Akaan Seudun lukija otti yhteyttä toimitukseen ja pyysi lehteä selvittämään, miksi niin moni autoilija ajaa ilman valoja tai ainakin takavalot pimeänä. Kysyimme asiaa Multikaara Huolto Oy:n yrittäjä Timo Salakalta. Salakka kertoi, että pimeiden takavalojen taustalla oli alun perin huomiovaloista annettu EU-direktiivi, jolla yritettiin vaikuttaa polttoaineen kulutusta vähentävästi. Kun takavalot palavat, ne vievät virtaa eli myös kuluttavat polttoainetta.
– Nyt kun uudemmissa autoissa on led-valot, virran ja polttoaineen kulutus on erittäin vähäistä. Nykyisin takavalot saavat palaa myös silloin kun vain auton huomiovalot ovat päällä, mutta yleensä autotehtaat kuitenkin kytkevät ne pois päältä virran säästämiseksi, Salakka sanoo.
Hämärätunnistin ja sadetunnistin voivat pitää auton takaa pimeänä
Hämärällä ja huonoissa olosuhteissa ajettaessa takavalojen pimeys heikentää näkyvyyttä ja siten liikenneturvallisuutta. Monikaan autoilija ei välttämättä edes tiedosta, etteivät autossa pala kuin huomiovalot ja takaa auto on täysin pimeä.
– Suurimmaksi osaksi tämä johtuu siitä, että 1990-luvulla ehdittiin jo tottua valoautomatiikkaan, joka kytkee ajovalot ja takavalot aina päälle, kun auton käynnistää. Vaikka kuljettaja tietäisikin sen, että edessä palavat vain huomiovalot, tulee se yllätyksenä, että takana ei palakaan mitään, Salakka kertoo.
Moni kuljettaja pitää auton valokatkaisijaa automaattiasennossa, jolloin automaattinen ohjaus voi tiputtaa takavalot pois käytöstä. Tätä ominaisuutta ohjaa hämärätunnistin ja joissakin autoissa myös sadetunnistin.
– Jos esimerkiksi ei ole niin hämärää, että hämärätunnistin sytyttäisi valot mutta sataa, auto on takaa pimeä ja huonosti näkyvissä takana ajaville, Salakka kuvaa.
Kaikki autoilijat eivät tiedä, että autosta saattaa löytyä myös hämäräkytkimen säätömahdollisuus.
– Jos tällainen toiminto löytyy, kannattaa se säätää mahdollisimman herkälle, Salakka vinkkaa.
Näin ajovalot toimivat
A-asennossa uudemmissa autoissa on päällä vain huomiovalot, jotka riittävät ainoastaan kesäliikenteessä, kun luonnonvaloa on tarpeeksi ja ajokeli on hyvä. Osassa vanhempia autoja A-asennossa mitkään valot eivät pala, joten tarkista aina käyttämäsi auton valoasetusten toiminta käyttöohjekirjasta tai kokeilemalla.
B-asennossa valot toimivat automatiikan mukaisesti. Automatiikan toimintalogiikoissa on eroja hämäräkytkimen lisäksi osa tunnistaa sateen ja sumun toiset ei.Tarkista toiminta ennen kuin luottaa automatiikkaan.
C-asennossa edessä palavat pelkät etuvalot eli niin sanotut parkit.
Käännä valokytkin kohtaan D, niin autossasi on päällä ajovalot eli ne valot, joita pitää käyttää aina hämärässä tai huonolla kelillä ajettaessa eli Suomessa käytännössä alkusyksystä loppukevääseen saakka. Ajovalojen yhteydessä palaa myös takavalot. Tätä vaihtoehtoa saa käyttää aina liikenteessä.
Lähde: Traficom