Asiantuntijoilta vinkit ensimmäisen sähköpyörän ostajalle – Halvimmat mallit voivat olla mahdottomia korjata

Sami Rajala hurahti sähköpyöräilyyn nelisen vuotta sitten. Sittemmin pyörät ovat vaihtuneet moneen kertaan. Kuva: Pekka Mustonen

Akaalainen kaupunginvaltuutettu Sami Rajala toteaa harrastavansa kahta asiaa: kunnallispolitiikkaa ja pyöräilyä. Jälkimmäinen laji tuli vähän yllättäen elämään, ja nimenomaan sähköpyörän kautta.

– Kolme tai neljä vuotta sitten tuli ajatus, että pitäisi harrastaa muutakin liikuntaa kuin kävelylenkkejä. Jostakin syttyi idea sähköpyörästä. Ostin alkuun halvemman, sillä ajattelin, jos tälle käy kuin monelle muullekin harrastukselle, että into lopahtaa alun jälkeen, Sami Rajala kertoo.

No, ei käynyt. Sähköpyöräily imaisi mukaansa, ja jo puolen vuoden päästä pyörä vaihtui parempaan. Sen jälkeen harrastus on mennyt koko ajan eteenpäin. Se on johtanut myös Akaan Pyöräilijöiden jäsenyyteen ja osallistumisen erilaisiin pyöräilytapahtumiin.

Kokeile vaikka vuokraamalla

Rajala kannustaa rohkeasti kokeilemaan sähköpyörää vaikka aluksi vain vuokraamalla.

– Sähköpyörän avulla pystyy aloittamaan pyöräilyn vaikka heikommallakin fyysisellä kunnolla. Se sopii hyvin myös ikäihmisille. On hienoa nähdä vanhempia pariskuntia, jotka lähtevät marjastamaan sähköpyörillä, Rajala kehuu.

Hän suosittelee ensimmäistä sähköpyörää ostaville asiantuntijaliikkeen käyttämistä. Niissä osataan auttaa pyörän valinnassa. Myynnissä on tunnettuja merkkejä, joihin saa myös varaosia.

– Voi kysyä neuvoa myös pyöräilevältä kaverilta, Rajala vinkkaa.

Jos into lopahtaa, hyvän sähköpyörän jälleenmyyntiarvo on Rajalan mukaan edelleen hyvä.

– En usko, että alle 1 500 euron saa kovin hyvää sähköpyörää.

Hän muistuttaa pyöräilijöitä, että myös pyöräilyvarusteisiin kannattaa panostaa.

– Akaassakin on paljon kiinnostavia hiekkateitä ja maastoreittejä pyöräilyyn, mutta Suomessa ei aina ole aurinkoista ja sateetonta. Kunnon varusteilla pyöräily onnistuu vaikka ympärivuotisesti.

Akku on kallein osa

Viialan Fillarin yrittäjä Hannu Alastalo on huoltanut ja korjannut polkupyöriä yli 35 vuotta. Viime vuosina hänen huollettavakseen tai korjattavakseen on osunut paljon myös sähköpyöriä. Hän tekee tavallisiin polkupyöriin myös jälkisähköistyksiä.

Alastalo neuvoo ensimmäistä sähköpyöräänsä ostavaa miettimään ihan ensimmäiseksi, mihin käyttöön sähköpyörä tulee ja ajetaanko sillä talvella.

– Jos sähköpyörällä ajetaan talvella, se vaikuttaa renkaiden kokoon ja valintaan. Jos on kauhean kapeat renkaat, niin talvella ajaminen on kiikkerää, Alastalo neuvoo.

Sähköpyörän kallein komponentti on akku. Mitä pitempiä matkoja halutaan tehdä, sen isompi ja kalliimpi akku tarvitaan.

– Jos on 10 kilometrin työmatka, riittää pienempikin akku.

Hannu Alastalo on korjannut ja huoltanut urallaan tuhansia pyöriä, nykyään myös sähköisiä. Kuva: Pekka Mustonen

”En ostaisi marketista”

Minkä verran sähköpyörästä joutuu ylipäätään maksamaan, jotta saa riittävän hyvän peruspyörän?

– Alle 1 000 euron pyörässä on yleensä huonot komponentit. Mistään marketista en siis välttämättä pyörää ostaisi. Olen korjannut niitä ja ne ovat olleet enimmäkseen laadultaan melko hirveitä, myöntää Alastalo suoraan.

Alastalon mukaan jos ostaa laatumerkkiä olevan pyörän, niiden komponentitkin ovat toista luokkaa.

– Ehkä halvimmillaan jo 1 500 eurolla voi saada hyvän perussähköpyörän ja siitä ylöspäin.

Kun sähköpyörä tuodaan huoltoon, siitä huolletaan kaikki pyöräkomponentit niin kuin tavallisestakin pyörästä. Sähkökomponentteja ei sinänsä huolleta ennen kuin ne menevät rikki.

– Jos sähköpyörässä on keskimoottori, se käy kyllä ketjujen päälle. Nykyään saa myös erikseen sähköpyöriin tarkoitettuja ketjuja, Alastalo kertoo.

 

Sami Rajalan ja Hannu Alastalon vinkit:

– Mieti, mihin tarkoitukseen ostat sähköpyörän.
– Mitä pidemmät matkat, sen isompi akku.
– Mitä isompi akku, sen kalliimpi pyörä.
– Talvipyöräilyssä tarvitaan leveämmät renkaat.
– Halvimpiin sähköpyöriin ei ehkä löydy varaosia.
– Osta pyörä mieluiten asiantuntijalta, älä umpimähkään.