa, että monikaan liikennekäyttäjä ei tunne sitä etukäteen.
– Tulemme tiedottamaan kyläläisille asiasta eri kanavia pitkin, esimerkiksi Asemanraitin asukkaiden postilaatikoihin. Jos Kylmäkosken Asemanraitilla ollaan kuitenkin nykytilanteeseen tyytyväisiä ja saamme asukkailta palautetta, että kylätietä ei missään nimessä haluta, sitä ei todennäköisesti sitten tehtäisi.
Yksityiskohdat selviävät myöhemmässä vaiheessa, jos muutos kylätieksi toteutuu.
– Jos merkinnät onnistuvat nykyiselle päällysteelle, ne tehdään siihen. Jos se on huonokuntoinen ja siellä tehdään uusi päällyste, merkinnät tehdään sen jälkeen. Katsomme myös, mitä liikennemerkkejä siellä tarvitsee muuttaa. Siinä kohtaa on 40 kilometrin tuntinopeusrajoitus, joten sitä ei välttämättä tarvitse edes alentaa.
Kylätieidea on alun perin kehitetty Hollannissa. Sen katsotaan parantavan kevyen liikenteen turvallisuutta ilman, että tarvitsee rakentaa erillistä pyörätietä.