Jäärata-ajon SM-sarjan kauden kaksi viimeistä osakilpailua ajettiin viime viikonloppuna Ylivieskassa. Toni Lähteenmäki jäi ensimmäistä kertaa urallaan kahtena vuonna peräkkäin ilman SM-mitalia.
Kun jäärata-ajon SM-sarjassa kolmas osakilpailu Puolangalla peruttiin, ajettiin tämänvuotisessa SM-sarjassa lopulta neljä osakilpailua. Niistä kaksi viimeistä kaasuteltiin viime viikonloppuna Ylivieskan Paskalannevalla. Vuosina 2014–2022 jäärata-ajon SM-sarjasta ja V1600-luokasta kolme Suomen mestaruutta ja yhteensä seitsemän mitalia saalistanut Akaan Moottorimiesten Toni Lähteenmäki jäi nyt luokassaan loppupisteissä neljänneksi.
– Totta kai mitali oli tavoite ja kun neljänneksi jäätiin, niin ei voi olla täysin tyytyväinen. Oltiin kuitenkin kärkinipussa, ja neljään osakilpailuun mahtui kaksi palkintosijaa. Kolme kaveria vain suoritti nyt hieman tasaisemmin kuin itse, Lähteenmäki myönsi.
Lähteenmäki nappasi neljästä ajetusta osakilpailusta kaksi kolmatta sijaa, sekä yhden viidennen ja yhden kuudennen sijan. Aivan kuten kahdessa ensimmäisessä osakilpailussa Akaassa, myös kauden päätösviikonloppuna ongelmia tuottivat startit.
– Ylivieska meni pitkälti saman kaavan mukaan kuin edelliset osakilpailut Akaassa. Vauhti oli kunnossa, mutta en jostain syystä päässyt viivasta irti. En tiedä sitten, olivatko startit kaikille nyt hieman haastavampia sohjokelin takia. Mutta kuten Akaassa, niin myös nyt homma kaatui niihin startteihin, Lähteenmäki harmitteli.
Ylivieskassa lauantaina V1600-luokassa mukana oli 13 kuljettajaa ja sunnuntaina 12. SM-pisteille kauden aikana ajoi yhteensä 18 kuljettajaa.
– Kun on suoran päässä vasta sijoilla neljä-seitsemän, niin sieltä on hankala viiden kierroksen aikana tulla ylöspäin. Vauhtia oli, pystyin tekemään ohituksiakin, mutta kun ei startista pääse piikkiin, niin voitoista on hankala taistella, Lähteenmäki kuvaili.
Aiempina vuosina Lähteenmäki ei ole tuskaillut starttiongelmien kanssa. Yksi selitys kokeneen kuljettajan näkemyksen mukaan saattoi löytyä renkaista.
– Kun on kahdenlaisia renkaita – vanhan mallin kapeita renkaita kun saa vielä käyttää – niin tuntui, että niillä pääsee viivasta paremmin irti. Mutta niitä ei uutena saa ostettua eikä meillä niitä ollut, niin jouduin ajamaan leveämmällä renkaalla. Se on yksi mahdollinen syy siihen, miksi ei pystytty starteissa haastamaan muita. Mutta toki mukana oli myös kuljettajan huonoutta, ei tietenkään voi täysin renkaiden piikkiin pistää. Monen asian summa, Lähteenmäki painotti.
Aiempina vuosina Lähteenmäki on kilpaillut jääradalla Honda Civicillä, mutta tänä vuonna omasta tallista SM-sarjaan valittiin kalustoksi Ford Focus.
– Auto toimi todella hyvin. Hieman ennen viikonloppua arvottiin, että millä lähdetään kisaan mukaan. Fordissa on hieman enemmän tehoa kuin Hondassa. Jääradat kun on niin sanotusti lentokenttäratoja, mennään koko ajan kaasu pohjassa noilla autoilla, niin autoon olin kyllä tyytyväinen, Lähteenmäki arvioi.
Aivan kuten viime kesänä, myös tulevana kesänä Lähteenmäki tulee urakoimaan kahdessa eri SM-sarjassa: rata-autoilun Legends-luokassa, sekä rallicrossin puolella V1600-luokassa. Molempien SM-sarjojen kilpailukaudet avataan toukokuussa. Siinä missä Legends-puolella kalusto pysyy samana, rallicrossin puolella lopullinen päätös kalustosta Hondan ja Fordin välillä on vielä tekemättä.
– Perinteisesti Alastaron radalla on päästy melko aikaisin jo ajamaan. Kelien mukaan mennään, mutta yritetään päästä ajamaan testiä pari päivää, niin ollaan sitten valmiita kauden avaukseen. Mitali on se minimitavoite. Nyt kun on tulokaskaudet molemmissa noissa lajeissa ajettu, niin tulevana kesänä lähdetään ajamaan jopa ihan siitä mestaruudesta, Lähteenmäki päätti.
Rallicrossin SM-sarja käynnistyy Ahveniston radalla 18.-19. toukokuuta, ja rata-autoilun SM-sarja viikkoa myöhemmin Kemorassa 25.-26. toukokuuta.
V1600-luokan SM-pisteet 4/4 osakilpailua
1) Anton Seppä 132
2) Emil Westman 105
3) Elias Kalliokoski 105
4) Toni Lähteenmäki 96
5) Niko Kalliokoski 74
Jari Hotti