Akaan kaupunki on kaavoittamassa uusia teollisuustontteja Lentiläntien varteen. Ajatus uusien, melko pienikokoisten teollisuushallien rakentamisen mahdollistavien tonttien kaavoituksen taustalla on se, että yrittäjille halutaan tarjota erilaisia vaihtoehtoja. Jos yrittäjä ei halua rakentaa isoa hallia Akaa Pointiin, tarjotaan mahdollisuus rakentaa pienempi moottoritien liittymän viereen.
Toinen ajatus on se, että tämäntyyppisiä tontteja kaupungilta kysellään. Kun Akaan yhteisöverokertymä on heikko verrattuna naapurikuntiin ja myös Suomen tasolla, kannattaa kuunnella niiden yritysten tarpeita, jotka saattaisivat olla valmiita tuomaan jotakin uutta Akaaseen. Erilaisten vaihtoehtojen tarjoaminen on hyvä askel, mutta mitä muuta voisi vielä tehdä?
Millaisin keinoin Akaan kaupunki pyrkii selvittämään, mitä yrittäjät kaupungilta haluavat? Yhteydenpito yrittäjäyhdistyksiin ja esimerkiksi messuilla näkyminen ovat hyviä keinoja, mutta voisiko yrittäjien yhteydenottoja kaupungin suuntaan jotenkin lisätä?
Yksi myymisen keino on tehdä ostaminen asiakkaalle helpoksi. Jos tavoite on myydä yritykselle tilaa jossa toimia, pitäisi siis pystyä tarjoamaan juuri ne asiat joita yritys etsii, jotta osto- tai sijoittumispäätös syntyisi helposti. Yrityksen tarpeiden selvittäminen vaatii ennen kaikkea sujuvaa viestintää. Jotta toiminta olisi tehokasta, kannattaisi vielä yrittää kääntää asetelma niin päin että mahdollisesti kiinnostuneet yritykset ottavat yhteyttä Akaan suuntaan.
Helpot keinot ovat usein samalla yksinkertaisia. Esimerkkinä yksinkertaisesta, matalan kynnyksen viestintäkanavasta toimii vaikka ruokakauppiaan kauppansa seinälle nostama liitutaulu, johon asiakas voi kirjoittaa toiveistaan kauppiaalle. Kun asiakas ilmoittaa vaikkapa tuotepuutteesta, kauppias myös vastaa asiakkaalleen samalla liitutaululla. Samalla saavutetaan sataprosenttinen läpinäkyvyys. Kaikki muutkin kaupan asiakkaat näkevät, mistä on keskusteltu ja millaista ratkaisua kauppias tarjoaa.
Velkojensa ja matalan yhteisöverokertymänsä kanssa painiva Akaan kaupunki on ennen kaikkea kauppias. Sen pitää tehdä ostaminen nyt todella helpoksi, jotta korkojen, inflaation ja työmarkkinoiden myllerryksen rasittamat asiakkaat eli yritykset kokevat Akaalta ostamisen niin helpoksi, että kaupat syntyvät. Ainakaan toistaiseksi Akaalla ei ole tarjota mitään niin poikkeuksellista vetovoimatekijää, että kaupunki voisi vain odottaa kiinnostuneiden yritysten yhteydenottoja. Postin logistiikkakeskuksesta toivottavasti muodostuu meille tällainen magneetti, mutta ennen sitä kannattaa panostaa palvelun sujuvuuteen, jotta kassakone saadaan kilisemään.
Kaupungin tehtävä on mahdollistaa kaupunkilaisten hyvä arki ja jakaa siihen tarvittavia resursseja. Ne resurssit on tienattava, jotta niitä voidaan jakaa kestävästi. Mallia yritysten houkutteluun voisi ottaa vaikka naapurista Lempäälästä, jonka taseeseen on kertynyt ylijäämää 33 miljoonaa euroa. Lempäälä voisi kelvata meille esimerkiksi muutenkin. Vaikka ylijäämä löytyy, Lempäälässä etsitään silti kolmen miljoonan edestä kunnan menoja vähentäviä talouden sopeutuskeinoja ja 200 000 euron vuosittaisia lisätulonlähteitä. Kunnanhallitus linjasi maanantaina 12. helmikuuta, että uudet veroprosenttikorotukset eivät ole keinovalikoimassa.