Akaa nousee raiteille – Miten M-junavuorojen käyttäjien määrää voitaisiin entisestäänkin kasvattaa?

Akaan Seudun tämän viikon teema on autot ja liikenne. Teema alkoi näkyä verkossa jo viime lauantaina, jolloin julkaistiin ensimmäinen teemajuttu. Painetussa lehdessä teema alkaa sivulta 9 ja jatkuu sivulle 25.

Teemajutuista löytyy paitsi asiaa liikenteestä, myös mielenkiintoisia uutisia. Esimerkkejä sellaisista ovat Akaan juna-asemien matkustajamääriä käsittelevät jutut. Matkustajamäärät ovat kasvussa, tammi–elokuussa Viialassa oli yhteensä 135 400 ja Toijalassa 292 500 matkustajaa. Viime vuoteen verrattuna kasvua on ollut 44 ja 27 prosenttia.

Kova kasvu tukee sitä ajatusta, että Akaan tulevaisuus voisi yhä enemmän olla asumalähiönä toimimisessa heille, jotka työskentelevät tai opiskelevat Tampereella. Kasvuluvuista voi myös tulla mieleen, että loppukesästä uutisoitu taajamajunahanke Turkuun voisi hyvinkin puhutella akaalaisia ja tulevia akaalaisia. Jos matkustajamäärien kasvu on nyt näin kovaa, mitä tapahtuisi, jos taajamajuna veisi vielä Turkuunkin?

M-junavuorojen lisäliikenne on Tampereen kaupunkiseudun kuntien rahoittamaa. Myös Akaan kaupunki osaltaan rahoittaa tätä lisäliikennettä. Vaikka kaikki akaalaiset eivät junaa käytäkään, on taatusti koko kaupungin etu, että rahaa on päätetty sijoittaa tämän lisäliikenteen hankkimiseen. Se tekee Akaasta aivan eri tavalla houkuttelevan vaihtoehdon heille, joille kaupunki on asuinpaikka, ei työpaikkakunta. Miten varteenotettava Akaa olisi aktiivisesti junaa liikkumiseensa käyttävälle perheelle, jos lisäliikennettä ei olisi hankittu?

Joutuuko Akaa ikuisesti itse maksamaan näistä junavuoroista? Koska nopea matkustajamäärien kasvu nostaa meidät tasolle, jossa junaliikenteen järjestämisen lasketaan olevan operaattorille taloudellisesti kannattavaa? Tapahtuupa se milloin tahansa, siihen saakka Akaan kannattaa kaivaa lisäliikenteen järjestämiseen vaadittavat eurot omasta pussistaan. Vaikka lisäliikenne alkoi vasta runsas vuosi sitten, monen akaalaisen arki pyörii jo sen uskon varassa, että nuo lisävuorot ovat olemassa sekä nyt että tulevaisuudessa.

Miksi matkustajamäärät sitten ovat kasvussa? Hyviä syitä riittää. Polttoaine on kallista, joten jos päivittäisen omalla autolla tehtävän matkan Tampereen suuntaan voi vaihtaa junamatkaksi, se todennäköisesti näkyy kukkarossa. Toinen itsestään selvä syy on tietysti ympäristö. Kun yhdyskuntarakenne ja ostetut lisävuorot mahdollistavat junan käyttämisen yksityisautoilun sijaan, miksi ei siihen mahdollisuuteen tarttuisi? Kolmas syy on varmasti lisävuoroista seurannut mahdollisuus käyttää junaa aivan eri laajuudessa kuin aiemmin.

Neljännen syyn toivoisi olevan VAU-liikenne. Sen aikataulujen on tarkoitus muun muassa palvella vaihtoyhteyksiä Urjalasta Viialan seisakkeelle Tampereen suunnan lähijuniin. Tämä on merkittävä uudistus monelle työssäkäyvälle ja opiskelijalle. Kun aikataulu toimii, saadaan niitä uusia käyttäjiä M-junaliikenteelle. Vieläkö voitaisiin keksiä jotain muuta vastaavaa, jolla junaliikenteen käyttäjiä saataisiin lisää?