Katso video: Lontilanjoen silta puretaan kahdessa viikossa – Kymmenien senttien asfalttikerrostuma on yksi syy sillan heikkoon kuntoon

Sillan purkutöitä tehtiin maanantaina kolmen kaivinkoneen voimin. Kuva: Jarno Keskinen.

Lontilanjoen sillan purku käynnistyi viime viikolla valmistelevilla töillä kuten asfaltin kuorimisella. Asfalttia oli kertynyt sillan pintaan kymmenien senttien kerros. Tämä kerrostuma on yksi syy sillan heikkoon kuntoon, Akaan kaupungin katuinsinööri Nuutti Sahlberg kertoo.

– Vanhaa asfalttia ei ole jyrsitty pois vaan uutta on levitetty päälle. Tämä on osasyy siihen, miksi silta pääsi niin huonoon kuntoon. Kauan sitten on jo selvitetty, että siltaa ei saisi enempää kuormittaa, Sahlberg sanoo.

Lontilanjoen sillan ensimmäinen korjaussuunnitelma on vuodelta 1999.  Korjauksia ei kuitenkaan ole toteutettu, joten nyt silta on uusittava kokonaan.

– Pyritään siihen, että saataisiin pidettyä infrastruktuuri järkevillä korjauksilla sellaisessa kunnossa, jotta tällaiseen tilanteeseen ei uudelleen jouduttaisi, Sahlberg sanoo.

Sahlberg kertoo sillan purkamisen lähteneen hyvin ja ripeästi liikkeelle. Akaan Seutu uutisoi 1. maaliskuuta, että sillan rakentava MPV-Infrarakenne Oy pyrkii rakentamaan sillan valmiiksi jo syyskuun puoliväliin mennessä, vaikka urakoitsija on sitoutunut toteuttamaan sillan valmiiksi vasta joulukuun 2024 loppuun mennessä. Sahlberg luottaa urakoitsijan rakentavan toimivan sillan nopeammassakin aikataulussa.

– Varmasti laadukas silta voidaan rakentaa nopeastikin, joulukuu on vain takaraja valmistumiselle. Urakoitsija on sitoutunut toimivan tuotteen toimittamaan. Tilaajana Akaan kaupungin pitää varmistaa ja valvoa, että näin tapahtuu, Sahlberg toteaa.

Rakennustöitä valvotaan Sahlbergin toimesta työmaalla. Lisäksi kaupungin käytössä on valvojakonsulttina akaalainen AJR-Infra Oy. Sahlberg kuvaa konsulttia kokeneeksi sillanrakentajaksi.

Lontilanjokea pitkin kulkeva moottorikelkkareitti on työmaan ajan poikki, ja kelkkailijoita kehotetaan käyttämään vaihtoehtoisia väyliä. Kuva: Jarno Keskinen.

Siltaa ei pureta räjäyttämällä

Sosiaalisessa mediassa esiintyneet arvelut, joiden mukaan silta purettaisiin räjäyttämällä, eivät pidä paikkaansa. Työmaalle on kyllä tuotu räjäytysmattoja, mutta niiden käyttötarkoitus on toinen.

– Matot suojaavat jokea betonijätteeltä. Purku tehdään kaivinkoneen pulverointilaitteella. Se on suurikokoinen leuka, joka rouskuttaa betonia, Sahlberg kuvailee.

Työmaa on kiinnostanut ohikulkijoita. Sahlberg muistuttaa sivullisia varomaan työmaaliikennettä. Kovin pitkään rakennustöitä ei voi seurata, sillä alustavan aikataulun mukaan purkutöiden tulisi olla tehtynä ensi viikon loppuun mennessä ja rakennusaikana silta suojataan teltalla.

Aikataulun mukaan vanhan sillan purku ajoittuu viikoille 11–12, työsillan paalutus tehdään viikoilla 13–14 ja uuden sillan perustusten paalutus viikoilla 15–16. Uuden sillan valutyöt tehdään yhtäjaksoisena työnä, ja tänä aikana urakoidaan mahdollisesti myös ilta- ja yöaikaan.

Lontilanjokea pitkin kulkeva moottorikelkkareitti on työmaan ajan poikki, ja kelkkailijoita kehotetaan käyttämään vaihtoehtoisia väyliä.

Uusi silta tulee olemaan tyypiltään jännitetty palkkisilta. Jännitetty silta vaatii kannen alle perustukset vain päihin, joten Lontilanjoen virtauksen odotetaan sillan kohdalla paranevan. Tavoitteena on saada silta avattua yleiselle liikenteelle syyskuun puolivälissä.

 

Lue myös: Työt Lontilanjoen sillalla alkavat ensi viikolla – Työmaan vastaava mestari lupaa uuden sillan valmistuvan reilusti etuajassa