– Jos vaikka vettä on päässyt öljyn sekaan, tilanne ei pääse eskaloitumaan talven aikana. Vesi öljyssä on oikeastaan kaikkein pahin mitä voi olla. Se pääsee talven aikana syövyttämään moottoria, jos asiaan ei heti puututa, jettihuoltoja työkseen tekevä Henry Heininen kertoo.
Kun huollon ja mahdollisten korjausten tarve selvitetään heti kauden jälkeen syksyllä, laite on kunnossa kun kausi taas alkaa.
– Huuhtelun voi tehdä aina itsekin, vaikka veisi muuten jettinsä ammattilaiselle kausihuoltoon ja vaikka säilytykseenkin. Se tehdään niin että ensin laitetaan kone käyntiin ja vasta sitten vesi päälle, Heininen vinkkaa.
Yleensä jettiä ei saa käyttää kuivana, mutta aina kun laite nostetaan vedestä ylös, se kannattaa hetkeksi käynnistää, jolloin pakojärjestelmä räkäisee vedet ulos.
– Lämmöt eivät ehdi siinä nousta. Jos itse huuhtelee ja tekee sen väärässä järjestyksessä, moottori saattaa pakosarjan kautta täyttyä vedellä. Huuhteluun riittää puutarhaletku, en suosittele käyttämään laitetta yli minuuttia letkun päässä, Heininen varoittaa.
Kuten veneidenkin kohdalla, on vesijettihuolloissa usein syksyisin ruuhkaa.
– Soittamalla selviää, milloin on hyvä hetki viedä oma jetti huoltoon. Jos tietää että oma kausi jostain syystä loppuu varhain, on loistava idea viedä jetti heti huoltoon eikä jäädä odottamaan liikkeiden kiirettä, Heininen neuvoo.
Jetin voi tietysti säilyttää myös itse ja se säilyy myös kylmässä. Jos jetti säilytetään kylmässä, suositellaan pakojärjestelmän glykoliajoa.
– Pelkän suojapeitteen varassa jettiä ei kannata säilöä. Peite ei välttämättä kestä lumen kuormaa ja saattaa rikkoa paikkoja.
Suojapeite tarvitsee suojakseen vähintään kevytpeitteen, mieluiten aina katoksen. Vedessä jettiä ei saa säilyttää. Laite kannattaa nostaa ylös myös aina silloin, jos sitä ei käytetä.
– Jos jetin haluaa itse säilöä, omistajan käsikirjasta löytyy kaikki neuvot siitä mitkä kohdat kannattaa tarkistaa ja huoltaa. Toki osa huoltotoimista vaatii erikoistyökaluja. Myös ajoonlähtötarkistukset kannattaa muistaa, Heininen päättää.